شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
گردش بالای حساب مالی روستاییان یارانه آنها را قطع کرد؛
پولشویی با نام کمک‌های انسان دوستانه در گرگان

شهروند| خیّران قلابی اهالی یکی از روستاهای گرگان را فریب داده و با حساب بانکی آنها پولشویی می‌کردند. راز پولشویی‌های این باند تبهکار با شکایت تعدادی از روستاییان فاش شد و اعضای این شبکه تحت تعقیب پلیس گرگان قرار گرفتند.
 
چند روز پیش بود که نخستین شاکی با مراجعه به پلیس گرگان این پرونده را پیش روی ماموران قرار داد. او در شکایت خود به کارآگاهان پلیس چنین گفت: «چند وقت پیش متوجه شدم که یارانه‌ام قطع شده است. من با پول این یارانه قسمت بزرگی از هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین می‌کردم. وقتی متوجه شدم که یارانه‌ام قطع شده، بشدت تعجب کردم و شوکه شدم. وقتی پیگیری کردم، به من گفتند که به علت گردش زیاد مالی حساب‌های بانکی‌ام یارانه‌ام را قطع کرده‌اند، بیشتر تعجب کردم؛ چون من اصلا پول زیادی در حساب بانکی‌ام ندارم و همیشه با مشکل مالی و بی‌پولی زندگی کرده‌ام. وقتی کمی فکر کردم، تازه یادم افتاد که در دام افرادی به‌ظاهر خیّر افتاده‌ام. آنها چند وقت پیش به سراغم آمدند و گفتند که خیّر هستند و می‌خواهند برای افراد بی‌بضاعت این روستا حساب‌های بانکی افتتاح کنند و هر ماه پولی برایشان واریز کنند. آنها هیچوقت مبلغی به حسابم واریز نکردند. وقتی متوجه گردش مالی بالای حسابم شدم، فهمیدم که آنها از حساب بانکی من سوءاستفاده کرده‌اند.»
با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار ماموران پلیس گرگان قرار گرفت و تلاش برای شناسایی این افراد آغاز شد. در حالی ‌که تحقیقات در این رابطه ادامه داشت، شاکیان بیشتری به پلیس مراجعه کردند و اظهارات مشابهی را مطرح کردند. شاکی دیگری به پلیس گفت: «من چند وقت پیش شماره حسابم را به افرادی دادم که ادعا می‌کردند، خیّر هستند و می‌خواهند مبلغی پول برای کمک به من و خانواده‌ام بدهند. من هم خوشحال شدم و شماره حسابم را به آنها دادم ولی نه ‌تنها پولی دریافت نکردم، بلکه بعد از مدتی یارانه‌ام هم قطع شد. من وضع مالی خوبی ندارم و با یارانه قسمتی از زندگی‌ام را می‌چرخاندم؛ حالا فهمیده‌ام که از حساب بانکی‌ام سوءاستفاده شده است. برای همین تصمیم به شکایت گرفتم.»
در تحقیق از شاکی‌ها مشخص شد که همه آنها در دام یک باند بزرگ پولشویی افتاده‌اند. تحقیقات پلیسی نشان داد که افرادی با نیت به‌ظاهر خیرخواهانه و با بهانه اینکه می‌خواهند ماهانه مبلغی کمک‌هزینه به افراد بی‌بضاعت بپردازند، مدارک شناسایی افراد کم‌درآمد را می‌گرفتند و به اسم آنها حساب بانکی باز می‌کردند. سپس این افراد پول‌های حاصل از معاملات غیرقانونی خود مانند خریدوفروش مواد مخدر را به این حساب‌ها واریز و پس از چندین گردش بانکی، پول را به حساب خودشان منتقل می‌کردند. این موضوع هم زمانی برملا شد که یارانه تعدادی از این افراد کم‌درآمد قطع شد و هنگامی که برای پیگیری مراجعه کردند، متوجه شدند به علت گردش پولی بالای حساب بانکی‌شان یارانه آنها قطع شده است. اهالی پس از آگاهی از این موضوع به دادسرای مرکز استان مراجعه و شکایت کردند و پرونده تحت بررسی قرار گرفت.
در راستای تحقیقات در رابطه با این پرونده، حدود 15 حساب بانکی از اهالی این روستا که مبالغ کلان وارد حساب آنها شده است، کشف و تحقیقات برای شناسایی اعضای این باند پولشویی آغاز شد.
هادی‌ هاشمیان، رئیس‌کل دادگستری گلستان، درباره چنین پرونده‌هایی هشدار داد و گفت: «مراقب پیشنهاد‌های وسوسه‌کننده و به‌ظاهر انساندوستانه باشند و فریب نخورند تا عواقب قضائی و کیفری گریبانگیر آنها نشود.»


تعداد بازدید :  209