شماره ۱۵۱۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
افزایش یک‌میلیون پوندی تابلوی بنکسی پس از پاره‌شدن

تابلو بنکسی که بعد از فروش در حراج ساتبی به قیمت یک‌میلیون و 200‌هزار پوند پاره شده بود، حالا بیش از دو‌میلیون پوند قیمت دارد! وقتی مجری ساتبیز چکش را به نشانه فروخته شدن «دختر با بادکنک» بنکسی به‌عنوان آخرین قطعه حراجی فرود آورد، هنوز خیلی‌ها داشتند به تابلوی روی دیوار نگاه می‌کردند، غافل از اینکه شاید در بخشی دیگر از لندن مشهورترین نقاش خیابانی دنیا نقشه‌ای شیطانی برای تابلوی خود کشیده است.
بنکسی که گفته می‌شود اهل بریستول بریتانیا است و خیلی‌ها دنبال یافتن هویت اصلی‌اش هستند، همزمان با حرکت نقاشی رو به پایین و ورود به دستگاه کاغذخردکن تعبیه‌شده در قاب تابلو، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «می‌رود، می‌رود، رفت...» تابلوی «دختر با بادکنک» که‌ سال 2017 در یک نظرسنجی به‌ عنوان محبوب‌ترین نقاشی مردم بریتانیا معرفی شد، با یک ‌میلیون پوند رکورد مشترک گران‌ترین تابلوی بنکسی را در اختیار دارد.
بنکسی در اینستاگرام 3.4‌میلیون فالوور دارد و نکته اینکه هیچ‌ کس را فالو نمی‌کند. پست روز جمعه او با عنوان «می‌رود، می‌رود، رفت...» با تصویری از نقاشی تکه‌تکه‌شده بیش از 743‌هزار لایک خورد و حدود 18‌هزار کامنت داشت. او یک روز بعد فیلمی 59 ثانیه‌ای از روند کار گذاشتن دستگاه کاغذخردکن در قاب تابلوی «دختر با بادکنک» مربوط به چند ‌سال قبل منتشر کرد و در آن توضیح داد که طبق برنامه دستگاه به محض فروخته‌شدن نقاشی در حراجی به کار می‌افتد.
ویدیوی کوتاه بنکسی با این جمله پابلو پیکاسو که «انگیزه نابودکردن هم یک انگیزه خلاقانه است» حالا دیگر بیش از چهار‌میلیون بار فقط در صفحه هنرمند بریتانیایی دیده شده و میلیون‌ها نفر هم آن را در سایت‌های دیگر تماشا کرده و شگفت‌زده شده‌اند. صحنه‌ای که کاغذخردکن ناگهان به کار می‌افتد و حاضران در حراج‌خانه ساتبیز ناگهان متوجه خردشدن نقاشی یک‌میلیون پوندی می‌شوند، بی‌تردید از شگفتی‌های تاریخ هنر خواهد ماند.
کارشناسان سایت مای‌آرت‌بروکر (فروشنده کارهای بنکسی) معتقدند که با ریزریزشدن یکی از محبوب‌ترین تابلوهای او و مردم بریتانیا از این پس ارزش کارهای بنکسی دست‌کم بیش از 50‌درصد بیشتر خواهد شد. «دختر با بادکنک» در سال‌های اخیر بیش از 20‌درصد گران‌تر شده بود و انتظار می‌رود خریدار خوشبخت بتواند نسخه پاره‌پاره را در حراجی‌های بعدی حدود دو‌میلیون پوند به دیگر علاقه‌مندان بفروشد.

 


تعداد بازدید :  341