شماره ۱۵۰۷ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۴ مهر
صفحه را ببند
پیش‌فروش مهرماه ۸ محصول ایران‌خودرو در نخستین روز به کجا رسید؟
امکان ثبت نام بود، امکان پرداخت نبود!

شهروند|روز گذشته بر اساس اعلام پیشین ایران‌خودرو پیش‌فروش محصولات پژو 206 تیپ2 و 206 تیپ 5، پژو405 جی‌ال‌ایکس، سمند ال‌ایکس، سورن‌ ای‌ال‌ایکس، رانا، دنا و وانت آریسان از ساعت 10 صبح  آغاز شد؛ البته ایران‌خودرو این‌بار کمی شرایط متفاوتی را برای پیش‌فروش خودروهای خود گذاشته است به‌ طوری که برای جلوگیری از ترافیک مشتریان بر روی وب‌سایت فروش و اتلاف وقت و سرعت‌بخشیدن به فرآیند ثبت نام، کد ملی مشتریان براساس رقم سمت راست به 6 گروه تفکیک می‌شود و در هر روز فقط مشتریان با کد ملی تعیین‌شده می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. به عبارتی دارندگان کد ملی با رقم سمت راست عدد یک روز سه‌شنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 2 و 3 روز چهارشنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 4 و 5 روز پنجشنبه هفته جاری، کد ملی با رقم سمت راست  اعداد 6 و 7 روز شنبه، کد ملی با رقم سمت راست اعداد 8 و 9 روز یکشنبه و کد ملی با رقم سمت راست عدد صفر روز دوشنبه هفته آینده می‌توانند در طرح پیش‌فروش ثبت نام کنند. البته این دوره از ثبت نام با مشکلاتی هم مواجه شد، یکی از آنها اختلال در سایت بود و دیگری تمام‌شدن محصولات گروه پژو در کمتر از یک ساعت.
اختلال برای ثبت نام
اما این موضوع باز هم کارساز نبود؛ چرا که یک ساعت هم از آغاز پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو نگذشته بود که تمامی محصولات گروه پژو پایان یافت و محصول باقیمانده وانت بود. البته سایت برای ثبت نام این محصول هم با اختلالاتی روبه‌رو شد؛ به طوری که برای ثبت نام در این طرح همچون پیش‌فروش‌های دیگر ایران‌خودرو همان رویه همیشگی را داشت با این تفاوت که این‌بار بحث کد ملی هم به میان آمده بود اما متقاضیان پس از طی‌کردن مراحل یکی پس از دیگری و با رسیدن به مرحله پرداخت با مشکل اختلال سایت مواجه می‌شدند به ‌طوری که پرداخت در سایت به‌ طور خودکار متوقف می‌شد برای همین امکان ثبت نام برای بسیاری از متقاضیان وجود نداشت و آنها را از ثبت نام در پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو ناکام گذاشت.
یک ساعت و 6 میلیون بازدید
 با وجود اینکه تنها یک ساعت از پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو نگذشته بود و تنها پیش‌فروش 8 مدل از محصولات خود را آغاز کرده بود، براساس آمار تنها در یک ساعت حدود 6‌میلیون و 302‌هزار نفر از سایت ایران‌خودرو بازدید و حدود یک‌میلیون و 509‌هزار نفر برای ثبت نام اقدام کردند اما نزدیک به 7هزار نفر موفق به ثبت‌نام شدند. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که تنها در یک ساعت ابتدایی پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو محصولات گروه پژو به اتمام رسیده بود. همچنین این حجم از متقاضیان نشان‌دهنده آن است که حجم کثیری متقاضی برای خودرو‌های پیش‌فروش‌شده وجود دارد به ‌طوری که با وجود به پایان رسیدن محصولات گروه پژو ایران‌خودرو، متقاضیان تنها حق انتخاب وانت را داشتند و باز هم دست‌بردار نبودند ولی با وجود اختلال در سایت ایران‌خودرو نتوانستند ثبت‌نام کنند. همچنین به گفته برخی از متقاضیان پیش‌فروش محصولات حتی امکان دسترسی به سایت هم وجود نداشت.
نظر معکوس معاون مديرعامل
 در بازاريابي و فروش ايران‌خودرو
تمامی این اتفاقات در حالی افتاده است که مصطفي خان كرمي، معاون مديرعامل در بازاريابي و فروش ايران‌خودرو در این زمینه ابراز خرسندی کرده و از روند مطلوب ثبت نام در طرح پيش‌فروش 53‌هزار دستگاه خودرو سخن به میان آورده است. به گفته خان کرمی با تدابير اتخاذشده براي تسهيل ثبت نام مشتريان واقعي، ترافيك اينترنتي مديريت‌شده و ثبت نام به خوبي در حال انجام است.
 او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است که ايران‌خودرو براساس تعهدات خود به مشتريان، با محدودكردن شرايط ثبت نام به دنبال حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار بوده است. به گفته خان کرمی طرح پيش‌فروش محصولات ايران‌خودرو براساس كدملي مشتريان از سه‌شنبه آغاز شد و تا دوشنبه نهم مهرماه ادامه دارد.


تعداد بازدید :  171