شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
داوطلب هلال‌احمر مازندران در گفت‌وگو با «شهروند»:
در میرجاوه احساس غریبی نمی‌کردیم

شهروند| سیستان‌وبلوچستان در روزهای سخت تنها نیست؛ دسته‌دسته و گروه‌گروه کمک‌های نوع‌دوستانه مردمی که سرشار از مهر و همدردی است، در ماه‌های تابستان به روستاهای کمتربرخوردار سیستان براساس اولویت نیازمندی سرازیر شده تا لبخند بر لبان کودکان سیستانی بیاورد و مرهمی هرچند اندک برای زخم‌های فراوانشان باشد. هلال‌احمر استان مازندران هم از این قافله عقب نمانده و گروه‌های امدادی و متخصص پزشکی را برای کمک به مردم منطقه میرجاوه سیستان و روستاهای اطرافش اعزام کرده است. رحمت قاسمی کارشناس‌ارشد روانشناسی عمومی و داوطلب هلال‌احمر از کسانی که همراه این تیم بوده در گفت‌وگوی کوتاهی با «شهروند» از حال‌وهوای روزهای حضور در منطقه مرزی میرجاوه می‌گوید.
  کاروان سلامت استان مازندران چه زمانی به سیستان اعزام شد و این گروه چه تخصص‌هایی داشت؟
این برنامه از 12 تا 16 مرداد با استقرار تیم‌های اعزامی هلال‌احمر مازندران در شهرستان میرجاوه اجرایی شد. 80 نیروی مجرب اعم از جوانان، داوطلبان و امدادگران در روستای «جون‌آباد» شهرستان میرجاوه  در قالب تیم سحر مستقر شده و در طول چند روز به اجرای برنامه‌های خود برای مردم روستاهای مرزی سیستان مشغول بودند. پیش از این به‌عنوان داوطلب و متخصص روانشناسی به مدت دو هفته در کرمانشاه هم حضور و تجربه مشاوره روانشناسی و مشاور کودک را در منطقه میرجاوه داشتم. بهداشت و سلامت روان کودکان را در برنامه‌هایی مثل ایستگاه نقاشی، بازی و خلاقیت پیش بردیم که با شناخت و ارتباط‌گیری در بازی، توانایی‌ها و خلاقیت‌های کودکان را شناسایی کردیم. به‌طورکلی تجربه بسیار خوبی بود، با توجه به شرایط آب‌وهوایی و محرومیت‌هایی که دامنگیر این مردم شده است، برنامه‌های تیم سحر متمرکز بر توان‌افزایی افراد در بحث آموزش‌های خانواده، خلاقیت کودکان و کمک‌های اولیه بود. به علاوه طرح ابتکاری آموزشی زنگ حیات از سوی جمعیت هلال‌احمر مازندران در این روزها برگزار شد که شامل همان بحث‌های امداد و کمک‌های اولیه جهت توان‌افزایی خانواده‌ها در برابر بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه و درواقع یک نوع آمادگی برای عوامل انسانی در مواجهه با خطر بود.
 تیم پزشکی که در این مدت همراه شما بودند به کدام تخصص‌ها مسلط بودند؟
 تیم پزشکی تخصصی 16 نفره کاروان سلامت متشکل از پزشکان اطفال، پوست، آنکولوژی، گوش و حلق و بینی و پزشک زنان و همچنین با تجهیزات و پزشکانی در حوزه آزمایشگاه، داروخانه و دندانپزشکی در شهرستان میرجاوه مستقر بودند. بهداشت دهان و دندان از مواردی بود که ساعت‌ها برای فرهنگ‌سازی این موضوع برنامه و کلاس برگزار شد؛ جالب است میزان پذیرش مردم منطقه در مباحث آموزشی خیلی خوب و مثبت بود و تشنه دانستن و یادگرفتن مباحث بودند. متاسفانه فقر فرهنگی در موضوعات بهداشتی در  این منطقه به چشم می‌خورد که جای کار بسیار دارد؛ مادران عموما نسبت به مسائل تربیتی ناآگاه بودند و پدرها بیشتر درگیر مسائل کاری بودند.
  چیزی که به‌عنوان ویژگی مردم منطقه میرجاوه توجه‌تان را جلب کرد، چه بود؟
سختکوشی مردم برجسته‌ترین نکته‌ای بود که توجه من و همراهانم را جلب کرد؛ مردم سیستان بشدت سختکوش و قانع هستند و خودشان را با شرایط اقلیمی و اقتصادی وفق داده‌اند. مردم این روستاها ما را در قالب لباس هلال‌احمر بسیار عالی پذیرا بودند و انگار پیش از این هم با آنها آشنا بودیم. دوست داشتند مکان‌های دیدنی شهر و روستایشان را به ما نشان دهند؛ نوع نگاهشان به زندگی طوری بود که هر آن‌چه داشتند مهربانانه و خالصانه جلوی ما می‌گذاشتند، چون ما را غریبه نمی‌دانستند.  از ما انتظار کمک داشتند و اذعان می‌کردند کاش این کمک‌ها مقطعی نباشد. این برایم قابل توجه بود که مردم خونگرم سیستان با همه مشکلاتی که داشتند، نسبتا به زندگی امیدوار بودند، به‌خصوص کودکان که فارغ از شرایط زندگی شوق و ذوق خاصی به زندگی و اتفاق‌های پیرامونشان داشتند. جالب است ما برای تغییر روحیه بچه‌ها در اوج کم‌آبی، برایشان آب‌بازی راه انداختیم؛ با یک نایلون بزرگ و دو بطری آب‌معدنی استخر آب درست کردیم و بچه‌ها خیلی لذت بردند.
   استان مازندران در ایده‌ای جالب کارناوالی با عنوان بشردوستی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و آب‌معدنی و انتقال به سیستان به راه انداخت؛ اقلام جمع‌آوری‌شده نیز در منطقه میرجاوه مورد استفاده قرار گرفت؟
بله، کمک‌های بسیار خوبی توسط مردم مازندران جمع‌آوری شد؛ تانکرهای آب و بطری‌های آب‌معدنی و کمک‌های نقدی تا جایی که من اطلاع دارم اغلب روستاهای اطراف میرجاوه را تحت پوشش قرار داد. صدها بسته حمایتی، معیشتی، بهداشتی و وسایل کمک‌آموزشی  از محل مشارکت‌های داوطلبانه مردم مازندران تهیه شده و به دست مردم منطقه رسیده است.


تعداد بازدید :  215