شماره ۱۵۱۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
آشپز قدیمی هیأت‌های مذهبی از حال‌وهوای نذری‌پزی در ماه محرم و صفر می‌گوید:
روایتی از آش‌های معروف‌ «حاج‌حسین»

شهروند| «آشپز هیأت» سال‌ها است که با همین عنوان شناخته می‌شود؛ در مورد «حاج‌حسین بیگی» حرف می‌زنم؛ مردی که بیش از سه دهه در هیأت‌های مختلف‌ کشور به پخت غذای نذری مشغول است. در حال حاضر نیز ساکن فردیس کرج و در یکی از هیأت‌های این محله مشغول به فعالیت است. بچه‌های هیأتی هر ساله در ماه محرم  و صفر «حاج‌حسین» را در میان شعله‌‌های آتش و دیگ‌ها می‌بینند. «شهروند» به همین منظور گفت‌وگوی کوتاهی با این آشپز قدیمی هیأت‌های مذهبی داشته است که با هم
می‌خوانیم.
 بهترین نذری که پخته‌اید؟
یزدی‌ها یک‌ آش مخصوص عزاداری در ایام محرم و صفر دارند که ما هر سال ‌این ‌آش را در چند نوبت در هیأت قمر بنی‌هاشم پخت می‌کنیم. این ‌آش شامل موادی چون بلغور گندم، گوشت، نخود، عدس پیاز، نمک و.. است. در میان هیأتی‌ها این ‌آش بسیار طرفدار دارد و به همین دلیل پخت این نذری را خیلی دوست دارم.
 در مورد نحوه پخت این ‌آش در هیأت بیشتر توضیح دهید؟
هر ساله با توجه به استقبال عزاداران به پخت این ‌آش توصیه می‌شود؛  معمولا ما قبل از تاسوعای حسینی با روشن‌کردن  هیزم  و تهیه آب جوش و آوردن آب و دیگ‌ها خود را برای پختن این آش آماده می‌کنیم و بعد هم مرحله به مرحله مواد به آن اضافه می‌شود، زمان پختش هم حدود 9 ساعت است.
 به استقبال مردم از پخت‌ این‌ آش اشاره داشتید؛ در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟
مردم در طول پخت کنار دیگ‌ها حاضر می‌شوند و ما شاهد  آیینی با عنوانی هم‌زدن هستیم. عزاداران زیر لب دعا می‌خوانند  و به درگاه خدا استغاثه می‌کنند. در نخستین ساعات صبح روز تاسوعا درهای دیگ باز شده و از زائران امام‌حسین(ع) پذیرایی می‌شود.
 از چه زمانی پخت این ‌آش در این منطقه آغاز شد؟
نخستین‌بار که این‌ اش در این منطقه پخته شد، به سال‌های اول دهه ۶۰ برمی‌گردد. آن دوره با یک دیگ شروع شد و امروز به برکت ‌امام‌حسین(ع) به این میزان رسیده است.
 چه غذای‌های دیگری در ایام محرم پخت می‌کنید؟
آبگوشت، قیمه مرصع‌پلو، قورمه‌سبزی و غذای معمول دیگری مثل پلومرغ و... هم پخت می‌کنیم.
 در مورد نحو شکل‌گیری هیأت قمربنی‌هاشم هم کوتاه توضیح دهید.
در نیمه دوم دهه هفتاد این هیأت به صورت خودجوش همانند بسیاری از هیأت‌ها مذهبی شکل گرفت. هیأت ابتدا خیلی کوچک بود برای عزاداران اما به مرور زمان به صورت حسینیه کامل تشکیل و به نام هیأت قمر بنی‌هاشم نامگذاری شد.


تعداد بازدید :  579