شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به طرح مازندرانی‌ها برای مشارکت در نذر آب
از رامسر تا گلوگاه با کاروان بشردوستی هلال

راضیه زرگری|  جمعیت هلال‌احمر یک نهاد ملی و بین‌المللی و مردم‌نهاد است که در مسائل استراتژیک داخلی و بین‌المللی بی‌تفاوت نبوده و نیست و یکی از اصلی‌ترین کنشگران در بحران‌ها محسوب می‌شود. در این بین جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از فعال‌ترین جمعیت‌های ملی در میان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است. خشکسالی یکی از جدی‌ترین بحران‌های جهانی در سال‌های اخیر است که همه سازمان‌های جهانی به نوعی خود را مسئول کمرنگ‌کردن پیامدهای منفی آن برای انسان‌ها می‌دانند. در ایران نیز خشکسالی بیش از حد دامنگیر استان‌های جنوب‌شرقی به‌ویژه کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان شده است، به‌طوری که زندگی عادی و روزمره بسیاری از مردم این نواحی را فلج کرده است. جمعیت هلال‌احمر درحالی ‌که موظف به ورود این مسأله و کمک به مردم بحران‌زده نبود، اما براساس ماهیت این نهاد در قالب طرح نذرآب به کمک مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان شتافت. همه استان‌ها در این طرح سهیم شدند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی که مهمترین آن آب آشامیدنی بود، برای سیستانی‌ها جمع کردند. گزارش پیش‌رو به طرح جالب هلال‌احمر استان مازندران می‌پردازد؛ راه‌اندازی کارناوال بشردوستی برای حمایت از زندگی و کرامت انسانی با هدف جمع‌آوری آب معدنی برای کمک به متاثران از بحران خشکسالی در سیستان‌وبلوچستان.
قطره‌های زرین آب برای حس حیات
کارناوال بشردوستی با هدف جمع‌آوری آب معدنی با مشارکت سفیران بشردوستی همراه با برنامه‌های فرهنگی گروه‌های هنری و ورزشی و با شعار: «با قطرات زرین آب، حس حیات را به تک‌تک سیستانی‌ها و بلوچستانی‌ها هدیه دهیم.» برنامه هلال‌احمر استان مازندران برای کمک به هموطنان متاثر از خشکسالی در سیستان‌وبلوچستان است. اکبری رئیس جمعیت هلال‌احمر مازندران می‌گوید: ما هم مثل همه مردم ایران با مردم محروم سیستان همدرد هستیم. کارناوال بشردوستی که حاصل آن جمع‌آوری آب معدنی و کمک‌های نقدی برای مردم مناطق تحت‌تأثیر از خشکسالی در استان سیستان‌وبلوچستان است، در راستای یکی از اهداف چهارگانه استراتژی 2020 یعنی «حمایت از سلامت و زندگی انسان‌ها»» طرح‌ریزی و اجرا شده است.
کارناوال بشردوستی چه کاری برای مردم سیستان انجام داده است؟
جمعیت هلال‌احمر در این مسیر از تمام ظرفیت‌های خود اعم از کانون‌های جوانان، دانشجویی، طلاب و کانون‌های روستایی بهره برده است. به گفته لیلی احمدی، معاونت جوانان هلال‌احمر مازندران در این بین میثاق‌نامه‌ای به امضای دبیران شورای مرکزی کانون‌ها رسیده است تا حضور شایسته‌ای در کمپین آب داشته باشند. کارناوال بشردوستی هلال‌احمری‌های مازندران از غربی‌ترین نقطه استان یعنی شهرستان رامسر شروع شده است؛ شهر به شهر جلو می‌رود و بشردوستی و کمک‌کردن به همنوع را ترویج می‌کند. ایستگاه‌های مختلفی را پشت‌سر گذاشته و در طول بیش از یک‌ماه کمک‌های قابل توجهی برای مناطق محروم سیستان جمع‌آوری کرده است. آشنایی و آگاهی مردم با فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر در کنار فعالیت‌های امدادی، حضور و مشارکت حداکثری اعضای جوانان در فعالیت‌های بشردوستانه، نقش‌آفرینی جوانان در امور بشردوستانه و مشارکت آنان برای رفع نیازهای مردم و ایجاد یک فرصت مناسب برای فرهنگ‌سازی و تبلیغات صرفه‌جویی در آب با اجرای طرح کارناوال بشردوستی، اهداف محقق‌شده در اجرای این طرح است.
نذر آب جایگزین نذورات
هدف طرح علاوه بر اعضای کانون‌های مختلف، غنچه‌های هلال اعضای داوطلبان، امدادگران، نجاتگران، کارکنان جمعیت هلال‌احمر و خانواده‌هایشان به همراه عموم مردم مازندرانی بودند که از  غرب استان در شهرستان رامسر آغاز و پس از طی مسیر یک‌ماهه به سمت شرق استان در شهرستان گلوگاه به نقطه پایان رسید. احمدی به «شهروند» می‌گوید: حمایت هنرمندان و ورزشکاران بنام استان درطول برگزاری این کارناوال جذابیت ایده را برای مردم بیشتر کرد و شاهد برنامه‌های بسیارخوبی در شهرهای استان بودیم؛ همین‌طور در میان مردمی که از نیت کار با خبر می‌شدند، بسیاری از آنها نذورات محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع) را برای کمک به سیستانی‌ها اختصاص می‌دادند.

مشارکت مردمی
حمایت از زندگی و کرامت انسانی یکی از اصلی‌ترین اهداف طرح مشارکتی هلال‌احمر مازندران در نذر آب است؛ اولویت اصلی این کارناوال ارسال تانکر آب و بطری‌های آب‌معدنی به هموطنان سیستان‌وبلوچستانی عنوان شده است؛ اما برپایی بازارچه صنایع‌دستی، ایستگاه سلامت و حضور خودروی سیار انتقال خون استان و اهدای خون از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. کارناوال بشردوستانه، حفاظت از زندگی و حفظ کرامت انسانی پس از عبور از 19 شهرستان مازندران، در آخرین ایستگاه خود، به شهرستان سوادکوه و شهر زیرآب رسید.      
مهدی معین لموکی، معاون امور داوطلبان هلال‌احمر مازندران، با اعلام اینکه کارناوال بشردوستی، حفظ زندگی و کرامت انسانی در طی یک ماه، از رامسر تا گلوگاه در ۲۰ شهر استان برگزار شد، عنوان کرد که طی کارناوال یک‌ماهه میزان ۴ هزارو۷۰۰ باکس آب معدنی و  حدود ۳۸۰ منبع آب برای هدیه به مردم سیستان‌وبلوچستان جمع‌آوری و جمعا میزان کمک استان 2‌ میلیارد ریال بوده است. وی با بیان اینکه تاکنون دو بار این کمک‌ها به مردم سیستان‌وبلوچستان فرستاده شده، مقدار آن را  حدود 5هزار باکس آب معدنی و 475تانکر آب و افزون بر 207میلیون ریال وجه نقد اهدایی مردم خونگرم مازندران  عنوان می‌کند که از طریق پایگاه‌های هلال‌احمر جمع‌آوری شد. مجموع ارزش ریالی کمک‌های مردم مازندران اعم از نقدی و غیرنقدی بالغ بر دو میلیاردو 315میلیون ریال بوده است. طرح کارناوال بشردوستی و کرامت انسانی به ‌صورت انحصاری در استان مازندران اجرا شده و هدف کمک به مردم سیستان از یک بطری تا یک تانکر آب بوده است. مسئولان استان امیدوارند این طرح ادامه یابد؛ لموکی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه اجتماعی مشارکت مردمی است، به مشارکت بی‌نظیر مردم استان در حمایت از کارناوال بشردوستی اشاره کرد.


تعداد بازدید :  606