شماره ۱۴۹۹ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ شهريور
صفحه را ببند
حمیرا ریگی قرار است به‌عنوان سومین سفیر زن ایرانی راهی برونئی شود
اقتدار زنانه آنسوی مرزها

نام حمیرا ریگی از سال‌های ابتدایی دهه 80 که بخشدار چابهار شد، بر زبان‌ها افتاد. ریگی پیش از آن  فیزیوتراپیستی بود که تجربه مدیریتی در سازمان بهزیستی هم داشت، اما حضورش در بخشداری چابهار تجربه‌ای جذاب بود. تجربه‌ای که عاملی شد تا بعدها به راحتی سِمت نخستین فرماندار ایران از قوم بلوچ و اهل سنت را در‌ سال 93 از آنِ خود کند و فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان‌وبلوچستان شود. او از روز گذشته بار دیگر به صدر اخبار بازگشته. از زمانی که آذر منصوری، قائم‌مقام دبیرکل مجمع زنان مسلمان نواندیش در حساب توییتری خود از انتصاب نخستین سفیر زن بلوچ اهل سنت خبر داد و نوشت: «حمیرا ریگی یکی از زنان بلوچ اهل سنت به‌عنوان نخستین سفیر زن بلوچ اهل سنت، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در برونئی خواهد شد.» برونئی، کشوری است در کنار مالزی و در حقیقت در گذشته به همراه دیگر بخش‌های مالزی یکی از کشورهای تحت‌الحمایه انگلیس بود. این کشور  سال ۱۹۸۴ استقلال یافت و به دلیل داشتن منابع فراوان نفت و گاز، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد.
ریگی اگر سفیر برونئی شود، سومین زن سفیر جمهوری اسلامی خواهد بود. پیش از او مرضیه افخم و پروین فرشچی دیگر زنانی بودند که سفیر ایران در دیگر کشورها شدند.
مرضیه افخم نخستین زن سفیر ایرانی بود که سال ۱۳۹۴ عازم مالزی در جنوب آسیا شد. او پیش از آن‌که عنوان نخستین زن سفیر جمهوری اسلامی را با خود همراه کند، نخستین زن سخنگوی وزارت امور خارجه هم بود و از دهم شهریور 1392 یعنی در دورانی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شد.
پس از او به فاصله سه‌سال نام پروین فرشچی به‌عنوان دیگر زن سفیر ایرانی مطرح شد. اواخر تیرماه امسال بود که خبر آمد پروین فرشچی به‌عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند انتخاب شده است. او پیش از سِمت جدیدش، معاون زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت حسن روحانی بود. از زمانی که خبر انتصاب فرشچی به‌عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند آمد، اخباری درباره دو تابعیتی بودن او توسط جواد کریمی‌‌قدوسی، نماینده مجلس مطرح شد و پس از آن وزارت خارجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این ادعا همچون ادعاهای قبلی مطرح‌شده بی‌هیچ دلیل و مدرک و از پایه و بنیان کذب است. بررسی‌های به عمل آمده در وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات نشان می‌دهد ایشان تابعیت یا مجوز اقامت از هیچ کشور خارجی ندارند و راویان این‌گونه قصه‌های دروغ با چنین جوسازی‌های بی‌حاصل صرفا اهداف کم‌ارزش و موضوعات شخصی و جناحی خاصی را دنبال می‌کنند که اصولا قابل توجه و اعتنا نیست.»
دو ماهی از انتخاب فرشچی به‌عنوان دومین سفیر زن ایران و ساکن هلسینکی، پایتخت آرام فنلاند می‌گذرد که  قرار است ریگی سومین زن سفیر ایران باشد و بر تعداد زنان حاضر در خارج از کشور بیفزاید. این درحالی است که سابقه حضور زنان به‌عنوان سفیر به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد و نخستین زن ایرانی مهرانگیز دولتشاهی بود که ‌سال ۱۳۵۴ به‌عنوان سفیر راهی دانمارک در شمال اروپا شد و تا ‌سال 57 در آن سِمت باقی ماند. او همچنین از دوره‌ای که برای نخستین بار زنان نماینده پارلمان شدند، نماینده کرمانشاه بود.


تعداد بازدید :  236