شهروند| سینمای ایران در اسکار امسال فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» را دارد. فیلمی که به رویای تکرار موفقیتهای فرهادی و حداقل مجید مجیدی پا در کارزار اسکار میگذارد؛ اما در این بین با رقبای سرسختی چون آلفونسو کوارون، لاسلو نمش و پاوو پاولیکفسکی روبهرو است که در کارنامهشان موفقیتهایی بزرگ دیده میشود.
بدون تاریخ، بدون امضا امسال در اسکار فیلمهای خارجی رقبای بزرگی دارد. از جنگ سرد پاوو پاولیکفسکی لهستانی که فیلم درخشان ایدا را در کارنامه دارد، تا دزدان فروشگاه برنده نخل طلای کن که از ژاپن به اسکار میرود و نیز کفرناحوم لبنانی؛ هر سه بارها به عنوان شانسهای اسکار امسال گمانهزنی شدهاند. علاوه بر سه فیلم بالا، نامهای مشهور دیگری نیز در اسکار هستند. فیلمساز مشهور ترکیه نوری بیلگه جیلان با فیلم «درخت گلابی وحشی» آمده و لاسلو نمش که با فیلم پسر شائول یک بار اسکار گرفته، امسال با غروب در اسکار حاضر است. مهمتر از همه اما رما ساخته آلفونسو کوارون مکزیکی است که میگویند بیش از همه شانس دارد. این فیلم که نماینده مکزیک در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان است، در نقدها از شانس بالایی برای جایزه بهترین فیلم برخوردار بود، مثل دیگر ساخته کوارون فیلم جاذبه، اما فعلا فقط میتواند در این بخش رقابت کند.تاکنون در بخش اسکار فیلمهای خارجی فیلمهای ایتالیایی چهارده بار توانستهاند این مجسمه را برنده شوند و پشت سر آنها فرانسویها هستند که دوازدهبار برنده شدهاند. پس از این دو کشور پرافتخار ژاپن و اسپانیا قرار دارند که هر کدام چهار بار برنده اسکار شدهاند و پس از آنها چند کشور دو بار اسکار گرفتهاند که ایران هم یکی از آنها است. در بین فیلمسازان هم فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا هر کدام با چهار اسکار پرافتخارترین فیلمسازان هستند و پس از آنها اینگمار برگمان با سه اسکار و آکیرا کوروساوا و اصغر فرهادی با دو اسکار ایستادهاند.