شماره ۱۵۱۴ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
«حجابیستا» چیست؟
پدیده‌ای تازه از زنان در شبکه‌های اجتماعی که سبک پوشش اسلامی را تبلیغ می کنند

شبکه‌های اجتماعی با گستره انتشار باورنکردنی به دلیل شبکه‌ای‌بودن روابط در رسانه‌های اجتماعی، به اقتصاد مدلینگ رونق داده‌اند. از این‌رو، اگر تا پیش‌ از این، مدلینگ بیشترین بروز خود را در مجلات چاپی و نمایشگرهای کوچک تلویزیونی داشت، امروز با فضای گسترده‌تری روبه‌روست و امکان‌های بیشتری برای فروش تصویر دارد. در این میان تعبیر تازه‌ای هم شنیده می‌شود با نام «حجابیستا» که تلاش دارد با حفظ اعتقادات اسلامی، لباس‌هایی شایسته و شیک را تبلیغ کند.
«حجابیستا» کجاست؟
به گزارش مهر، اقتصاددانان مدلینگ، کاواکی و کراپلین، به‌عنوان پژوهشگرانی غیرمسلمان، در مقاله‌ای در این‌باره نوشته‌اند که تعدادی از زنان جوان مسلمان در رسانه‌های اجتماعی شروع به کار کرده‌اند تا حجاب اسلامی را همخوان با زندگی مدرن معرفی کنند. بنا به این گزارش، این زنان حتی تا صدها و حتی میلیون‌ها نفر فالوور دارند و پست‌های رسانه‌های اجتماعی آنان بشدت مورد توجه قرار می‌گیرد. از این منظر، این زنان توانسته‌اند که شخصیت و «هویت دیجیتالی» جدیدی برای خود تعریف کنند و مفاهیمی مانند ایمان، حدود شرعی و اعتقاد دینی را مجددا برسازند. به نظر می‌رسد که در فضای مجازی ایرانی نیز این مسأله قابل‌ توجه باشد. به‌گونه‌ای که چندی پیش جنجال زیادی در مورد یکی از مدل‌های باحجاب برپا شد و همزمان نیز سوالات بسیاری در مورد فعالیت زنان مسلمان در عرصه مدلینگ و برندینگ، امکان‌ها و شرایط این نوع از فعالیت
 مطرح شد.
ساخت مفاهیم جدید
فعالیت به‌عنوان مدل در عین حفظ حجاب، امری است که قطعا به برساخت مفاهیم جدید در عرصه هویت دینی منجر خواهد شد و نظر کارشناسان دین را در ماه‌های آتی بیشتر درباره آن خواهیم شنید. آنچنان ‌که حتی پژوهش کاواکی و کراپلین در مورد سه مدل حجابیست نیز نشان داده که چنین پدیده‌ای با عکس‌العمل‌های متفاوتی از سوی مسلمان مواجه شده است.


تعداد بازدید :  244