شماره ۱۵۰۱ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
موراکامی به ساحل نمی‌رسد!
بعد از نادیده‌ماندن در نوبل، نویسنده شهیر ژاپنی از جایزه جایگزین نوبل نیز کنار کشید

شهروند| ‌هاروکی موراکامی شاید رسانه‌ای‌ترین نویسنده دنیا در سال‌های اخیر باشد. نویسنده‌ای که به‌خصوص در چهار پنج ‌سال اخیر از سوی منتقدان و رسانه‌ها به ‌عنوان یکی از شانس‌های مسلم جایزه ادبی نوبل قلمداد شده و البته همواره در آخرین لحظات دستش از این جایزه کوتاه مانده است.
وقتی آکادمی نوبل اعلام کرد که به ‌خاطر رسوایی پیش‌آمده در این آکادمی نوبل ادبی‌ سال 2018 را اهدا نخواهد کرد و در عوض در ‌سال 2019 به دو نفر نوبل خواهد داد؛ اولش چنین به ‌نظر آمد که موراکامی یک ‌سال دیگر نیز از نوبل دور مانده است. با اینکه در همان روزها اعلام همگانی گروهی از شخصیت‌های فرهنگی ازجمله نویسندگان، خبرنگاران و بازیگرانِ کشور سوئد مبنی بر اینکه امسال جایزه‌ای با عنوان جایگزین جایزه نوبل اهدا خواهند کرد، جایزه‌ای که گفته می‌شد با توجه به انتقاداتی که از نوبل سال‌های اخیر به‌عمل آمده، می‌تواند در حکم نوعی دهن‌کجی به انتخاب‌های نوبل باشد. وقتی هم در نهایت‌ هاراکی موراکامی از ژاپن، ماریس کونده از فرانسه، کیم توی از کانادا و نیل گایمن از انگلیس به‌ عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند، خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که امسال نوبت موراکامی رسیده و قرار است که سال‌ها دورماندن نویسنده کافکا در ساحل با این جایزه جبران شود؛ اما....
روزگذشته اما این نویسنده شهیر ژاپنی با اعلام اینکه «ترجیح می‌دهد تمرکز بیشتری را متوجه حرفه‌اش کند» از این رقابت خارج شد. او ضمن تشکر از آکادمی سوئدی برای نامزدی در این جایزه گفت: دوست دارم به دور از توجه رسانه‌ها باشم و بر روی کارم تمرکز کنم. این خبر را سخنگوی آکادمی جدید سوئدی در فیس‌بوکِ این جایزه اعلام کرد و جزییات بیشتری از تصمیم موراکامی ارایه نداد.
گفتنی است جایزه نوبل ادبیات که از ‌سال 1901 اهدا می‌شود، با نادیده‌گرفتن بزرگانی چون آنتوان چخوف، لئو تولستوی، امیل زولا، مارسل پروست و همین موراکامی در تمام سال‌های برگزاری مورد انتقاد بوده است. در عین ‌حال هنوز هم نوبل ادبی معتبرترین جایزه‌ای است که یک نویسنده می‌تواند دریافت کند.

 


تعداد بازدید :  132