شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
فیلترینگ علیه گرانفروشان بلیت
180 سایت گرانفروش و غیر مجاز فیلتر شد 57 سایت مجاز فروش بلیت وجود دارد

شهروند|  فیلترشدن 180 سایت گردشگری و فروش بلیت هواپیما خبری است که بازخوردهای زیادی داشت. برخی از این سایت‌ها مدعی بودند که به بهانه گرانفروشی اشتباهی آنها را فیلتر کردند و تعدادی از سایت‌ها هم اساسا فروشنده بلیت نبوده‌اند و تنها به مقایسه قیمت‌ها می‌پرداختند اما رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگو با «شهروند» این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید هر سایتی که فیلتر شده یا گرانفروش بوده‌ است یا مجوز فعالیت نداشته‌است.
فقط از مجوزدارها بلیت بخرید
از هفته گذشته  تا کنون 180 سایت گردشگری و مسافرتی کشور فیلتر شدند. آن‌چه به نظر می‌رسد برخی از این سایت‌ها به اشتباه فیلتر شدند و اصلا ربطی به فروش بلیت  نداشته‌اند؛ اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفر زاده، به «شهروند» می‌گوید که «هیچ‌گونه سایت دارای مجوزی توسط این سازمان فیلتر نشده است. برخی از سایت‌ها غیرمجاز بودند که سازمان هواپیمایی کشوری به دستگاه قضائی معرفی کرد و سپس فیلتر شدند.» جعفرزاده در این زمینه توضیح داد که «در حال حاضر فهرست سایت‌های مجاز و معتبر در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل دسترس است  و 57 سایت وجود دارد که  البته این تعداد منهای شرکت‌های هواپیمایی مجوزدار است. » او تأکید می‌کند: «سایت‌هایی که در این لیست نباشند از نظر این سازمان معتبر نیستند و مردم برای خرید بلیت از آنها اقدام نکنند.»
اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که از کجا قیمت واقعی بلیت‌های هوایی را پیدا کنیم؟ جعفرزاده در زمینه چگونگی دسترسی به قیمت واقعی بلیت‌ها توضیح داد:« از طرف سازمان هواپیمایی نرخ معینی برای شرکت‌ها معین نشده است و تنها سقف قیمت‌ها تعیین شده است که شرکت‌های هواپیمایی حق ندارند تا پایان مهر ماه قیمت‌های خود را از این سقف‌ها بالاتر ببرند.  او ادامه داد: ملاک ما قیمتی است که شرکت‌های هواپیمایی مجوز‌دار بر روی سایت خود اعلام می‌کنند. در صورتی که قیمت فروش بلیت هواپیما با شرکت یکی نباشد با خاطیان امر برخورد می‌شود و به‌عنوان شرکت غیرمجاز شناخته میشود.»
فروش اینترنتی معتبرتر است
جعفرزاده  با اشاره به اینکه به شرکت‌های هواپیمایی توصیه‌های لازم را کرده‌ایم، در این زمینه یادآور شد: «سازمان هواپیمایی کشوری ضمن توصیه به شرکت‌های هواپیمایی برای مدیریت فروش بلیت‌های خودشان از متقاضیان بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی درخواست می‌کند که از مراکز معتبر بلیت خود را خریداری کنند.» سخنگوی سازمان هواپیمایی  با تأکید بر اینکه بهتر است برای خرید بلیت به مراکز معتبر مراجعه کنید،گفت: از نظر این سازمان، دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز معتبر از سازمان هواپیمایی باشند،‌مراکز معتبر فروش بلیت به حساب می‌آیند. او در این زمینه یادآور شد: سازمان هواپیمایی کشوری برای تسهیل ارایه بلیت در راستای اینکه مردم بتوانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند به نشانی www.cao.ir مراجعه کنند.  همچنین متقاضیان برای استفاده از بخش الکترونیکی به دفاتر و سایت‌های مجاز و معتبر فروش بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کنند. چرا که در غیر این صورت هم مشتریان متضرر می‌شوند و هم نام برند شرکت مورد سوال قرار می‌گیرد.»
به بازار بلیت نظارت داریم
 البته نباید از یاد برد که شرکت‌های هواپیمایی نقش عمده‌ای  در جلوگیری از تخلف‌های موجود برای خرید و فروش بلیت‌های هوایی دارند؛ چرا که با نظارت صحیح می‌توانند در تسهیل این امر موثر واقع شوند. جعفرزاده در این زمینه بر این باور است: «در صورتی که بلیت شرکتی بالاتر از قیمتی که بر روی سایت قرار دارد، فروخته شود، شرکت باید پاسخگو باشد؛ چرا که وظیفه نظارت را برعهده دارد. به همین جهت ابتدا باید به تخلف رسیدگی کند و به سازمان هواپیمایی اعلام کند. در غیر این صورت شرکت مربوطه غیرمجاز شناخته می‌شود. همچنین ما در این زمینه دو نوع نظارت  قرار دادیم؛ یکی به واسطه بازرسان سازمان و دیگری از طریق گزارش‌های مردمی.»


تعداد بازدید :  217