شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
آن‌چه شاید درباره زمین نمی‌دانستید
سیاره مادر از زاویه‌ای دیگر

احتمالا نخستین جایی که همه ما با کره‌زمین به شکل علمی آشنا شدیم در مدرسه و سر زنگ درس جغرافیا بوده است. اینکه اطلاعات ما درباره سیاره‌ای که هزاران‌هزار‌سال است ما را در خود جای داده تا چه حد درست است، شاید آنقدرها هم مهم نباشد؛ ظاهرا همین‌قدر که زیر پایمان سفت باشد و احساسش کنیم، کفایت می‌کند، اما بنا بر این قول معروف که «دانستنش اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد»، قصد داریم در ادامه این مطلب بخشی از رازهای مکشوف و نامکشوف زمین را با شما مرور کنیم.  
قمرهای زمین
اگر تا امروز تصورتان این بود که زمین فقط یک قمر (ماه) دارد، باید بگوییم اشتباه می‌کردید! چرا؟ چون گاهی تعداد قمرهای آن به 2 و حتی بیشتر نیز می‌رسد! چطور؟ خب گاهی سیارک‌ها و سنگ‌های آسمانی در مدار گرانش زمین گرفتار می‌شوند و پس از مدتی گردش به دور زمین، از مدار جدا شده و مجددا به اعماق فضا بازمی‌گردند.
گونه‌‌های زنده
طبق آخرین برآوردهای علمی نزدیک به 7/8‌میلیون گونه زنده روی زمین وجود دارد که 5/6‌میلیون گونه از آنها روی خشکی و 2/2‌میلیون گونه در آب زندگی می‌کنند. 298هزار گونه گیاهی و 611هزار گونه قارچ در سراسر زمین پراکنده است که بیشتر آنها در اعماق اقیانوس و زیر سطح زمین زندگی می‌کنند.
شن و آب
روی کره‌زمین صحرا فراوان است و بیابان‌ها هم اصولا پوشیده از شن هستند، اما واقعیت این است که ۸۵‌درصد سطح صحراهای زمین را نه شن که سنگ و سنگ‌ریزه تشکیل می‌دهند. از طرفی ۷۱‌درصد سطح زمین را هم آب پوشانده که ۹۷ درصدش شور است.
زنده و مرده
جواب این سوال که تاکنون چند انسان روی زمین زندگی کرده‌اند، احتمالا بسیار هیجان‌انگیز است. خب هیچ‌کس رقم دقیقی ندارد، اما دفتر مرجع جمعیت براساس یک پژوهش به یک عدد رسیده است:   ۱۰۸ میلیارد، از ازل تاکنون!
قدمت سیاره
می‌خواهید بدانید زمین چند ‌سال دارد؟ 4‌میلیارد و 550 سال! خیلی جوان است، نه!؟ این را مقایسه کنید با سن چند 10‌هزارساله انسان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ساکنان این کره‌خاکی!
جرم زمین
احتمالا عدد مورد نظر در این پاراگراف جا نشود. پس خودتان عدد 597 را نوشته و مقابل آن 21 صفر قرار دهید؟ بعد آن را به تُن بخوانید! البته این را هم بدانید که جرم زمین در طول سال‌های عمر آن ثابت نبوده است!
سرعت چرخش
زمین از خورشید 150‌میلیون کیلومتر فاصله دارد و با سرعتی معادل ۳۰ کیلومتر بر ثانیه به دور آن می‌چرخد! سرعت چرخش زمین به دور خود در خط استوا نیز نزدیک به یک‌هزار و ۶۷۴ کیلومتر بر ساعت یا ۴۶۵ متر بر ثانیه است. در حقیقت ما بسیار خوش‌شانس هستیم که زمین نیروی جاذبه دارد!
ajibtarin.com


تعداد بازدید :  454