شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
ناپدیدشدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول

یک روزنامه‌نگار باسابقه عربستانی که انتقادهایی را به سیاست دولت کشورش مطرح کرده بود، پس از فراخوانده‌شدن به کنسولگری عربستان‌سعودی در استانبول ناپدید شد. روزنامه واشنگتن‌پست روز چهارشنبه با تأیید این خبر اعلام کرد جمال خاشقجی که برای این روزنامه نیز مقاله می‌نوشت، پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده و خبری از او در دست نیست. به نوشته این روزنامه، نامزد خاشقجی که وی را همراهی کرده و در پشت در کنسولگری منتظر وی مانده بود، پس از بسته‌شدن کنسولگری هیچ خبری از وی دریافت نکرده است.
این روزنامه‌نگار باتجربه که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده، ‌سال گذشته در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیرسوال‌بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری، عربستان را ترک کرده و به ایالات متحده آمریکا پناه برده بود.
گفته می‌شود که پلیس ترکیه در این زمینه تحقیقی را آغاز کرده است. به گزارش شبکه الجزیره، نیروهای امنیتی در پایتخت ترکیه برای تحقیق درباره سرنوشت جمال خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری عربستان شدند اما هیچ نشانی از وی پیدا نکردند.
در گزارش الجزیره همچنین آمده است؛ پلیس ترکیه با بازبینی تصاویر دوربین‌های مداربسته درکنسولگری عربستان‌سعودی متوجه شده که جمال خاشقجی ۲۰دقیقه پس از ورود به ساختمان کنسولگری را ترک کرده است.
این درحالیست که برخی منابع خبری به نقل از مقامات عربستان‌سعودی اعلام کرده‌اند که یک تبعه این کشور که نام و هویتش عنوان نشد، دستگیر و به کشور بازگردانده شده است. الیز لوپز، سردبیر ستون دیدگاه در روزنامه واشنگتن‌پست با ابراز بی‌اطلاعی از آن‌چه بر سر این روزنامه‌نگار عربستانی آمده است، می‌گوید: «تلاش ما برای تماس با جمال نتیجه‌ای در بر نداشت. ما نسبت به وضعیتی که وی در آن به سر می‌برد، بسیار نگران هستیم.»

 


تعداد بازدید :  456