شماره ۱۵۰۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر
صفحه را ببند
با مرگبارترین سم‌های جهان آشنا شوید
کُشنده‌های بی‌صدا

به لطف فیلم‌ها و سریال‌های کارآگاهی و جنایی تقریباً اکثر مردم با نام سم‌های خطرناکی چون آرسنیک، سیانور و... آشنا هستند اما جالب است بدانید این سم‌ها با اینکه کشنده هستند، اما در فهرست مرگبارترین سم‌های جهان رتبه‌های انتهایی و در بهترین حالت میانی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از سهمگین‌ترین سم‌های موجود در جهان آشنا کنیم.
بوتولینوم
دانشمندان بر سر هر چیزی اختلاف نظر داشته باشند در این یک مورد یعنی رتبه نخست بوتولینوم بین همه سم‌ها اتفاق نظر دارند. این سم که توسط نوعی باکتری ایجاد می‌شود، مهلک‌ترین ماده سمی است که تاکنون شناخته ‌شده‌. مقدار بسیار ناچیزی از این سم، یعنی چیزی معادل یک نانو گرم از آن، می‌تواند یک انسان ۷۰ کیلویی را از پا درآورد. از خواص فلج‌کنندگی این ماده در نسخه دارویی این سم که بوتاکس نامیده می‌شود، استفاده می‌شود.
میاتوتاکسین
می‌خواهیم یک سم دریایی را اینجا معرفی کنیم؛ یا به عبارت بهتر کشنده‌ترین سم دریایی موجود در جهان را. میاتوتاکسین سمی است که وجود یک میکرون از آن درون صدف‌های خوراکی منجر به مسمومیت غذایی فرد می‌شود. این سم توسط نوعی پلانکتون ایجاد شده و با افزایش جریان یون‌های کلسیم درون غشای ماهیچه‌های قلبی منجر به سکته قلبی می‌شود.
باتراکوتوکسین
این سم را شاید بتوان سنتی‌ترین سم جهان لقب داد! سرخپوست‌ها تیرها و نیزه‌های خود را به این سم آغشته می‌کردند، زیرا ورود آن به خون قربانی بی بروبرگرد مرگی دردناک را برایش رقم می‌زد. سرخپوست‌های بومی کلمبیا با جمع‌آوری گونه‌ای از قورباغه‌ها با نام علمی Phyllobates Terribilis سم روی پوست بدن آنها را استخراج کرده و از آن برای شکار و مصارف جنگی استفاده می‌کردند. حجمی برابر دو بلور نمک درون نمکدان از این سم می‌تواند یک انسان بالغ را از پای در بیاورد. این سم با مختل‌سازی کانال یون سدیم درون سلول‌های ماهیچه و اعصاب و باز نگه‌داشتن آن منجر به بروز نقصان قلبی و در نهایت مرگ می‌شود.
وی ایکس
این سم محصول جانبی پروژه تولید حشره‌کش و آفت‌کش‌ها در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی است. وی ایکس در واقع سمی‌تر از آن شناخته شد که بتوان از آن در کشاورزی استفاده کرد. عملکرد این سم براساس مختل‌سازی انتقال پیام‌های عصبی میان سلول‌هاست که توسط مولکولی به نام استیل‌کولین انجام می‌شود. از این سم برای ساخت بمب‌های شیمیایی و کشنده استفاده‌های غیرمجاز فراوانی شده است. 3 میکروگرم از این سم برای انسان مرگ‌آور است.
رایسین
این سم از یک گیاه گرفته می‌شود اما گول ظاهرش را نخورید چون به شدت مرگبار است. از این سم برای قتل گئورگی مارکوف یکی از مخالفان حکومت بلغارستان در سال 1978 استفاده شد. رایسین از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید، در واقع زمانی که روغن از دانه‌های کرچک استخراج می‌شوند، رایسین درون تفاله‌ها به‌جا می‌ماند. این سم نوعی گلیکوپروتیین است که با سنتز پروتیینی درون سلول درگیر شده و منجر به مرگ سلول می‌شود.


تعداد بازدید :  903