شماره ۱۵۱۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
آشنایی با برخی فناوری‌های آینده (1)
زندگی در بطن فیلم‌های علمی و تخیلی

آیا در این فکر هستید که بشر امروزی به حد اعلای آن چیزی که پیشرفت تکنولوژیکی نامیده می‌شود، دست یافته است!؟ احتمالا 50‌سال پیش همچنین تصوری در مخیله بشر آن دوران بود اما خود مرور کنید سیر تحول و پیشرفت از نیم‌قرن پیش تاکنون را. امروز قصد داریم جلوه‌ای از دوران و سال‌هایی که هنوز نیامده را با شما مرور کنیم. فناوری‌هایی که امروز در حد ایده و در آینده‌ای نزدیک در دسترس و لمس‌شدنی می‌‌شوند.  
رآکتور هسته‌ای فیوژن
البته چنین رآکتورهایی که به رآکتور هم‌جوشی پایدار معروفند، هم‌اکنون نیز وجود دارند اما نه در ابعادی که قرار است در آینده ساخته شوند. این رآکتورها با اینکه پیشرفته‌تر هستند اما خیلی کوچکند. پروژه درست‌کردن رآکتور هم‌جوشی پایدار درست و حسابی در ابعاد فوق صنعتی و غول‌آسا مدتی است کلید خورده و قرار است آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، ژاپن، هندوستان، کره‌جنوبی و چین همه با هم یکی از این‌ رآکتورها را بسازند.
قطارهای سوپر سریع‌السیر
احتمالا چیزهایی درخصوص قطارهای تندرو و سریع‌السیر شنیده‌اید اما ما داریم راجع به سرعتی مرگبار و جهنمی حرف می‌زنیم. این قطار سرعتی ۴برابر بیشتر از رکورد سریع‌ترین هواپیماهای مسافربری دارد! نمونه‌های اولیه این قطارها در شرکت Maglev ساخته ‌شده و ژاپنی‌ها قصد دارند تا ‌سال ۲۰۴۵ تمام خطوط آهن‌شان را به این قطارها تغییر دهند.
انتقال الکتریسیته بدون‌ سیم
ظاهرا قرار است از شر هرچه سیم است، در آینده‌ای نزدیک خلاص شویم. فکرش را بکنید؛ کل دنیا به صورت وایرلس برق‌کشی شود! تمام کابل‌ها و تیرچراغ‌برق‌ها از داخل خیابان جمع می‌شوند و دیگر نیاز نیست برای گوشی یا تبلت خود باتری اضافه و شارژر بخرید. همین حالا هم شارژرهای بی‌سیمی برای بعضی از وسایل الکترونیکی ساخته‌ شده‌اند که ثابت می‌کند الکتریسیته بدون ‌سیم شوخی نیست.
پخش Live از Google Earth
احتمالا تاکنون بارها گذرتان به Google Earth افتاده و عکس مکان‌های متعددی را روی آن جست‌وجو کرده و دیده‌اید. حالا تصور کنید همین مکان‌ها را بشود با تمام موجودات زنده و غیرزنده اطرافش به شکل مستقیم از Google Earth دید! در دانشگاه آکسفورد دانشمندان مشغول ساختن دوربین‌های خاصی هستند که قادرند کیلومترها بالای سر ما قرار داشته باشند و تصاویر ماهواره‌ای را به صورت پخش مستقیم ۲۴ساعته برای ما مخابره کنند. قرار است این دوربین‌ها را به بدنه ایستگاه‌های فضایی نصب کنند تا از تمام دنیا به صورت تمام‌وقت فیلم بگیرند.
تلویزیون‌های هولوگرافیک
تصاویر هولوگرافیک که فارسی‌اش می‌شود «تمام‌‌نگار» را قطعا در بسیاری از فیلم‌های علمی و تخیلی دیده‌اید. در نسل بعدی تلویزیون‌ها دیگر سایز صفحه نمایش یا کیفیت پیکسل‌های آنها اهمیتی نخواهد داشت. چیزی که برای تلویزیون‌های آینده مهم خواهد بود، محوطه دید است. البته فعلا این تکنولوژی در مراحل اولیه خود است و اگر هم‌اکنون بخواهند با این فناوری تلویزیون بسازند، هزینه‌اش سرسام‌آور می‌شود، اما خب همه فناوری‌ها از ابتدا اینگونه بوده‌اند! پس جای نگرانی نیست.
ajibtarin.com


تعداد بازدید :  412