شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
مدیریت ارزی را به مامان‌ها بسپارید

حسام حیدری طنزنویس

حالا که دو روز است دلار از خر شیطان پایین آمده و دارد حالش خوب می‌شود؛ وقت آن است که فکر مناسبی برای مدیریت آن کرد که در آینده این اتفاقات تکرار نشود. پیشنهاد ما این است که مدیریت ارزی کشور کلا به مامان‌ها سپرده شود و برای این پیشنهاد دلایل زیادی هم داریم:
یک - مامان‌ها، هرچی جوش و کورک و خال روی سر و صورت بچه‌هایشان ببینند؛ می‌ترکانند. برای همین مطمئنا اجازه نخواهند داد که دلار حباب پیدا کند و سریع سوزن و موچین و بقیه ابزار کارشان را آورده و حباب را همان اول کار می‌ترکانند و اجازه نمی‌دهند کار به جاهای باریک بکشد.
دو - مامان‌ها شجاعت کافی را برای هر نوع مدیریتی دارند. شما چه کسی را سراغ دارید که وسط پخش زنده بازی ایران در جام جهانی تصمیم بگیرد میز تلویزیون را گردگیری کند؟ ولی مادرها کاری به این کارها ندارند. می‌خواهد طارمی بازی داشته باشد یا کریستین رونالدو. می‌خواهد فینال جام قهرمانان باشد یا بازی‌های دسته یک. وقتی تصمیم بگیرند میز تلویزیون را گردگیری کنند؛ این کار را انجام می‌دهند و هیچ کس هم نمی‌تواند مانع کارشان شود. چنین اراده‌ای قطعا برای مدیران ارزی کشور لازم است.
سه - مامان‌ها مسئولیت‌پذیرند. کلیه مدارکت با یک میلیون تومان تراول تو جیب شلوارت بوده و رفته تو لباسشویی؟ خب رفته که رفته. مامان‌ها مثل بقیه از زیر مسئولیت‌شان در نمی‌روند آنها صاف می‌ایستند مقابلت و تو چشمانت زل می‌زنند و می‌گویند: «من شلوارت رو انداختم تو لباسشویی. مشکلی داری؟» و اگر مشکلی داشته باشی بلافاصله شیرشان را حرامت می‌کنند. آنها یک بار شیر می‌دهند ولی صد بار حرامش می‌کنند. حتی اگر شیر خشک بدهند هم باز حرامش می‌کنند. پس با آنها چانه نزنید. فقط کافی است مدیریت ارزی کشور را به آنها بسپارید تا ببینید چه دماری از دلال‌ها و محتکران در خواهند آورد.
چهار - مامان‌ها اساتید بالفطره تخصیص ارزند. آنها چهارهزار تومان پول کف دست بچه می‌گذارند و انتظار دارند با آن سه تا تخم‌مرغ و یک کیلو سیب‌زمینی و دو تا نان بخرد و تازه از بقیه‌اش برای خودش بستنی هم بخرد. تخصیص ارز را به آنها بسپارید تا ببینید چطور برای یک قرانش از وارد کننده‌ها حساب می‌کشند.
پنج - مامان‌ها اهل بحث و پاسخ‌گویی‌اند و در هیچ مناظره‌ای کم نمی‌آورند. آنها برای همه سوال‌ها یک جواب از پیش تعیین شده دارند: «هنوز مادر نشدی که بفهمی.» این جمله یک ابَرپاسخ است که در جواب همه سوال‌ها می‌تواند استفاده شود. مامان چرا تو غذا این همه سنگ هست؟ هنوز مادر نشدی که بفهمی. مامان چرا همه وسایل اتاق منو ریختی تو سطل آشغال؟ هنوز مادر نشدی که بفهمی. مامان چرا این مهمونی زنونه‌هات تموم نمی‌شه؟ هنوز مادر نشدی که بفهمی. از دو حالت خارج نیست: یا شما پسرید که قطعا هیچ وقت مادر نخواهید شد و یا دخترید که اگر مادر شوید خودتان از همین استدلال برای بچه‌های خودتان استفاده می‌کنید. پس هیچ وقت نقیضی برای این استدلال پیدا نمی‌شود.
حقیقتش این است که تا آخر هفته می‌توانم دلیل برای این موضوع اقامه کنم ولی چون ستون پر شده و شما هم مطمئنا قانع شده‌اید؛ ادامه نمی‌دهم. پس مدیریت ارزی کشور را به مامان‌ها بسپارید.


تعداد بازدید :  207