شماره ۱۵۱۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از ایرادات مهم بزرگترین استادیوم ایران
شرط و شروط برای آزادی!

شهروند| کنفدراسیون فوتبال آسیا به ورزشگاه آزادی ایرادات ساختاری و ظاهری مهمی گرفته است و اگر پرسپولیس به فینال مسابقات صعود کند با توجه به اینکه بازی برگشت 21 آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود این ایرادات باید برطرف شود تا مشکلی به وجود نیاید. بیشتر این ایرادها نتیجه آخرین بازدید رئیس کمیته مسابقات AFC در سفر خود به تهران و بازدید از استادیوم آزادی است. با این‌حال، افشین داوری، مدیر کل توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌ها اخبار منتشرشده درباره گرفتن 200 ایراد از استادیوم آزادی توسط AFC را در گفت‌وگوی کوتاهی که با «شهروند» داشت، رد کرد. از آنجایی که این مقام مسئول اعلام کرد ایرادات اصلی گرفته شده نزدیک به 16 مورد است با مسئولان مختلف تماس گرفتیم تا درباره تمام ایرادات ورزشگاه آزادی برای میزبانی احتمالی فینال لیگ قهرمانان اطلاعات کافی به دست بیاید.

پروتکل تشریفاتی AFC برای برگزاری فینال نکته‌ای است که باعث شده ایرادات بسیار زیادی به ورزشگاه آزادی گرفته شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست رزرو 120 اتاق در هتل برای عوامل خود کرده و تمام اعضای هیأت‌رئیسه،‌ هیأت اجرایی و روسای کمیته‌های کنفدراسیون به تهران خواهند آمد. همچنین مدیران اسپانسرهای AFC در صورت صعود پرسپولیس به فینال در تهران حاضر خواهند شد و اسکان آنها کار راحتی نخواهد بود.

در روز مسابقه  حداقل 50 صندلی ویژه در بهترین جای ورزشگاه آزادی باید در اختیار میهمانان AFC قرار بگیرد. این در حالی است که جایگاه VVIP (میهمانان ویژه) استادیوم گنجایش لازم را برای این تعداد میهمان درجه یک خارجی با توجه به حضور میهمانان ویژه ایرانی ندارد. مسئولان باید فکری اساسی تا یک ماه آینده برای این موضوع کنند و جایگاه میهمانان ویژه را گسترش دهند. البته جایگاه VIP آزادی هم باید تغییرات اساسی داشته باشد.

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، باید محل ورود و خروج اختصاصی برای میهمانان ویژه در نظر گرفته شود و هیچ فرد عادی در آن منطقه رفت‌وآمد نداشته باشد. سرویس بهداشتی اختصاصی برای میهمانان هم باید تدارک دیده شود و بتوانند بدون مزاحمت مسابقه فینال را تماشا کنند.

یکی از تاکید‌های ویژه AFC این است که به هیچ عنوان تماشاگری در راهروهای استادیوم ننشیند و تماشاگران حاضر در ورزشگاه دقیقا با آمار صندلی سکوها برابری داشته باشند. در همین رابطه باید پلیس اقدامات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهد و تماشاگر بیشتر از گنجایش در آزادی حضور پیدا نکند.

AFC مدت‌هاست که در نامه‌نگاری با فدراسیون فوتبال نسبت به شماره‌گذاری‌نشدن صندلی‌های ورزشگاه آزادی ایرادات حقوقی گرفته و این مشکل هنوز برطرف نشده است، اما به نظر نمی‌رسد که تا روز بازی فینال این مشکل برطرف شود. به این ترتیب، روی بلیت مسابقات باید شماره صندلی و جایگاه ثبت شود و تماشاگر از وقتی بلیت خریداری می‌کند بداند که در کجا مستقر خواهد شد.

با توجه به اشراف تماشاگران به راهرو میکسدزون ورزشگاه،‌ طبق اعلام رسمی AFC آن قسمت باید مسقف شود و نظم بهتری داشته باشد. به هر صورت، یکی دیگر از علت‌های اصلی چنین دستوری این است که مسیر ورود و خروج تیم‌ها هم از همان راهرو میکسدزون است.

نظم و انضباط و شکل ظاهری تونل ورزشگاه آزادی که محل عبور و مرور مسئولان و عوامل برگزاری مسابقه است هم باید شکل ظاهری بهتری بگیرد. در حال حاضر در آنجا در حال ساخت و ساز هستند و پوسیدگی سازه ورزشگاه و چکه‌کردن آب شرایط بحرانی را در آن قسمت به وجود آورده است.

AFC برنامه مدنظر خود برای برگزاری مراسم اهدای جام قهرمانی را هم ارایه داده و مقدمات برگزاری جشن باید در سریع‌ترین زمان بدون حضور افراد اضافی و با نظم کامل برگزار شود و تابلوهای اسپانسرها هم در موقعیتی مناسب قرار بگیرد.

شکل ظاهری و سرویس بهداشتی رختکن داوران ورزشگاه آزادی هم باید با تغییرات اساسی روبه‌رو شود. همچنین تغییراتی کوچک در رختکن تیم‌ها لحاظ شود تا شرایط بهتری پیدا کند. آسانسور ورزشگاه آزادی که مدت‌هاست خراب شده، باید دوباره درست شود و اسکوربورد آزادی هم طبق دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا کار کند.

یکی از مهمترین مسائل برگزاری جلسه هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مسابقات این نهاد یک روز قبل از برگزاری فینال است که اگر پرسپولیس فینالیست باشد باید مقدمات برگزاری این جلسه فراهم شود. با این حال، روز گذشته مسئولان وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز و ورزشگاه آزادی جلسه‌ای در ورزشگاه آزادی برگزار کردند تا ضمن بررسی شرایط این استادیوم برای آماده‌سازی کامل مجموعه، برآورد بودجه صورت بگیرد و در یک بازه زمانی 5‌هفته‌ای کار بازسازی شروع شود و به پایان برسد.


تعداد بازدید :  150