شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
تداوم سختگیری‌های دولتی برای فرار‌های مالیاتی در چین
هنرپیشه مشهوری که ناپدید شد

سی.ان.ان| تصور کنید بازیگری مثل جنیفر لارنس امسال بر روی فرش قرمز قدم می‌زند و مدتی بعد ناپدید می‌شود و هیچ خبری از او مبنی بر اینکه کجا است، منتشر نمی‌شود. شاید این موضوع در ظاهر خنده‌دار یا وحشتناک به نظر برسد اما این واقعیت برای یکی از معروف‌ترین بازیگران زن در چین اتفاق افتاده است.
«فن بینگ‌بینگ» هنرپیشه زن چینی جزو کسانی است که بالاترین دستمزدها را در چین می‌گیرد و طرفداران زیادی دارد. او در فیلم‌های مختلف چینی و غربی ازجمله فیلم میلیاردی «ایکس‌من» بازی کرده است.
در سراسر کشور چهره او بر روی هزاران بیلبورد تبلیغاتی دیده می‌شود و او این قدرت را دارد که با تبلیغ، محصولات لاکچری گرانقیمت را به فروش برساند. او همیشه یکی از چهره‌های مراسم جایزه و مد بوده است. در ‌سال 2015، مجله تایم او را «معروف‌ترین هنرپیشه زن چین» نامید.
اما این هنرپیشه از اوایل ماه ژوئن؛ یعنی زمانی که در صفحه مجازی خود نوشت که برای دیدن کودکان در بیمارستان به تبت می‌رود، در انظار عمومی دیده نشده است.
در مقاله‌ای در یک روزنامه دولتی در روز 6 سپتامبر که بعدها از روی سایت حذف شد، نوشته شد که خانم فن، تحت کنترل قانونی بوده و قرار است که به لحاظ قانونی محاکمه شود. هیچ بیانیه رسمی در مورد محل نگهداری خانم فن یا اتهام‌های علیه او منتشر نشد.
با این حال در کشوری که مشهورترین افراد هم باید خطوط قرمز حکومت را رعایت کنند، مردم در حال بحث در مورد خانم بازیگر هستند.
فرگوس رایان، تحلیلگر سایبری در موسسه سیاست استراتژیک استرالیا به سی.ان.ان می‌گوید: «اگر شما یک میلیاردر هستید، بدیهی است که می‌توانید به میزان مشخصی لذت ببرید، اما باید بسیار محتاط باشید که از خطوط قرمز حزب حکومتی کمونیست رد نشوید.»
مشکلات خانم فن زمانی آغاز شد که یک کپی از قراردادی که او بسته بود، در اواخر ماه می به رسانه‌های دولتی درز کرد.
بر اساس گزارش روزنامه گلوبال تایمز او دو نوع قرارداد مختلف داشت؛ یکی برای مقاصد مالیاتی که نوشته بود او 1.5‌میلیون دلار دستمزد گرفته و یکی قرارداد واقعی و خصوصی که نوشته بود 7.5‌میلیون دلار دستمزد گرفته است.
این عمل در چین به‌ عنوان «قرارداد یین‌یانگ» شناخته می‌شود که نوعی فرار مالیاتی است؛ به این صورت که نخستین قراردادی که کمتر است را به‌عنوان قرارداد واقعی به مقامات دولتی ارایه می‌دهند و قرارداد اصلی را که واقعی و بیشتر است را به‌ عنوان درآمد ناخالص معرفی می‌کنند.
مردی که در پشت پرده این قرارداد قرار داشت، در ماه ژوئن به تلویزیون دولتی چین آمد و بابت این کار عذرخواهی کرد. اما همان ماه اداره مالیات چین از بازرسان خواست تا به بررسی اتهامات قراردادهای یین‌یانگ در صنعت فیلمسازی چین بپردازند.
در ابتدا تیم خانم فن خشمگینانه این ادعای فرار مالیاتی را انکار کردند اما همزمان خانم فن دیگر در انظار عمومی دیده نشد.
در ماه سپتامبر دانشگاه پکینگ چین گزارشی را منتشر کرد که در رسانه‌های دولتی چین بشدت مشهور شد. در این گزارش ستاره‌ها و سلبریتی‌های چینی با توجه به سطح «مسئولیت اجتماعی» رتبه‌بندی شدند. خانم فن با صفر امتیاز از 100 امتیاز در پایین‌ترین سطح این فهرست قرار گرفت.یک تهیه‌کننده استودیوی چینی به سی.ان.ان گفته است که بستن دو قرارداد برای فرار مالیاتی در صنعت فیلمسازی امری «جهانی» است. او که از ترس شرایط سیاسی نام خود را به سی.ان.ان نگفته است، همچنین مدعی شد که همه مردم نگران ناپدیدشدن خانم فن هستند؛ خصوصا اینکه «در هر قراردادی مواردی بی‌نظمی و تخلف وجود دارد و نباید اینها مبنای بازرسی قرار بگیرند.»
این نخستین‌باری نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. در ‌سال 2011 یکی از مشهورترین هنرمندان چین به نام «آی وی‌وی» به مدت سه ماه بازداشت شد و محل نگهداری او مشخص نبود. او بعدا پس از اینکه اعتراف‌نامه‌ای را مبنی بر فرار مالیاتی امضا کرد، آزاد شد.


تعداد بازدید :  501