شماره ۱۵۰۱ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
از کم‌شدن آب دریاچه خزر تا ماجرای زیرآب‌رفتن جزایر جنوب

در چند روز گذشته طوفان فلورنس وارد منطقه ساحلی کارولینا ایالات متحده آمریکا شد. طوفانی مرگبار با قدرت تخریب بالا. طوفانی که رخ‌دادنش نهیبی بود برای ایران و اینکه بدانیم این مسائل از ایران هم دور نیست. کریم علی‌زاد استاد علوم ساحلی و دریایی در دانشگاه کارولینای جنوبی در گفت‌وگویی با خبرآنلاین هشدار داد که با ادامه روند تغییر اقلیم شاید روزی جنوب ایران هم باید منتظر این فجایع باشد. گرمایش‌ جهانی باعث افزایش سطح آب اقیانوس‌ها در چند‌سال گذشته شده، دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب ایران به آب‌های آزاد متصل و در نتیجه در خطر هستند.
اما به نظر می‌رسد هنوز مشخص نشده که این خطر چقدر است و ایران باید تا چه اندازه مراقب وقوع فاجعه باشد. علی‌زاد می‌گوید که در بخشی از تحقیقاتشان نشان داده‌اند که بالارفتن سطح دریاها در این پدیده بسیار موثر است و باعث افزایش میزان تخریب این طوفان‌ها و درنتیجه زیرآب‌رفتن مناطق بیشتری در نواحی ساحلی است. این طوفان‌ها تنها محدود به اقیانوس اطلس و کشور آمریکا نیست. اقیانوس هند هم منشأ بسیاری از این طوفان‌هاست و شبه‌قاره هند هم در گذشته شاهد بسیاری از این طوفان‌ها بوده است. با توجه به تغییر اقلیم و بالاآمدن سطح آب دریاها امکان دارد در آینده استان‌های جنوب‌شرق کشورمان شاهد تعداد بیشتر و همچنین طوفان‌های دریایی با شدت بیشتری باشند. این درحالی است که پروین فرشچی معاون محیط‌زیست دریایی هم پیش از این اعلام کرده بود که در آینده ۴۲‌درصد از جزایر ایران زیرآب می‌روند و برخی دیگر از فعالان محیط‌زیست ایران هم هشدار داده‌اند که جزایر بزرگ مثل کیش به زیرآب خواهند رفت.
این خبر را می‌توان کنار خبر کم‌شدن آب دریاچه خزر گذاشت. خبری که آن‌هم روز گذشته و توسط علی سلطان‌پور، معاون سازمان نقشه‌برداری اعلام شد. او گفته: در سال‌های اخیر شاهد کاهش سطح آب دریای خزر بودیم. در دو‌سال گذشته ۴سانت سطح آب کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در یک‌دهه اخیر یک‌متر از تراز آب دریای خزر را از دست دادیم. این معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی است، یعنی این میزان از خزر کم شده است. او همچنین علل کاهش سطح آب خزر را ورودی‌های اندک به این دریاچه دانسته و افزود: ورودی آب‌های ایران را اگر ببینید، آبی که وارد خزر می‌شود، هیچ است. آن‌چه در ورودی ولگا رخ داده، عجیب نیست. یک بخشی به اقلیم برمی‌گردد. یک موسسه در روسیه می‌گوید، ما عاجز هستیم از اینکه یک‌سال بعد را پیش‌بینی کنیم که ببینیم ولگا چه می‌شود. بخشی از این مسأله ناشی از کاهش بارش است، بخشی برداشت برای کشاورزی.


تعداد بازدید :  325