شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
نفس‌هایی که از 1/600/000 سال قبل محبوس شده‌اند!

تاکنون درباره انواع و اقسام فسیل‌ها و سنگواره‌ها مطالبی را خوانده یا شنیده‌ایم. فسیل‌هایی که بقایای میکروارگانیسم‌ها، حیوانات و گیاهان باستانی را در خود جای داده‌اند. اما امروز می‌خواهیم درباره عجیب‌ترین فسیل کشف شده توسط بشر با شما صحبت کنیم: «نفس»! بله درست خواندید، نفس‌هایی که به شکل حباب داخل یک سنگ گرفتار شده‌اند و بنا بر تخمین دانشمندان حداقل 6/1 میلیون سال قدمت دارند. این فسیل عجیب در کشور هند کشف شده و اطلاعات بسیار باارزشی در خصوص زندگی و حیات در میلیون‌ها سال قبل به دانشمندان می‌دهد. در میان لایه‌های این سنگ محققان حفره‌های کوچک و گِردی را مشاهده کردند که کنجکاویشان را برانگیخت. این حباب‌ها بسیار ریز هستند و اندازه‌شان تنها ۵۰ تا ۵۰۰ میکرون است. برای این که مقایسه بهتری از اندازه این حباب‌ها داشته باشید باید بدانید که قطر یک تار موی انسان حدود ۵۰ میکرون است. به این ترتیب سنگ فوق حاوی قدیمی‌ترین نفس دنیاست که تا امروز حفظ شده و به دست ما رسیده است. بنا بر آزمایشات انجام شده این حباب‌ها حاصل تنفس برخی باکتری‌هاست و در واقع آنها با اکسیژن حاصل از تنفس میکروب‌ها پر شده است. به گفته محققان این سنگ چند میلیون ساله می‌تواند اطلاعات بسیار جالبی در مورد این دوره از تاریخ به ما بدهد. این قبیل فسیل‌ها معمولاً بر اثر تلاقی مواد مختلف (مثل تلاقی آب اقیانوس و کف اقیانوس) به وجود می‌آیند و از ساده‌ترین میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌ها تشکیل شده‌اند. در این مورد خاص، فسیل‌هایی که در مرکز هند کشف شده‌اند حاوی حباب‌های اکسیژن هستند. اکسیژن‌هایی که نشانه‌ای از حیات در چند میلیون سال قبل بوده‌اند.
entekhab.ir