شماره ۱۵۱۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
به رغم اطلاع رسانی و آمادگی نیروهای امدادی
سیل باز هم مردم را برد
هلال‌احمر در 4 استان به 1400 آسیب‌دیده امدادرسانی کرد

شهروند| نخستین بارندگی جدی پاییزی باز هم غافلگیرکننده بود. بارش باران 7 نفر را در 4 استان گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی کشت و به تعدادی از هموطنان آسیب وارد کرد و باعث انبوهی از خرابی، قطع خطوط برق و تلفن، مسدود شدن جاده‌ها  و از بین رفتن پل‌ها به ویژه در استان‌های شمالی کشور شد. 32 شهرستان از چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی درگیر سیل و آبگرفتگی شدند که نیروهای امدادی برای کنترل و کمک به سیل‌زدگان به این مناطق اعزام شدند. بیشترین شدت این بارش‌ها در استان مازندران و گیلان گزارش شده است، به‌طوری که مدارس بیشتر شهرستان‌های این استان روز شنبه تعطیل شد. با وجود این، از برخی شهرها و استان‌های دیگر هم خبر می‌رسد که سیل باعث آبگرفتگی و قطع خطوط ارتباطی شده است. درباره تعداد کشته‌شدگان آمارها ضد و نقیض است، در حالی که سازمان جمعیت هلال‌احمر تعداد قربانیان این حادثه را 5 نفر اعلام کرد، اما برخی منابع محلی از جان باختن 7 نفر در 3 استان گیلان، مازندران و خراسان شمالی و یک مفقودی در استان گیلان خبر می‌دهند. بیشترین قربانیان هم مربوط به استان مازندران است. جاری‌شدن سیل خسارت‌های زیادی هم به شهرهای استان گیلان وارد و راه‌های ارتباطی چند شهر و روستا را به کلی مسدود کرده است. از سوی دیگر، به دلیل ادامه بارش‌ها سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار به ساکنان مناطق شمالی کشور از آنها خواست تا از حضور در تفرجگاه‌ها، ارتفاعات و حاشیه‌های رودخانه خودداری کنند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ورود سامانه بارشی‌ای که از جمعه بخش‌های قابل توجهی از کشور را فرا گرفته است، گفت: «این سامانه از بعد از ظهر جمعه، استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران را تحت تاثیر خود قرار داده است. بارش باران سبب سیل، آبگرفتگی و رانش زمین در برخی از استان‌ها شده و خساراتی را نیز به برخی از مزارع، باغات و اماکن مسکونی وارد کرده است.» به گفته معاون وزیر کشور، تاکنون 160 واحد مسکونی در استان‌های شمالی دچار آبگرفتگی کامل شده‌اند که نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی به ساکنان این مناطق هستند.
در همین حال، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر تعداد قربانیان بارندگی‌های اخیر را 5 نفر اعلام کرد: «دو نفر در استان مازندران بر اثر صاعقه و یک نفر نیز بر اثر آبگرفتگی در این استان فوت کردند.» مرتضی سلیمی همچنین از امدادرسانی به مناطق سیل‌زده با حضور نزدیک به 480  امدادگر در استان‌های شمالی کشور خبر داد که از بعدازظهر جمعه و شدت گرفتن بارش‌ها کار امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را آغاز کردند. او در توضیح امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گفت: امدادگران در حال امدادرسانی در 32 شهرستان در چهار استان گیلان،‌ مازندران، گلستان و خراسان شمالی هستند. 103 تیم عملیاتی متشکل از 480 نیروی امدادگر در این مناطق  به امدادرسانی مشغولند و تا  بعد از ظهر شنبه به 1400 نفر از حادثه‌دیدگان امدادرسانی شده است. او اضافه کرد: «همچنین 173 نفر از هموطنان که بر اثر سیل و آبگرفتگی با مشکل اسکان مواجه شدند، در مساجد و پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری داده و 4 نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند.» به گفته رئیس سازمان امدادونجات، امدادگران تاکنون 231 منزل مسکونی را از آب تخلیه کردند و برای این کار از 85 دستگاه موتور پمپ و لجنکش استفاده شده است.
از شیروان در خراسان شمالی هم خبر می‌رسد که یک نفر به دنبال جاری‌شدن سیل جانش را از دست داده است. این خبر را مرآتی، فرماندار این شهر اعلام کرد: «یک نفر از اهالی شهرستان شیروان در سیل گرفتار شد و با وجود تلاش مردم محلی برای نجات او، این مرد جانش را از دست داد.» او همچنین از مسدودشدن برخی راه‌های ارتباطی این شهرستان خبر داد و گفت: «بارندگی‌ها موجب وقوع سیل در بخش قوشخانه این شهرستان و بسته‌شدن راه‌های روستایی در این مناطق شد که راهداران با کمک مردم محلی در تلاش برای بازگشایی این مسیرها هستند.» مسیرهای ارتباطی صومعه‌سرا در استان گیلان هم تخریب وسیعی داشته است. بیشترین میزان خسارت مربوط به «تنیان» صومعه‌سراست. راه ارتباطی چند روستا در تنیان قطع شده است. بالا آمدن آب موجب مسدود شدن یک پل ارتباطی در این منطقه شده است.
بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ دیروز بیشترین باران در اطراف رامسر با 275 میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است؛ فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب‌ندیدن دانش‌آموزان تعطیل شده‌اند.
این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده، بلکه شهرستان‌های صومعه‌سرا، رشت، چابکسر، قلعه‌رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان‌شمالی نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه‌ها در برخی از این شهرستان‌ها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند؛ خانه‌های برخی از این شهرستان‌ها دچار آبگرفتگی و تاسیسات زیربنایی در این شهرستان‌ها تخریب شده‌اند.


تعداد بازدید :  747