شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
چگونه خود و خانواده‌تان را به سرعت از موقعیت خطر خارج کنید
عملیات خودنجاتی

به سرعت با 112 یا 115 تماس بگیرید. اگر داخل خودرو و بقایای تصادف گیر نکرده‌اید به همراهان خود کمک کنید و از خودرو خارج شوید.

حین تصادف با مهارت خودروی خود را کنترل کنید تا منجر به سقوط یا تصادفات بعدی نشود.

اگر دچار تصادف شدید، یا در سرعت بالا لاستیک خودرو ترکید با دو دست فرمان را محکم نگه دارید. پای خود را از روی پدال گاز بردارید و از ترمز کردن ناگهانی پرهیز کنید.

به سرعت و با آرامش به اطراف نگاه کنید. اگر خودرو شما در مسیر خطرناک هست به کنار جاده رفته و پارک  و همراهان خود را به آرامش دعوت کنید.

با مثلث خطر به دیگر خودروها هشدار دهیدیا خودتان در فاصله مناسبی از تصادف قرار گرفته و سرعت خودروهای عبوری را کاهش دهید.

درصورتی که پایتان به داشبورد گیر کرده است با عقب کشیدن صندلی می‌توانید آن را آزاد کنید و اگر دسته زیرصندلی گیر کرده است، پشتی صندلی را بخوابانید و زانوی خود را آزاد کنید.

در صورت گیر کردن پا می‌توانید کفش را درآورید.

خودرو در آب

کمربند ایمنی را باز کنید و اگر آزاد نشد آن را ببرید.

به همراهان یا خانواده خود بگویید تا به یک نقطه امن بروند و منتظر رسیدن نیروهای امدادی بمانند.

اگر شیشه ترک دارد یا شیء نوک تیز در اختیار ندارید با پایتان به گوشه‌های بالای شیشه ضربه بزنید تا شیشه با زوار خود از جایش خارج شود.

اگر بدنتان به جایی گیر نکرده است و فقط داخل خودرو محبوس شده‌اید، نگران نباشید. ابتدا با یک شی نوک‌تیز به گوشه‌های شیشه ضربه بزنید تا ترک بردارد.

به آرامی و بدون اینکه خودرو تکان زیادی بخورد از خودرو خارج شوید.

مراقب تکان‌های ماشین در حین ضربه زدن و خروج باشید واگر خودرو در سراشیبی است اقدامی انجام ندهید. اما اگر احتمال سقوط وجود دارد شرایط را در نظر گرفته به سرعت اقدام کنید. اگر از شیشه جلو یا عقب امکان خروج ندارید با شیئی نوک‌تیز یا پشتی صندلی به شیشه‌های جانبی ضربه بزنید.

اگر خودروی شما داخل آب افتاد خونسردی خود را حفظ کنید.

اگر خودرو کامل در آب فرو نرفته است شیشه‌ها را پایین بدهید و بلافاصله از خودرو خارج شوید.

اگر شیشه‌ها پایین نمی‌آید با شیء نوک تیز مانند پیچ‌گوشتی، پشت سری صندلی و یا با پا به شیشه‌های کناری ضربه بزنید تا بشکند و بلافاصله از خودرو خارج شوید اگر خودرو کامل در آب فرو نرفته است نفس خود را حبس کنید شیشه را بشکنید و بگذارید آب کامل داخل خودرو شود و سپس از شیشه خارج شوید.

اگر خودرویتان داخل آب فرو رفته است تا زمانی که داخل خودرو کاملاً از آب پر نشده باشد تلاش برای باز کردن در‌ها ممکن است بیهوده باشد چون فشار آب مانع باز شدن در‌ها می‌شود.

پس با یکی از روش‌های گفته شده شیشه را شکسته، نفس خود را حبس کنید تا آب کاملاً داخل خودرو شده و فشار آب بیرون با فشار آب داخل خودرو یکی شود، سپس بلافاصله خود را به سطح آب برسانید.

اگر خانواده خود را همراه دارید از کوچک به بزرگ (به خاطر نداشتن نفس) آنها را از شیشه به بالای آب هدایت کنید و روی سقف خودرو بروید.

برای شناور شدن  راحت‌تر سعی کنید لباس‌های خود را کم کنید.

اگر می‌توانید مدارک خودرو را بردارید.

قبل از ورود آب به داخل خودرو می‌توانید از پلاستیک یا وسیله‌ای مشابه آن جهت ذخیره اندکی اکسیژن استفاده کنید.


تعداد بازدید :  416