شماره ۱۵۱۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر
صفحه را ببند
حاشیه‌های پیش از تصویب یا عدم تصویب لایحه الحاق به CFT که همچنان ادامه دارد
از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز تا تهدید به آبستراکسیون

آیت وکیلیان| چندسالی است که سیستم پیامکی و تهدید نمایندگان برای رأی دادن یا رأی ندادن به طرح و لایحه‌ای و حتی استیضاح باب شده است؛ این وضعیت اکنون درباره تصویب لایحه الحاق به CFT (لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) نیز از قافله موارد مشابه عقب نیفتاد و بسیاری از نمایندگان مجلس از ارسال روزانه چند ده پیامک با مضمون رأی ندادن به این لایحه حکایت می‌کنند. درحالی که لوایح چهارگانه دولت برای تغییر وضعیت ایران در FATF به حساس‌ترین لحظات خود نزدیک می‌شود، اما قرار نیست حواشی از این لوایح دور شود، به طوری که این روزها از تهدید برای آبستراکسیون تا ارسال پیامک‌ها آن هم به طور گسترده برای نمایندگان ماجرای این لوایح را پیچیده‌تر کرده است. البته با پذیرش بررسی مجدد لایحه الحاق به «پالرمو» توسط شورای نگهبان می‌توان کورسویی از امید برای تصویب این لوایح را دید.
تحریم و تهدید از طرف مجلسی‌های مخالف
حواشی مربوط به این لوایح تنها به رفت و برگشت میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ختم نشده است. شنبه‌ای که گذشت با آنکه مجلس جلسه علنی نداشت، اما یک نشست خیلی مهم آن هم به دعوت علی لاریجانی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر اعضای هیأت رئیسه مقامات کشوری و لشکری از رئیس اطلاعات سپاه پاسداران گرفته تا ظریف و عراقچی و قائم مقام شورای نگهبان در این جلسه حضور داشتند تا نمایندگان همه ایرادات و سوالاتشان را بپرسند؛ هرچند هر سه فراکسیون سیاسی به این جلسه دعوت شده بودند اما فراکسیون ولایی این جلسه را تحریم کردند و در آن حاضر نشدند. به تازگی هم ابوالفضل حسن‌بیگی و مجتبی ذوالنوری دو نماینده اصولگرای مجلس اعلام کرده‌اند اگر قرار باشد این لایحه در کمیسیون رأی بیاورد، آبستراکسیون می‌کنیم و جلسه را از نصاب می‌اندازیم.
دوری از الگوی کره شمالی و پاکستان
همزمان حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگویی به اظهارات تهدیدآمیز و تمامی حاشیه‌های ایجاد شده در این راستا  پاسخ داد و گفت که «تلاش ما در کمیسیون امنیت ملی این است که با تهیه و نگارش پیش شرط‌های دقیق و بجا کشور را نه به سوی منزوی‌شدن مانند الگوی کره‌شمالی سوق دهیم و نه اینکه به سرنوشت پاکستان دچار شویم که هنوز هم برای قرار گرفتن در لیست سیاه جامعه جهانی تهدید می‌شود.» این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه گفته که «دلیل پیوستن ما این است که از انزوای بین‌المللی کشور جلوگیری کنیم؛ چرا که همگان می‌دانند با نپیوستن ما به FATF انزوای ما در جامعه بین‌المللی مطلق خواهد بود.»
پیامک برای تصویب نکردن
بسیاری از نمایندگان مجلس از ارسال روزانه چند ده پیامک با مضمون رأی ندادن به لایحه الحاق به CFT حکایت می‌کنند. از محمود صادقی گرفته تا علیرضا رحیمی و حشمت الله فلاحت پیشه؛ اینها فقط نمونه‌‌ای از نمایندگان هستند که از پیامک‌ها می‌گویند. البته در فضای مجازی به ویژه توییتر و اینستاگرام طوفان برای منصرف کردن نمایندگان بازار داغی دارد. بسیاری از نمایندگان حامی الحاق به این کنوانسیون معتقدند که ملاک عمل برای ما خنثی‌کردن نقشه شوم دشمن است نه اس‌ام اس یا طومارنویسی و تهدید‌هایی که نمی‌دانیم منابع تامین هزینه‌های آنها کجاست و چه کسانی در سازماندهی آنها نقش دارند. یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که «ورود دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی پشت‌پرده‌نشینان این تهدیدات در این شرایط ضروری است تا مشخص شود چه کسانی می‌خواهند نمایندگان ملت را از مسیر اصلی تصمیم‌گیری خارج کنند.»
راند آخر در مجمع
هفته پیش بود که3 لایحه الحاق به پالرمو، اصلاحیه قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین مبارزه با پولشویی اعاده شده از سوی شورای نگهبان با تصویب نمایندگان دوباره به شورای نگهبان رفت، اما این ارسال این بار نه به امید تایید شدن، بلکه به گفته کارشناسان با این تصور است که  احتمالا مهر برگشت خواهد خورد و آن طور که علی لاریجانی در صحن علنی مجلس گفت مستقیم به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و راند آخر در آنجا نتیجه مشخص شود.


تعداد بازدید :  135