شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
«خاما» رکورد زد

یوسف علیخانی با «خاما» رکورد زد. این رمان در کمتر از یک سال پس از انتشار به چاپ نهم رسید. «خاما» دومین رمان این نویسنده است و در بهمن ماه ‌سال گذشته منتشر شد. این کتاب داستانی عاشقانه دارد و ماجرایی را با محوریت مردمان کُرد مهاجر غرب ایران روایت می‌کند. علیخانی «خاما» را از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب کرده است. او پیش از این رمان بیوه‌کشی را منتشر کرده بود و مجموعه داستان‌های عروس بید، قدم به خیر مادربزرگ من بود و اژدهاکشان نیز از دیگر آثار منتشرشده‌اش است.
این نویسنده در متن کوتاهی که همزمان با تالیف این رمان منتشر کرد، درباره آن نوشته: «خاما نباید نوشته می‌شد. یک بار یکی خیلی ‌سال قبل او را زندگی کرد و در شبی، این راز مگو را گفت و دیگر به سخن در نیامد. لال شد و گذشت و گذشت و گذشت تا رسید به یکی که کارش گفتن است. این کلمه‌ها امید دارند خاما زنده شود و آن راوی هم. به رقص و به رنگ رنگ  زرد و قرمز این حلقه آتش باید که جاری شد.» او درباره «خاما» می‌گوید: «زاده یک ظواهر شهودی بود، خاما را من ننوشتم خودش نوشته شد. این کتاب در مدت ۴۵ روز و در فواصل زمانی نیمه شب تا صبحگاه نوشته شده است و به جرأت می‌توانم بگویم که در این کتاب عاشقی را تجربه کردم. ادعای این را که شاهکار ادبی خلق می‌کنم یا قهرمان هستم را ندارم. من یک فرد معمولی هستم اما هیچ‌گاه منتظر این نخواهم ماند کسی مرا کشف کند زیرا دوره کشف‌کردن‌ها گذشته است. خاما معنای بسیار دارد، همه‌ی عشق‌ها و نفرت‌ها در رابطه‌ها این است که افراد خامای‌شان را پیدا نکرده‌اند. ماها با کسانی ازدواج می‌کنیم که خامای اصلی نبوده است، خاما آن سوی دیگر ما است.»
در بخشی از این رمان هم می‌خوانیم: «سگ سفیدم با خودش دم دم بازی می‌کرد. نگاهش کردم. خاما را. هیچ وقت اینطور سرخوش ندیده بودمش. از اول حواس‌ام پی‌اش بود. داشت نگاهم می‌کرد تا مرغ و خروس‌ها را جا بدهم و سیر نگاهش بکنم. نشست روی تخته سنگی. رفتم نزدیک‌تر. قلبم تند تند می‌زد. پرنده‌ای توی دلم صدا می‌کرد که بروم جلوتر. بروم و باهاش حرف بزنم. بروش و باهاش پرواز بگیرم. بروم و با هم آشیانه بسازیم. حس کردم همه دارند نگاه‌مان می‌کنند؛ سنگ‌ها و خانه‌ها، آدم‌ها و نیزارها و دریاچه و آغگل. خاما تلخ خندید. به اطراف نگاه کردم. آغگل رفته بود توی تاریکی و کسی ما را نمی‌پایید. نزدیک‌تر رفتم....»
گفتنی است، خاما همزمان با چاپ نهم به صورت صوتی و با صدای نویسنده از سوی موسسه آوانامه منتشر شده است. کتاب صوتی  خاما در سیزده‌ ساعت و پنجاه دقیقه در سایت آوانامه قابل دانلود است.


تعداد بازدید :  480