شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
سوپراستارهایی که از باد هوا هم پول درمی‌آورند
چند می‌گیری حرف بزنی؟!

شهروند| همین چند هفته پیش بود که در روزنامه شهروند از تئاتری نوشتیم که قرار است آل پاچینو در پاریس روی صحنه ببرد. تئاتری تک‌نفره که بیش از اینکه بر اساس متنی دراماتیک باشد، بر اساس خاطرات سینمایی آل پاچینو تنظیم شده است؛ به عبارت ساده‌تر یعنی آل پاچینو قرار است در این نمایش تک‌نفره خاطرات خود را مرور کند، خاطرات بازی در پدرخوانده، صورت زخمی، وکیل مدافع شیطان، راه کارلیتو، بوی خوش زن و ده‌ها فیلم درجه یک دیگر. بی‌شک برای دوستداران آل بزرگ فرصتی بی‌نظیر خواهد بود تا هر آن‌چه تاکنون درباره استاد شنیده‌اند و نمی‌دانند کدام‌شان راست است و کدام دروغ، این‌بار از زبان خود پاچینو بشنوند، البته اگر جیب‌شان پر پول باشد، چون در ادامه همان خبر آمده که تماشای آل پاچینو در تئاتر پاریس حدود ۹۵۰ یورو آب می‌خورد؛ قیمتی گزاف برای نشستن پای صحبت‌های هر شخصی، حالا می‌خواهد آل پاچینو باشد یا هر شخص دیگری ولی ظاهرا وقتی آدم غم نان نداشته باشد، وقتی در بالا پایین کشیدن‌های دلار هشتش گرو نه‌اش نرفته باشد، این جور هزینه‌ها را هم می‌تواند به سبد فرهنگی خود اضافه کند، همچنان‌ که در همین نمایش پاچینو هم در همان نخستین روز بلیت‌فروشی اینترنتی حدود ۲‌هزار صندلی در همان ساعات اولیه به فروش رسید.

دیدار با سلبریتی‌ها و نشستن پای صحبت‌های آنان به‌خصوص در آمریکا رسم تازه‌ای نیست؛ حالا این اتفاق می‌تواند در قالب یک نمایش رخ دهد یا سخنرانی و حتی نشستن سر یک میز. ماجرایی که قرار است تا چند وقت دیگر دوستداران رابرت دنیرو تجربه‌اش کنند و این تجربه را در فضای مجازی جار بزنند تا در این زمینه از هواداران آل پاچینو کم نیاورند.
این خبر را دیروز روزنامه محلی یورک‌شر پست عنوان کرد با تیتر «هزینه صرف شام با رابرت دنیرو چقدر است؟» که خلاصه‌اش این می‌شود که رابرت دنیرو قرار است در شهر لیدز انگلستان برای نخستین‌بار داستان زندگی‌اش را تعریف کند، چشم تو چشم هوادارانش، در دو ضیافت رسمی شام که اولی در شهر لیدز و دومی در بیرمنگام برگزار خواهد شد. این ضیافت با عنوان «یک تجربه با دنیرو» در روز ۲۶ نوامبر در موزه سلطنتی تسلیحات لیدز برگزار خواهد شد. نکته جالب اما بلیت‌فروشی برای این ضیافت شام است، بلیت‌هایی نه‌چندان ارزان بابت یک وعده غذا کنار رابرت دنیرو؛ خریدار بلیت باید 365 پوند بپردازد، چیزی در مایه‌های هشت‌میلیون تومان. البته بلیت‌های سه‌میلیون تومانی هم در این ضیافت موجود است اما از این رو که شاید خورشتش کم گوشت باشد، خریدار چندانی ندارد! پارسال این ضیافت با حضور آرنولد برگزار شده بود و بلیت‌هایش از 300 دلار که حدود شش و نیم‌میلیون تومان می‌شود، بیشتر نبود.

حالا آل پاچینو و رابرت دنیرو به کنار. به ‌هر حال اینها غول‌های محبوب سینما هستند ولی شما باورتان می‌شود کسانی پیدا شوند که برای شنیدن خاطرات زنی که تنها هنرش این است که شوهرش توانسته سر مردم را شیره بمالد و رئیس‌جمهوری کشورش شود، پول بپردازند؟ آن‌ هم سه‌هزار دلار. واقعا باور می‌کنید؟
داستان از این قرار است که میشل اوباما یا همان بانوی اول پیشین آمریکا در تور کتابخوانی‌اش روی صحنه‌ سالن‌های بزرگ ۱۰ شهر آمریکا می‌رود تا کتاب خاطراتش را برای علاقه‌مندان بخواند و به سوالات آنها پاسخ دهد. برای شنیدن این خاطرات هم بلیت‌هایی با ارقام گوناگون عرضه شده، از بلیت‌های نسبتا ارزانقیمت 30 دلاری که حتی قبل از پیش‌فروش تمام شدند، تا 120 دلاری،  ۴۱۲ دلاری و 3000 دلاری -البته برای کسی که بخواهد روی صندلی ردیف اول بنشیند و نگاه در نگاه میشل خانم خاطراتش را گوش کند.

این رشته سر دراز دارد. در آمریکا اینکه نویسندگان کتاب‌هایشان را رودررو برای مخاطبان بخوانند، یک روند معمولی‌ است، البته با ورودیه‌ای به ‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ دلار، نه ارقام نجومی چون 3000 یا 5000 دلار. فراموش نکنیم که پارسال هیلاری کلینتون هم کتاب خاطراتش را که دربرگیرنده تجربه شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در سالن‌های تئاتر و اپرا در برابر‌ هزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار شنونده خوانده بود. طرفداران هیلاری البته رقم‌های پایین‌تری داده بودند، حدود 500 تا 800 دلار؛ شاید برای اینکه بازنده بود و مردم پای بازنده‌ها پول خرج نمی‌کنند.

 


تعداد بازدید :  467