شماره ۱۵۰۰ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
از رومن پولانسکی تا وزیر جوان

سعید اصغرزاده روزنامه‌نگار

رومن پولانسکی فیلم کوتاهی دارد به نام «میهمانی را به هم خواهیم ریخت». این فیلم کوتاه 7 دقیقه‌ای پروژه فارغ‌التحصیلی اوست از دانشکده فیلمسازی لودژ لهستان در 1957. نکته بامزه‌اش این است که پولانسکی از عده‌ای می‌خواهد تا وارد مراسم رقص دانشجویان شوند، آنها را واقعا کتک بزنند و جشن را به هم بریزند. قابل پیش‌بینی است که بعد از این واقعه، مسئولان دانشگاه رومنِ جوان را تقریبا اخراج کردند! البته او فیلمش را ساخته بود، چه همکلاسی‌ها و اساتیدش خوششان بیاید و چه نیاید. مهم این است که او به وظیفه خود عمل کرده، آن هم با یک فکر بکر که شاید به ذهن هیچ‌کدام از ما نیاید!
حالا قصه فیلترینگ سایت‌های فروش بلیت هواپیماست. به طرفه‌العینی 180 سایت بسته می‌شود.
معاون دادستان درباره فیلترینگ سایت‌های بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل می‌گوید: «فیلتر برخی از سایت‌های غیر مجاز فروش بلیت هواپیما به درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.»
لابد می‌پرسید چرا ؟ چون سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالارفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیرمجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده و با ارایه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضائی درخواست کرده به منظور جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند. به همین راحتی درد را تشخیص داده و نسخه درمانی آن را پیچیده‌اند. حالا اینکه آن سایت‌ها در حوزه‌های دیگری هم فعالیت داشته‌اند یا خیر و اینکه در ذیل مسئولیت چه نهاد و مرکزی بوده‌اند را کسی پیگیر نشده است. فقط به‌طور کلی گفته می‌شود که دلیل فیلتر شدن این وب‌سایت‌ها نداشتن «مجوزهای لازم» برای فروش بلیت هواپیماست.
آن‌سوتر، اما امیر ناظمی، عضو مرکز تحقیقات سیاست علمی ایران در این‌باره می‌نویسد: «فیلترینگ حدود ۱۸۰ سایت بر اساس استعلام دادستانی از سازمان هواپیمایی درخصوص اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش از این سازمان بوده است.» او در توییتر خود اضافه کرد: «اشتباه این استعلام نادیده گرفتن دو نوع از سایت‌ها بوده است: آنهایی که پارتنر دارای مجوز دارند و سایت‌های مقایسه و معرفی.»
به گفته ناظمی، جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در این‌باره با مسئولان قوه قضائیه گفت‌وگو کرده است.
هر چند گویا با آن گفت‌وگو مشکلی حل نخواهد شد، چرا که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران نیز در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشته است: «در کنار تلخی‌های تلاطمات ارزی شاهد رونق چشمگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجادشده در فعالیت برخی استارتاپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیری می‌کنم.» نمی‌دانم بعضی از هزینه‌ها درست از کار درمی‌آیند یا نه؟ این را شاید از پولانسکی باید پرسید که حالا دیگر خیلی جوان هم نیست و از سال 57 فاصله گرفته است!

 


تعداد بازدید :  137