شماره ۱۵۱۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر
صفحه را ببند
بزرگترین رستوران زیرآبی جهان در انتظار بهار

پنج متر زیر سطح دریای شمال، در جنوبی‌ترین بخش نروژ، ساخت نخستین رستوران زیر آب اروپا درحال اتمام است. این سازه 34 متری بتونی، در جولای 2018 به زیر آب فرستاده شد و حالا درحال اتمام فضای داخلی است که قرار است در بهار 2019 به اتمام برسد.
به گزارش سی.ان.ان، طراحی این رستوران که «آندر» به معنای «زیرین» نام دارد، به دست موسسه نروژی «اسنوهتا» انجام شده است و مانند بسیاری از شاهکارهای مهندسی جهان مثل سالن همایش اسلو، موزه گرامیداشت 11 سپتامبر و میدان تایمز در نیویورک برای خود نامی دارد.
وقتی ساخت فضای داخلی این رستوران به پایان برسد، این سازه با فضای 500 مترمربعی خود که در سه طبقه ساخته شده است، می‌تواند میزبان 100 میهمان باشد و نمای زیبایی از طبیعت زیر آب را از طریق یک پنجره عریض 11 متری، به صورت پانوراما نشان دهد.
عملیات  پیچیده
این رستوران در مدت 6 ماه در نزدیکی ساحل ساخته و سپس با ادوات سنگین به آب انداخته شد. برای غوطه‌ورکردن این سازه در زیر آب، مخازن بزرگی از آب درون آن قرار
داده شد و سپس آن را از طریق 18 نقطه به کف دریا متصل کردند.ریون گراسدل، یکی از معماران موسسه اسنوهتا در مصاحبه‌ای تلفنی به سی.ان.ان گفته است: «عملیات بسیار سخت و پیچیده و ظریفی بود.»
بیش از نیمی از این سازه زیر آب قرار دارد و میهمانان می‌توانند از طریق یک راهروی شیشه‌ای بین ساحل و در ورودی وارد این رستوران شوند.
ساختمان آندر، از بتن مستحکم ساخته شده است تا بتواند در مقابل شرایط سخت، مقاومت داشته باشد. گراسدل می‌گوید:   «نخستین مشکل، فشار آب است، چراکه ما پنج متر زیر آب قرار داریم، اما مهمترین و بزرگترین مشکل، امواج آب هستند. باد و موج در اینجا بسیار شدید است. برای مقاومت در برابر همه این نیروها و فشارها، این ساختمان کمی منحنی طراحی شده است تا بهتر بتواند در مقابل امواج مقاومت کند و همچنین ضخامت دیواره‌های آن زیاد است: نیم متر برای بتن و حدود 30سانتی‌متر برای شیشه‌ها و پنجره‌های کریستالی.»
طراحی ساده
تصمیم برای قرار دادن رستوران در این منطقه که فشار باد و امواج بیشتر است، عمدی بوده است. گراسدل می‌گوید: «وقتی طراحان این پروژه پیش ما آمدند، آنها منطقه دیگری را نزدیک به اینجا درنظر گرفته بودند تا رستوران را در آنجا به آب بیندازیم، اما ما آنها را متقاعد کردیم که چند صدمتر آن‌طرف‌تر، یعنی جایی که اکنون قرار دارد، آن را به آب بیندازیم؛ یعنی جایی که دریا و امواج شدیدتر است. ما فکر کردیم که اینجا طبیعت زیر آب، بهتر دیده می‌شود و همین مسأله است که باعث زیبایی بیشتر نمای داخل رستوران نسبت به سایر رستوران‌های زیر آب در جهان که در مناطقی بسیار کنترل‌شده ساخته شده‌اند، خواهد شد.
یکی دیگر از دلایلی که آنها قانع شدند رستوران را در این منطقه به زیر آب بفرستند، وجود یک هتل در فاصله کوتاهی از این رستوران بود. هم رستوران و هم آن هتل حالا در منطقه‌ای قرار دارند که یک فانوس دریایی قدیمی که حالا به‌عنوان یک جاذبه توریستی است، در آنجا قرار دارد، بنابراین آمدن از آنجا (فانوس دریایی) به این رستوران، کار بسیار راحتی است. راحت‌ترین راه سوار شدن به هواپیمای مسیر-کوتاهی از اسلو به کریستیان‌سند است؛ نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه. گراسدل همچنین گفته است که مسیری دریایی برای کسانی که می‌خواهند این فاصله را با قایق بپیمایند نیز درحال راه‌اندازی است.
طراحی این سازه نیز تحت اصلاحات زیادی قرار گرفت. گراسدل می‌گوید: «در ابتدا ما وقت زیادی را صرف طرح‌های بسیار پیچیده کردیم، اما پس از گفت‌وگوهایی طولانی و بررسی مدل‌های بسیار زیاد، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به ساده‌ترین شکل ممکن این سازه را طراحی کنیم. این رستوران درواقع یک تیوپ بتنی است که مردم را از ساحل به زیر آب می‌آورد. طراحی آن بسیار ساده است و وقتی ما به این نتیجه رسیدیم که این‌گونه باشد، همگی تسلیم شدیم و کار را آغاز کردیم.»


تعداد بازدید :  214