تولید خودرو که در سال 83 حدود 500هزار دستگاه بود، در سال 90 به بیشترین میزان خود در طول عمر صنعت خودروسازی ایران رسید و از مرز یکمیلیون و 600هزار دستگاه در سال عبور کرد. در سال 91 با سختترشدن تحریمهای هستهای، شرکای خارجی خودروسازان ایرانی رفتهرفته میدان را ترک کردند و از همکاری مشترک سر باز زدند و افت شدید تولید خودرو در ایران را رقم زدند. در کمتر از دوسال، تیراژ خودروهای داخلی افت بیش از یکمیلیون دستگاهی را تجربه کرد. بعد برجام اما ورق برای جاده مخصوصنشینها برگشت و تولید خودرو در سال 96 به حدود یکمیلیون و 500هزار دستگاه رسید.