شماره ۱۵۰۱ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
مردم درباره گزارش «احتکار خانگی نکنید» شهروند در اینستاگرام چه گفتند؟
از ماست که بر ماست

شهروند| «قفسه پوشک و نواربهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز هم خالی است و هر چقدر کارکنان فروشگاه‌ها پرش می‌کنند، باز هم خالی می‌شود.» احتکار خانگی موضوع گزارش روز شنبه روزنامه شهروند بود. «زهرا جعفرزاده» در این گزارش نوشته بود که صف‌های طولانی پای صندوق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خالی‌شدن بعضی قفسه‌ها از بعضی کالاها، خریدهای بیش از حد و خارج از نیاز، بحث‌های مداوم درباره گرانی و کم‌شدن کالاها و... همه یک نشانه دارد: نگرانی. انتشار این گزارش «احتکار خانگی نکنید» در اینستاگرام روزنامه شهروند با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران همراه بود. این پست 1500 بار پسندیده شد و 88 نفر درباره آن نظر دادند و با هم گفت‌وگو کردند. بسیاری از کاربران از مشاهداتشان از گرانی و خرید بیش از نیاز فروشگاه‌ها گفتند و بعضی هم دلیل آوردند که چرا این کار را می‌کنند. بعضی از این نظرات را می‌خوانیم:  
 Shiva.a_gh: ترس ملت از قحطي نيست، از گراني و پايين اومدن قدرت خريدشونه.
leila_s_m: دوستي ساكن يكي از كشورهاي دیگه تعريف مي‌كرد، خبر ميرسه كه دارن با كمبود شكر مواجه ميشن، ايشون به فروشگاه رفته و مقدار زيادي شكر خريده، در راه بازگشت همسايه رو ديده با دو بسته شكر كه وارد فروشگاه ميشده. دليل رو پرسيده گفته: چون شكر كم شده من دو بسته اضافي خونه داشتم دارم ميبرم اگر كسي لازم داره برداره تا از اين بحران رد شيم. من به مسئولان كاري ندارم، ما خودمون بايد به خودمون رحم كنيم.
Faren_sh: کسانی که می‌گن احتکار نکنید فردا اگر کالایی کمیاب و نایاب شد، حاضری از کالایی که داری بگذری و به من بدی؟
Taliehsaadat: خب وقتی اینهمه تقاضا به یک‌باره زیاد میشه، قیمت‌ها هم بالا میره دیگه. شاید 10درصد مردم دلیل خاصی داشته باشن، من روی صحبتم با اون 90درصده که اینطور بیرحمانه و منفعت‌طلبانه رفتار میکنن و به فکر بقیه نیستن. لطفا بفهمید حرف من رو.
Zahranke: احتکار اصلا کلمه درستی نیست برای مردمی که سال‌هاست حقوقشون تغییری نکرده اما تورم چندبرابر شده، شب میخوابن صبح پا میشن؛ از هر چیزی بگی گرون شده جز مزد زحمتشون!
taliehsaadat@azadehbhmn: چرا همه چی رو انداختین گردن مردم؟ من خودم یه پسر فلج مغزی دارم که پوشک میشه نه پوشک معمولی....پوشک وارداتی....تو اردیبهشت یه‌سری براش خریدم پنجاه‌و‌هفت‌تومن....تو تیرماه یکی از مادرا گفت که مراقب باشین پوشک این سایز و این برندی که مصرف می‌کنیم گیر نمیاد....وقتی به شرکت وارد‌کننده زنگ زدیم گفتن این پوشک جزو لوازم لوکس و لاکچری محسوب شده و دیگه وارد نمیشه... چند تا بسته به قیمت صد‌وسی‌وپنج‌هزار تومن گرفتم...متوجه قیمت‌ها شدین؟ متوجه لاکچری و لوکس‌بودن پوشک شدین؟ به خاطر وضع پسرم مدام باید دستمال کاغذی مصرف کنم ...دوازده تا می‌خریدم حدود سیزده تا چهارده تومن فروشنده گفت بخر کارخونه داره قیمت جدید میده چهل هزار تومن... و این قیمت کارخونه روی بسته ثبت شده....و من مجبورم حداقل چند بسته تو خونه داشته باشم...دستمال مرطوب برای پاک‌کردن ادرار و مدفوع هر بسته باید بخرم دوازده تومن....چون خود کارخونه گرون کرده....حق بدین به من و امثال من که خرید کلان داشته باشیم تا حداقل چند صباحی بابت گرونی‌ها دغدغه فکری نداشته باشیم.
Sakoora98: مردم جوری ریختن تو فروشگاه‌ها که انگار دارند خرج یک سالشون رو میبرن. من دیروز توی یکی از شعب اتکا یک ساعت تو صف بودم و آخر سر مجبور شدم پنج قلم جنس رو بگذارم و برم.
Azadehbhmn: از ماست که بر ماست دقیقا حال و روز این روزهای ماست. دیروز رفتم ‌هایپرمارکت محل دستمال کاغذی بخرم یه خانومی اومد پنج بسته دوازده‌تایی دستمال برداشت بهش میگم خانوم چه خبره؟ برای چی همه رو برمیداری؟ میگه قراره کمیاب بشه. گفتم خب بقیه مردم چی؟ شاید همین الان یکی نیاز داشته باشه، حتی به یه بسته. آخه چرا هر کی فقط به فکر خودشه؟
F.safdari1990: شايد اين كنش مردم فقط از ترس قحطي نباشه بلكه از ترس گراني بيش از حد قيمت‌ها و عدم تواناييشون در خريد همين كالاها باشه، مثل روند صعودي قيمت پوشك و اينكه خيلي از خانواده‌ها به مشكل برخورد كردند. مگه حقوق‌ها هم افزايش دارن كه مردم نگران نباشن؟!


تعداد بازدید :  460