شماره ۱۵۱۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
جواد یحیوی از مجریان جنجال‌ساز سیما به «شهروند» می‌گوید
رقابت غیرحرفه‌ای برای دیده شدن

 بار دیگر یکی از مجری‌های تلویزیون جنجال‌ساز شده و سوالی را از میهمان برنامه‌اش پرسیده است که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. خانم مجری در یکی از برنامه‌های تلویزیون از میهمان برنامه که آتش‌نشان است، می‌‌پرسد «چطور شد این شغل را انتخاب کردید؟ آیا پدر و مادر نداشتید که اجازه ندهند، بروید سراغ این شغل؟» پرسشی که مجری دیگر را وادار به اصلاح صحبت خانم مجری می‌کند تا بگوید که «اتفاقا مادر و پدرشان حتما گفتند این شغل را انتخاب کنید؛ چون جوانمردی در آن وجود دارد.» پیش از این هم صحبت‌های برخی از مجریان حواشی بسیاری به دنبال داشت. یکی از نمونه‌های آن فرزاد حسنی بود که در مسابقه‌ای پرسشی از مرد میانسالی به نام جمشید می‌پرسد و می‌گوید اگر پاسخ را درست بگوید، کیفی حاوی 50‌میلیون تومان پول به او خواهد داد؛ اما درنهایت کیفی به فرد می‌دهد که نه‌تنها در آن پول نیست بلکه به فرد می‌گوید که در آن «زرشک» است و به این طریق فرد را مورد تمسخر و تحقیر قرار می‌دهد.  نمونه‌هایی از این دست کم نبوده‌اند؛ نمونه‌هایی که واکنش‌های منفی کاربران را به دنبال داشته و حالا جواد یحیوی که حدود دوازده ‌سال است از تلویزیون خداحافظی کرده، به «شهروند» می‌گوید دلیل این اتفاق رقابت عجیبی است که برای دیده‌شدن وجود دارد و همین رقابت عاملی شده است تا افرادی که به نظر بی‌ربط به مقوله مجری‌گری می‌‌آیند، هم وارد این فاز شوند. «تلویزیون می‌خواهد برای بیشتر و بهتر دیده‌شدن تکانی به خودش دهد و این راه را برای دیده‌شدن در نظر گرفته است؛ حتی شاید روزی شاهد این باشیم که به‌اصطلاح شاخ‌های اینستاگرام هم به روی آنتن آورده شوند.» او درخصوص نحوه ادبیات و صحبت برخی از این افراد هم معتقد است که سال‌ها است برای مواردی بدیهی مانند حفظ حرمت افراد و درست صحبت‌کردن در تلویزیون حرص خورده و البته این موارد ازجمله ابتدایی‌ترین مواردی است که به آنها نقد داشته است. «برای همین هم سال‌ها است که خودم را از این فضا دور کرده‌ام. این جنگ بسیار قدیمی است و باید بگویم مرز بدیهیات درنوردیده شده و حتی نمی‌توان توقع داشت که بدیهیات رعایت شود. این درحالی است که باید توقعات تکنیکی و حرفه‌ای معیارمان باشد اما استانداردها به طرز عجیبی سقوط کرده‌اند و البته این اتفاق خیلی هم جدید نیست.» او پیش از این و در سایر گفت‌وگوهایش هم به این روند معترض بود و انتقادهایش نسبت به بسیاری از مجریان مطرح بارها و بارها دست به دست شده بود و یحیوی پیش از هر چیز به اصول تکنیکی منتقد بود تا آن‌چه امروز و با عنوان بدیهیاتی که رعایت نمی‌شوند؛ از آنها نام نمی‌بریم.  او حالا می‌گوید روندی که امروز شاهد آن هستیم جدید نیست و سال‌ها است که شاهد این موضوع هستیم. امری که به‌صراحت تکرار می‌شود و در طول این سال‌ها تنها وضع بدتر از گذشته شده است؛ بدون آنکه مانعی برای این نحوه انتخاب‌ها وجود داشته باشد. «سال‌ها است از این فضا دورم و نمی‌دانم در حال حاضر افراد چگونه وارد این چرخه می‌شوند اما درنهایت امیدوارم روزی اصول اخلاقی در کنار اصول حرفه‌ای مبنای انتخاب‌ها باشد.»

شوک در برنامه حالا خورشید

گزارش بسته مشکوک در برنامه زنده
 رضا رشیدپور به مناسبت هفته ناجا، سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران را به برنامه حالا خورشید میهمان کرد. رشیدپور در بخشی از برنامه از رحیمی خواست تا بی‌سیمش را روی آنتن زنده بیاورد و با مرکز پلیس تهران ارتباط برقرار کند. رحیمی گفت که این بی‌سیم به مرکز فرماندهی و کنترل پلیس وصل است و رشیدپور هم خواست تا از طریق بی‌سیم بداند آخرین اتفاقی که در تهران افتاده است، چیست؟  رحیمی درنهایت به مرکز وصل شده و آخرین وضع را جویا می‌شود. آخرین خبر وجود بسته‌ای مشکوک در اتوبان شهید باکری بود، بعد رحیمی می‌گوید که در چنین شرایطی با 110 تماس گرفته می‌شود تا تیم‌های چک و خنثی وارد عمل شوند و ببینند این بسته چیست. در ادامه سرنوشت بسته مشکوک مشخص نشد، اما صحبت‌هایی درباره دور دور کردن در خیابان‌ها و معتادان متجاهر مطرح شد. رحیمی درباره دور دور کردن گفت که «عده‌ای به ما انتقاد می‌کنند که دور دور هم خلاف شده است؟ ما نمی‌گوییم خلاف است بلکه بر هم‌زدن آسایش مردم در محلات و کورس‌گذاشتن خلاف است و از این رو هم پلیس با این موارد برخورد می‌کند. مردم با پلیس تماس می‌گیرند و شکایت می‌کنند. ما با مجرم و متخلف و کسی که امنیت جامعه را مختل کند، برخورد می‌کنیم.»

درد دل یک پدر روی آنتن
در روزهایی که خبر کاهش نرخ دلار شنیده می شد، یک ویدئو سر و صدای زیادی به راه انداخت. در حالی که اغلب گزارش‌هایی که از مرکز شهر گرفته می شد حکایت ناراحتی مردمی داشت که دلار را گران خریده بودند و حالا باید ارزان می فروختند اما مردی که فیلمش دست به دست می شد با بقیه حاضران فرق داشت او برای خبر گرفتن از قیمت دلار به مرکز شهر رفته بود تا بفهمد که بالاخره داروی گران قیمتی که دائما برای پسر بیمارش می‌خرد ارزان می شود یا نه. تصویر گریه های او از شادی ارزان شدن دلار و غم بیماری پسرش تاثیر زیادی روی مخاطبان داشت. او دیروز مهمان برنامه فرمول یک بود که از شبکه یک صدا و سیما پخش شد. حرف هایی که افشین ولی خانی، همان مرد زنجانی  در این برنامه زد هم تقریبا به اندازه همان ویدئو تاثیر گذار بود. او همان اول در جواب احوالپرسی علی ضیا، مجری برنامه کولاک را شروع کرد و گفت: از سال 94 که بچه ام مریض شده حالمان خوب نیست.
بعد هم شروع به انتقاد از پزشکانی کرد که شهرهای دیگر را برای منافع خودشان ترک می کنند و سیستم بهداشت و درمان که او را مجبور کرده برای تهیه داروی بچه اش سر از ناصر خسرو در بیاورد او گفت: «ناصر خسرو از کجا دارو را می آورد؟ داروخانه ها هم از همانجا بیاورند».
 او که هم داروهای پسرش را به همراه داشت هم نسخه های گران قیمتش را از یک جایی به بعد وزیر بهداشت را مخاطب قرار داد و گفت: «چرا داروها فقط در تهران هستند و در شهرستان گیر نمی آید؟» وقتی موضوع برنامه به ویدئویی که از این مرد منتشر شده بود رسید، ولی خانی این بار رو به مردم گفت: «قیمت دلار باعث شد که ما بدبخت بشویم. دارویی را که گران بود، گران تر بخریم. من از مردم خواهش می کنم که دلارها را در خانه نگه ندارند. کشاورزها، تاکسی دارها، کارمندها و... چه نیازی به دلار دارند؟ چرا باید دلار بخرید و ذخیره کنید تا گران شود؟ فکر کسانی که مریض دارند می کنید؟»
اگرچه حرف هایی که ولی خانی در این برنامه زد به همان سرعتی که ویدئوی قبلی اش دیده شده بود، دست به دست نشد اما واکنش های زیادی دریافت کرد.

 


تعداد بازدید :  288