شماره ۱۵۰۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر
صفحه را ببند
برادر مرد میانسالی که چندی پیش در مقابل ساختمان شهرداری اقدام به خودسوزی کرد از پیگیری این پرونده به «شهروند» می‌گوید
بازپرس در انتظار توضیحات شهردار منطقه 2

شهروند| شهردار منطقه 2 تهران، به دادسرای جنایی پایتخت احضار شد، تا در رابطه با خودسوزی و مرگ جنجالی مرد جوان مقابل شهرداری پاسخگو باشد. بعد از شکایت خانواده این مرد میانسال، پرونده‌ای در دادسرا تشکیل شد و بازپرس جنایی به این موضوع رسیدگی کرد و پس از تکمیل بررسی‌ها قرار است از شهردار منطقه 2 تهران تحقیق کند.
22 روز پیش بود که این حادثه در مقابل ساختمان شهرداری مرکز تهران رخ داد. 13 شهریور ماه، مرد 50 ساله به خاطر تلاش‌های بی‌نتیجه‌اش برای افزایش متراژ مغازه‌اش تصمیم وحشتناکی گرفت. او چندین‌ سال درگیر ملک تجاری‌اش بود. مهدی یک ملک ویلایی داشت.‌ سال ٨٠ بود که این ملک را خرید. ٢٠ متر ملک او تجاری بود که همان زمان آن را به یک سوپرمارکت تبدیل کرد، ولی از همان سال‌ها او قصد داشت متراژ تجاری ملکش را افزایش و درواقع تغییر کاربری دهد. این مرد آن زمان به شهرداری درخواست افزایش متراژ ملک تجاری‌اش را داد. از همان زمان هم درگیر این ماجرا بود تا اینکه یک روز پیش از خودسوزی، با نامه تخلیه شهرداری متوجه شد تمام تلاش‌هایش بیهوده بوده و حتی 500‌میلیون تومان پولی که برای این کار هزینه کرده بود هم فایده‌ای نداشته است. برای همین مهدی دست زن و بچه‌اش را گرفت و مقابل ساختمان مرکزی شهرداری آمد، بنزین را روی خودش، همسرش و پسر 4 ساله‌اش ریخت و آتش را روشن کرد. همسر و پسرش نجات یافتند، اما آتش این مرد را شعله‌ور کرد و او سوخت. 5 روز بعد او در بیمارستان جان باخت و پرونده جنجالی‌اش روی میز بازپرس دادسرای جنایی تهران قرار گرفت. خانواده‌اش از شهرداری منطقه 2 شکایت کردند. آنها با حضور در دادسرا از شهردار منطقه 2 تهران و تعدادی از عوامل شهرداری این منطقه شکایت کردند.
شهرداری مسبب مرگ برادرم است
این درحالی است که برادر مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» اینبار درباره ماجرای شکایتشان چنین گفت:   «شکایتمان در دادسرا مطرح شده است. همان روز از شهرداری شکایتمان را مطرح کردیم، دلیل شکایتمان هم این است که ما شهرداری را مقصر و مسبب مرگ برادرم می‌دانیم. چرا شهرداری بدون بررسی به ادعاهای همسایه ترتیب اثر داده و نامه تخلیه را برای مهدی فرستاده است. باید اول از دادگاه پیگیری و بعد از اثبات این موضوع، هر دستوری را صادر می‌کردند. آنها با این کار باعث شدند برادرم در یک لحظه شوکه شود و کنترل رفتارش را از دست بدهد. از وقتی برادرم چنین کار وحشتناکی کرده است، زندگی خانواده‌اش به‌طور کل به هم ریخته است. مادرم مرتب غصه می‌خورد و گریه می‌کند، همسرش هم افسردگی گرفته و هنوز هم شوکه است. دو فرزندش هم پرخاشگر شده‌اند، با اینکه هنوز هم نمی‌دانند پدرشان فوت شده است. به آنها خبر مرگ پدرشان را نگفته‌ایم و نمی‌دانیم چطور این موضوع را بگوییم. می‌دانیم که اگر متوجه شوند از لحاظ روحی داغون می‌شوند. درحال حاضر مغازه مهدی را من و برادرم می‌گردانیم. این مغازه هنوز باز است و مثل گذشته به کارش ادامه می‌دهد. آن همسایه‌ای هم که باعث این اتفاقات شده و از برادرم شکایت کرده بود، از روز حادثه ناپدید شد و بعد از هفتم برادرم سروکله خودش و خانواده‌اش پیدا شد. در این مدت هم شهردار منطقه 2 و فرماندار تهران به خانه ما آمدند و قول پیگیری و مساعدت‌های زیادی دادند. فعلا منتظریم تا ببینیم نتیجه بررسی این پرونده در دادسرا چه می‌شود. ما تا آخرش پیگیر این ماجرا هستیم و خواهان مجازات مسببان مرگ برادرم هستیم.»
باید صحبت‌های شهردار را هم بشنوم
محسن مدیر روستا، بازپرس این پرونده نیز در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «این پرونده هفته پیش به دادسرا ارجاع شد که خانواده مهدی در شکایتنامه خود رفتار شهرداری در ارسال نامه مبنی‌بر پلمپ مغازه مورد مناقشه را دلیل خودسوزی و مرگ  برادرشان می‌دانند. بر همین اساس احضاریه‌ای به شهردار منطقه2 تهران ارسال شده است و باید صحبت‌های شهرداری را هم بشنوم تا بتوانم در این رابطه
تصمیم‌گیری کنم.»
قول مساعد فرماندار تهران
این درحالی است که عیسی فرهادی، فرماندار تهران با اشاره به دیدار اخیر خود از این خانواده گفت: «به خانواده این فرد قول داده‌ام اگر رضایت همسایه را بگیرند، کار آنها را پیگیری و مشکل آنها را حل کنم. فرد متوفی با همسایگان خود درخصوص تغییر کاربری مشاعات ساختمان اختلاف داشت و وقتی هم به شهرداری مراجعه می‌کند، شهرداری نیز اعلام می‌کند که برای مراحل قانونی تغییر کاربری باید با همسایگان به یک توافق برسد و رضایت‌ آنها را کسب کند. این تغییر کاربری در بخش حیاط و پارکینگ ساختمان که در حقیقت بخشی از مشاعات ساختمان محسوب می‌شود، انجام شده بوده، شهرداری تهران نیز مقدمات کار را فراهم کرده، اما سه نفر از همسایگان رضایت نداده بودند و توافق وصول نشده بود.»
فرهادی در پایان با تاکید بر اینکه در این حادثه شهرداری قصوری نداشت و چاره‌ای جز اجرای قانون نیز ندارد، ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، ضمن اینکه این شیوه‌ها، روش درستی برای طرح مشکلات نیست.


تعداد بازدید :  156