شماره ۱۵۱۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
گزارش کوتاهی از پخت غذای نذری در ماه محرم و صفر
سفره‌های حسینی

دهه اول ماه محرم  به پاین رسیده و چند هفته دیگر به راهپیمایی بزرگ اربعین باقی مانده است؛ این‌روزها تکاپوی عزاداران حسینی برای برگزاری مراسم در تکایا و حسینیه‌ها مشاهده می‌شود. معمولا پس از پایان مراسم عزاداری از سوی بانی مجلس، غذای نذری به عزاداران حسینی داده می‌شود که براساس آیین و رسوم ملی کشور ما بیشتر غذاهای سنتی مانند خورشت قیمه، خورشت قورمه‌سبزی، زرشک‌پلو با مرغ و عدس‌پلو به‌عنوان نذورات از سوی مساجد یا تکایا در ایام ماه محرم و صفر توزیع می‌شود.  اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید نذری تنها مختص مسلمانان و شیعیان  نیست، بلکه در همه ادیان وجود دارد و ارزش ویژه‌ای برای آن قایل هستند، به‌طور مثال در آیین زرتشتی نذر برمبنای انجام کار نیک است و سفارش می‌کند هرکس برمبنای توانایی‌ها و هنرهایش نذر خود را ادا کند.
شرکات نذری، حتی با یک مشت برنج
به طور رسمی آیین نذری دادن در ایران از دوران صفویه و همزمان با جدی گرفتن ماه محرم توسط شاه عباس و برگزاری مراسم مرثیه‌خوانی و تعزیه توسط حکومت آغاز شد. در زمان قاجار نیز که سنت نذری دادن به اوج خود رسیده بود، کسانی که توانایی نذری‌دادن نداشتند، با ریختن مشتی برنج در پلوی نذری یا مقداری گوشت در خورش، در مراسم نذری شریک می‌شدند.  براساس رسم‌هایی که در میان برخی مناطق استان تهران نیز وجود دارد، اعضای فامیل در خانه کسانی که اقدام به پخت نذری می‌کنند، جمع شده و در ثواب این امر شریک می‌شوند.
مهمان حسینی
در پایان کافی است به آمار نگاهی بیندازید و ببینید هر ساله در ماه محرم چقدر نذری توزیع می‌شود. طبق آخرین آمار همه ساله ایرانی‌ها معادل 2هزار‌میلیارد تومان نذری توزیع می‌کنند که در این میان برنج بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش بانک مرکزی سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی در ماه محرم ۳۵درصد افزایش پیدا می‌کند و میزان مصرف برنج ایران در ماه محرم حدودا ۹۱‌هزار تن، روغن ۶‌هزار تن و حبوبات ۲۳‌هزار تن بیشتر از ماه‌های دیگر است.


تعداد بازدید :  261