شماره ۱۵۱۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
کودک و محیط‌زیست

شهرام شهیدی طنزنویس
[email protected]

پس‌فردا روز کودک و محیط‌زیست است. برای اینکه اثبات کنیم در این مملکت همه چیز برنامه‌ریزی مناسبی دارد و شب امتحانی نیست، از همین امروز مراسم بزرگداشت این روز را شروع می‎کنیم. برای همین سراغ برخی افراد و سازمان‌ها می‌رویم تا از برنامه‌های آنان برای بزرگداشت این روز مطلع شویم.
روابط عمومی یک ارگان خیلی محافظ و خیلی نگران در حوزه محیط‌زیست: به مناسبت این روز عزیز این سازمان کشور روز 16 مهر و همزمان با مراسم روز کودک و محیط‌زیست، برای 120 نفر از پدران این کودکان عزیز که در کسوت شکارچی هستند، مجوز شکار صادر خواهد کرد. در این زمینه ما درخواست کردیم مدارس شاگردان نمونه خود را معرفی کنند تا به پدران آنها این مجوز اعطا شود. همچنین به این کودکان نمونه یک حیوان تاکسیدرمی‌شده اعطا خواهد شد که بگذارند توی اتاقشان و همیشه محیط‌زیست صاف توی چشمشان باشد.
دیوی از برنامه کلاه‌قرمزی: من برنامه‌های مسئولان برای تخریب محیط‌‌زیست را دوست دارم!
پدر نمونه یکی از کودکان: من از این برنامه اطلاع نداشتم. الان گل‎پسر قندعسلم را فرستاده‎ام برای من سیگار بگیرد. وقتی برگشت از او می‎پرسم ببینم از این برنامه خبر داشته به من نگفته یا چی. اگر خبر داشته و نگفته که یک کتک مفصل نوش‌جان می‎کند تا همیشه یادش بماند احترام به بزرگتر از محیط‌زیست هم واجب‌تر است.
مادر یکی از دانش‎آموزان حین خروج از جلسه اولیا و مربیان: در این جلسه مقرر شد اون روز ما همراه دانش‎آموزان و مربیان و معلمان و مدیران و والدین به پیک‌نیک مفصلی بریم و برای آشنایی هرچه بیشتر بچه‎ها با محیط‌زیست قرار شد هرکس یک درخت از محل پیک‌نیک بکند و با خودش بیاورد که از فردای پیک‌نیک ما درس گیاه‎شناسی را به دروس بچه‌ها اضافه کنیم.
بابای مدرسه: نپرسید این همه طناب برای چی است که دلم خون شده. به من گفته‌اند وقتی رفتیم گردش علمی جنگلی و قبل از اینکه بچه‌ها درخت‌ها را از ریشه دربیاورند، به هر درخت یک تاب ببندم تا بچه‌ها سر تاب‌بازی با هم دعوایشان نشود.
یکی از مسئولان: به جهت یادآوری این موضوع که کیسه پلاستیکی و نایلون چقدر برای محیط‌زیست ضرر دارد و بحران‌زاست، در آن روز به بچه‌ها یاد می‌دهیم برای گردش در دل طبیعت اصلا نیازی به همراه داشتن کیسه زباله و کیسه نایلون نیست. اگر هم بپرسند خب آقا حالا این آشغال‎ها را چه کنیم، عرض خواهم کرد بریزید در دل طبیعت. خودش تجزیه و کود می‎شود. چرا چپ‌چپ نگاه می‎کنید؟ به چه سازتان برقصیم؟ کیسه را که ممنوع کنیم. خب باید زباله و آشغال را بریزند تو جنگل و دریا دیگه. نه؟ مطمئن هستید این راهش نیست؟ پس من تا آنجا بیشتر نخوانده‌ام.
یک کودک: شما فقط کافی است در روز کودک و محیط‌زیست، مسئولان، مدیران، مقامات، اولیا و مربیان و کلا بزرگترهای ما را از ما دور نگه دارید. ذهن پاک ما به صورت خودکار خودش به محیط‌زیست آسیب نمی‎زند مگر تحت آموزش این عزیزان باشد. از بس که قشنگ آموزش می‌دهند.


تعداد بازدید :  387