شماره ۱۵۱۵ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «شهروند»: مخالفان آدرس غلط ندهند
الحاق ایران به FATF به ثبات نرخ ارز کمک می‌کند

بررسی لوایح مرتبط با کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی که دیگر همه آن را با نام اختصاری   FATF می‌شناسند، فردا در مجلس وارد فاز جدیدی می‌شود. در هفته‌های گذشته مقدمات تصویب لوایحی که الحاق ایران را به این کنوانسیون  میسر می‌کند تا حد زیادی فراهم شده است. از قضا خیلی از کارشناسان احتمال بالای تصویب این لوایح را یکی از دلایلی می‌دانند که در کنار اقدامات دولت و قوه قضائیه باعث بازگشت آرامش به بازار ارز شده است. مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «شهروند» تأثیر تصویب این لوایح را بر ثبات بازار ارز انکارنشدنی می‌داند و می‌گوید: «مشخصا عضویت ایران در این کنوانسیون بین‌المللی مرتبط با مسائل پولی و بانکی از جهات مختلف می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند؛ تنها یکی از آنها کاهش نرخ دلار است. عضویت ایران در کنوانسیونی که بسیاری از کشورهای دنیا در آن عضو هستند، به‌خصوص کشورهایی که با ما مراودات اقتصادی و سیاسی زیادی دارند، هم از نظر روانی به کاهش و تثبیت نرخ دلار کمک می‌کند و هم از نظر معادلات اقتصادی می‌تواند کمک‌کننده باشد.»
پازوکی عضویت ایران در FATF را به عضویت فوتبال ایران در فیفا تشبیه می‌کند و می‌گوید: «به هر حال دنیا به سمتی می‌رود که تعامل در بخش‌های مختلف نه‌ تنها مفید بلکه ضروری می‌شود. عده‌ای فکر می‌کنند پذیرش عضویت در FATF  و قبول مسئولیت‌هایی که این عضویت برای کشور ایجاد می‌کند، صرفا به این دلیل مفید است که قدرت بهانه‌گیری را از دشمنان ایران می‌گیرد و برخی کشورها را راضی به همکاری با ما می‌کند؛ قطعا اینطور خواهد بود اما این تنها فایده عضویت در این کنوانسیون نیست.»
به گفته پازوکی، عضویت ایران در کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی اقتصاد داخلی را هم تا حد زیادی سامان می‌دهد. او می‌گوید: «متاسفانه اقتصاد ما از بی‌نظمی و عدم شفافیت بسیار زیادی رنج می‌برد. یکی از مشکلات اقتصاد ایران وجود انواع بی‌انضباطی است که عبارتند از بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی، بی‌انضباطی مالی در بودجه دولت و بی‌انضباطی اداری در سیستم اداری کشور که موجب حذف افراد متخصص شده است و تصویب این قوانین تأثیر بالایی در برطرف‌کردن بی‌انضباطی پولی خواهد داشت.»
او ادامه می‌دهد: «طبق اعلام رئیس سابق بانک مرکزی تقریبا 15‌درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در ایران فرار مالیاتی است. یکی از دلایل چنین مسأله‌ای نبود شفافیت در سیستم اطلاعات کشور است. در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی برای مثال تمام اطلاعات مربوط به محتوای باری که در بندر نتردام به سمت ایران بارگیری می‌شود، به گمرک ایران انتقال داده می‌شود و اگر سیستم مالیاتی به صورت آنلاین به گمرک متصل باشد، می‌توان به راحتی منبع و مسیر پول‌های مربوط به آن را به دست آورد. بنابراین من فکر می‌کنم بخش زیادی از نگرانی‌هایی که درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی وجود دارد، نوعی آدرس غلط‌دادن است تا این مسائل سامان نگیرد.»
پازوکی می‌گوید: «بنابراین پیوستن به یک کنوانسیون بین‌المللی که بسیاری از کشورهای جهان عضو آن هستند نه‌تنها خطری برای ما ندارد بلکه منشأ اثرات مثبت بسیاری خواهد بود. هیچ کس از شفافیت زیان نمی‌بیند؛ غیر از کسانی که می‌توانند در سایه عدم شفافیت منافع خودشان را دنبال کنند.»


تعداد بازدید :  119