شماره ۱۵۱۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
دردسرهاي كوچک پاييز

با شروع پاييز و سردشدن هوا آب‌ريزش بيني، گلودرد و سرماخوردگي‌ها شروع مي‌شود و گاهي اوقات تا آخر پاييز شما را درگير مي‌كند. در ادامه راه‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي شايع فصل پاييز ارایه مي‌شود و مي‌تواند به شما كمك كند تا از اين بيماري‌ها جلوگيري كنيد.
سلطان بيماري‌هاي فصل پاييز، سرماخوردگي است و بر اين مسأله واقفيد كه اغلب بيماري‌هاي عفوني با تماس منتقل مي‌شوند، بنابراين شستن مكرر دست‌ها با آب ‌و صابون را فراموش نكنيد، البته  بعد از آن دست‌ها را آبکشی کنید و با یک حوله‌ کاغذی یا دستگاه خشک‌کن آنها را خشک کنید. اگر در توالت عمومی هستید، شیر آب را با حوله‌ کاغذی ببندید. سعی کنید در را با پای خود باز کنید یا برای گرفتن دستگیره از یک دستمال کاغذی دیگر استفاده کنید. اگر هم دستشویی در دسترس نیست، می‌توانید از یک ضدعفونی‌کننده با پایه الکلی استفاده کنید. مصرف کافی ویتامین C و روی را هم فراموش نکنید.
اگزما يكي از بيماري‌هاي پوستي فصل پاييز است و افرادي كه پوست خشك و تحرك‌پذير دارند، بيشتر به اين بيماري پوستي دچار مي‌شوند. براي در امان ماندن از اين بيماري يادتان نرود هوای داخل خانه خود را در فصل سرما با دستگاه بخور سرد و مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از خشک‌شدن و ترک‌خوردن پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده یا لوسیون‌های بدون بو استفاده کنید؛ کرم‌های حاوی الکل می‌توانند خشکی پوست را افزایش دهند. همچنین به جای صابون‌های معمولی از صابون‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید. هرگز محل خشکی پوست و اگزما را نخارانید، زیرا خاراندن باعث بدتر شدن علایم می‌شود. از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید. استرس هم باعث بدترشدن اگزما می‌شود، بنابراین باید راه‌های کنترل استرس را یاد بگیرید.
سينوزيت براي اغلب افراد مساوي است با سردرد و تورم آزاردهنده. مهمترین راه پیشگیری از سینوزیت، پیشگیری از سرماخوردگی است. توصیه می‌شود قبل از غذا خوردن و خوابیدن و هنگامی که وارد خانه می‌شوید، دست‌های خود را بشویید. تنفس در هوای تمیز و سالم، دوری از دود سیگار و هوای آلوده و پرهیز از قرار گرفتن در مکان‌های پرازدحام می‌تواند در پیشگیری از این عفونت موثر باشد. استفاده از هوای مرطوب و مصرف مایعات زیاد به ‌خصوص مایعات گرم مثل شیر و عسل هم در این فصل از تبدیل‌شدن سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری می‌کند. علاوه بر اینها فردی که سرماخورده است اگر در معرض سرمای شدید قرار بگیرد، ممکن است به سمت سینوزیت پیش برود، پس بهتر است این افراد و به‌خصوص موتورسواران جلوی بینی خود را بپوشانند تا هوای سرد وارد بینی‌شان نشود.
 آلرژي براي بيشتر افراد تداعي‌گر عطسه‌هاي پايان‌ناپذير است. اگر مي‌خواهيد دچار اين عارضه نشويد يادتان باشد نوشیدن مایعات فراوان، عوارض حساسیت‌های تنفسی فصلی را کاهش می‌دهد. درواقع مایعات ترشحات تنفسی را رقیق کرده و باعث می‌شود عامل حساسیت‌زا اثر کمتری بر بدن بگذارد. علاوه بر این توصیه می‌شود هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، به خصوص در بعدازظهرهای خشک و خنک از منزل خارج نشوید. باید بدانید میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به‌طور عجیبی کاهش می‌یابد. هنگام راه رفتن روی چمن و برگ‌های ریخته‌شده از درختان هم بهتر است ماسک بزنید. شست‌وشوی بینی با سرم نمکی نیز به باز ماندن راه‌های هوایی کمک می‌کند.
آنفلوآنزا یک بیماری بشدت واگیردار است؛ بيماري‌اي دردسرساز و خطرناك. ویروس آنفلوآنزا به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. هر زمان که فرد بیمار در مسیر شما عطسه یا سرفه ‌کند، ممکن است به آن مبتلا شوید. علاوه بر این احتمال دارد با لمس سطوح مختلف مثل میز و … ویروس آنفلوآنزا به دست‌تان بچسبد. درواقع این ویروس می‌تواند تا هشت ساعت روی سطوح دوام بیاورد. وقتی سطح آلوده را لمس می‌کنید و بعد دستانتان را به چشم، بینی یا دهان خود می‌زنید، ویروس‌ها و میکروب‌ها را مستقیم به درون بدنتان می‌فرستید. دقیقا به همین دلیل است که شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. با کمک واکسن آنفلوآنزا هم می‌توانید از ابتلا به بعضی از انواع آن پیشگیری کنید. زمان ایده‌ال برای واکسن‌زدن اوایل پاییز است.

 


تعداد بازدید :  355