شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
12 نفر در حال خروج غیر قانونی از کشور توسط ماموران دستگیر شدند
داستان خروج سه زن ایرانی و آفریقایی پنهان شده در مواد پتروشیمی

شهروند| 12نفر درحال خروج غیرقانونی از مرز بازرگان شناسایی و دستگیر شدند. این افراد در چند محموله باری به‌طور جداگانه سعی داشتند از مرز ایران به ترکیه بروند. در بین این افراد نام چند تبعه غیرایرانی هم دیده می‌شود. یک دختر جوان آفریقایی و چند پسر جوان تبعه کشورهای همسایه با مخفی شدن در بین محموله‌های باری تریلی‌های ترانزیت قصد خروج غیرقانونی از مرز را داشتند. این برای چندمین بار طی مدت اخیر است که مسئولان گمرک بازرگان از کشف محموله‌های قاچاق انسان خبر می‌دهند. چند ماه پیش بود که  شهرام جزایری با مخفی شدن در  میان بار عدس سعی داشت به همین ترتیب از کشور خارج شود، هوشیاری ماموران گمرک و شناسایی هویت او از سوی یک سرباز او را در اجرای نقشه‌اش ناکام گذاشت. حالا این‌طور که اعلام شده، با کشف این 12 مورد قاچاق انسان، گمرگ ایران از ابتدای‌ سال‌جاری تاکنون  موفق به شناسایی و دستگیری 179 نفری شده که قصد خروج غیرقانونی از مرزهای ایران را داشتند. این افراد بیشتر زنان و مردان تبعه کشورهای همسایه بودند و در میان آنها کودکان کم‌سن‌و‌سال هم دیده می‌شود.
ماجرای این 12 نفر که به‌طور جداگانه قصد خروج از کشور را داشتند، از چند  روز پیش شروع شد. اما ماموران گمرک بازرگان با هوشیاری و رصد یک محموله خروجی به وسیله دستگاه ایکس‌ری موفق شدند 6 انسان را که در میان بار این کامیون مخفی شده بودند، شناسایی و کشف کنند. همه این 6 نفر از اتباع کشورهای همسایه بودند. این افراد با مخفی‌شدن در بار شمش به مقصد ترکیه سعی داشتند از کشور خارج شوند. یک روز پس از آن ماموران به یک تریلی دیگر هم مشکوک می‌شوند،  آنها با رصد اسکن محموله به وسیله دستگاه ایکس‌ری موفق به کشف و شناسایی آنها شدند.
اما ماجرای سومین محموله قاچاق انسان از مرز بازرگان کمی متفاوت بود. سه دختر و زن و جوان با مخفی‌شدن در بین محموله‌های پتروشیمی قصد ورود به خاک ترکیه داشتند که این سه نفر هم با بررسی بار تریلی و استفاده از دستگاه ایکس‌‌ری به هدفشان نرسیدند. براساس اعلام مسئولان گمرگ بازرگان یکی از این سه نفر یک دختر جوان اهل گینه بوده و دو نفر دیگر تهرانی بودند. درواقع یکی از این افراد دختری 22 ساله از تهران و دیگری زن جوانی بوده که برای رسیدن به فرزندش از کرج تن به خروج غیرقانونی از کشور داده‌اند. زن جوان کرجی از سوی همسرش خروج ممنوع شده بود. همسر این زن چند ماه قبل همراه با تنها فرزندشان از کشور خارج شد و به ترکیه رفت. بنابر اظهارات زن جوان همسر و فرزندش در شهر استانبول زندگی می‌کنند و او در این مدت هرکاری کرده تا بتواند فرزندش را دوباره ببیند. اما همسرش قبل از خارج‌شدن از کشور او را خروج ممنوع کرده بود، به همین دلیل او مجبور شده برای دیدن فرزندش به دنبال قاچاق‌بر‌ها باشد. این زن برای خروج از کشور 14‌میلیون تومان به قاچاقچی‌ها پرداخت کرده بود.
اما نفر دوم، دختر جوان اهل سعادت‌آباد تهران است، این دختر هم مشابه همسفرش حق خروج از کشور را نداشته، اما خروج او از سوی پدرش ممنوع شده بود. این دختر با یک ایرانی ساکن استانبول آشنا می‌شود و پس از گذشت مدتی از آشنایی‌شان تصمیم می‌گیرد برای کار و زندگی به استانبول برود. او قصد داشت به واسطه همان دوست ایرانی‌اش برای مدتی در استانبول در یک فروشگاه لباس کار کند، اما پدر این دختر وقتی از برنامه‌های او مطلع می‌شود، مخالفت می‌کند. درنهایت اصرار دختر برای رفتن باعث می‌شود پدرش او را ممنوع الخروج کند. دختر جوان هم وقتی می‌فهمد امکانی برای خروج قانونی از کشور ندارد، سراغ قاچاقچیان می‌رود. او هم حدود 14‌میلیون تومان به آنها پرداخت می‌کند و با یک زن کرجی و یک دختر جوان اهل گینه در تریلی حامل مواد پتروشیمی مخفی می‌شود، تا شاید از این طریق بتواند به رویاهایش برسد. اما او همراه با دو همسفرش در مرز بازرگان از سوی ماموران گمرک شناسایی و دستگیر شد.


تعداد بازدید :  771