شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
کنسرت رایگان با درآمد 50 میلیون تومانی

مریم نراقی روزنامه‌نگار

ماجرای برگزاری کنسرت‌های رایگان هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و پیچیده‌تر می‌شود. نه‌تنها از خواننده‌های متعددی که مشتاقانه برای برگزاری کنسرت رایگان اعلام آمادگی کردند خبری نیست، بلکه حالا شنیده شده کنسرت محمد معتمدی هم رایگان نبوده است. ماجرا به همایون شجریان برمی‌گردد؛ زمانی که پیشنهاد داد حاضر است برای آن قشر از مردمی که توان خرید بلیت‌های چند صدهزارتومانی خواننده‌های محبوب‌شان را ندارند، کنسرت رایگان برگزار کند. این پیشنهاد از سوی رسانه‌ها مورد استقبال قرار گرفت و خوانندگان پشت سر هم به این جریان پیوستند، تا جایی که نام خیلی از آنها را در صدر اخبار رسانه دیدیم، اما با نزدیک‌شدن به ایام محرم، رسانه‌ها هرچه پیگیر کنسرت همایون شجریان شدند، نتیجه نداد و این توپ بین زمین شهرداری و وزارت ارشاد سرگردان ماند. وزارت ارشاد معتقد بود که شهرداری باید طی درخواستی مکان برگزاری کنسرت را به آنها اعلام کند و از سوی دیگر، شهرداری تعریف دیگری داشت. خلاصه نشد که نشد. لازم به ذکر است؛ این پروسه فقط این‌بار که پای کنسرت رایگان در میان بود، این‌گونه بحرانی شد، وگرنه پیش از این کنسرت‌ها و کنسرت نمایش همایون شجریان هرگز با این سردرگمی مواجه نشده بود. نمونه‌اش همین مراسم رونمایی از آلبوم «ایران من» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان که شامگاه چهارشنبه ۲۴ مردادماه به خوبی و خوشی در تالار وحدت تهران برگزار شد. طبیعی هم هست. وقتی پای پول درمیان باشد، اوضاع بر وفق مراد است. مثل جریان آقای خواننده که راحت و بی‌دردسر به بوستان آب و آتش رسید؛ محمد معتمدی نخستین کنسرت رایگان را در هشتم و نهم شهریورماه در این مکان برگزار کرد. از حواشی عجیب و غریب بعد از برگزاری کنسرت که بگذریم،‌ حالا ماجرا جالب‌تر هم شده. یک خبرنگار حوزه موسیقی اعلام کرده که کنسرت به اصطلاح رایگان محمد معتمدی، 50‌میلیون تومان آب خورده!
او نوشته: «با پیگیری از مدیران و مسئولان «شرکت نوسازی عباس‌آباد» که با همکاری «موسسه توسعه هنرهای معاصر» کنسرت رایگان خیابانی محمد معتمدی را برگزار کرده است، مشخص شد این خواننده برای اجرای دو سانس کنسرت در فضای باز بوستان آب و آتش رقمی حدود 50‌میلیون تومان دریافت کرده است.»
محمد معتمدی هشتم شهریور به همراه 16 نوازنده خود دو اجرا (به اصطلاح رایگان)‌ برگزار کرده است. اگر در بهترین حالت به هر نوازنده مبلغ یک‌میلیون تومان دستمزد پرداخت کرده باشد،‌ مبلغ قابل توجه 34‌میلیون تومان برای دو اجرا باقی می‌ماند که خیلی ارتباطی به رایگان‌بودن ندارد.
نکته دیگر اینکه؛ اگر قرار است پول برگزاری کنسرت رایگان از جیب بیت‌المال هزینه شود، چرا باید قهرمانش فلانی باشد؟ به ‌هرحال وقتی از بودجه نهادهای دولتی یا ارگان‌ها و سازمان‌های این‌چنین هزینه می‌شود،‌ بهتر است تمام جریان شفاف باشد و به قهرمان‌سازی کاذب نرسد. نظیر این ماجرا را می‌توان در آینده نیز پیگیری کرد. اینکه قرار است کنسرت رایگان همایون شجریان هم با بودجه شهرداری یا نهادهای دولتی دیگر برگزار شود یا واقعا خواننده خود دست به جیب می‌شود؟ به همین دلیل به نظر می‌رسد در این شرایط بهتر بود به جای کنسرت رایگان محمد معتمدی می‌نوشتند: «دعوت هستید به کنسرت رایگان «شرکت نوسازی عباس‌آباد» و «موسسه توسعه هنرهای معاصر» با صدای محمد معتمدی»!

دیدگاه‌های دیگران

س
سميرا |
مخالف 0 - 1 موافق
خيلي ضعيف بود

تعداد بازدید :  824