شماره ۱۵۱۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
نمایندگان دیروز به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم رأی دادند
ایستادگی مجلس بر سر منافع مردم
محمود واعظی: تصویب CFT در مجلس نمایش وحدت و مردمسالاری دینی بود حسین راغفر، اقتصاددان به «شهروند» گفت: بدون FATF مناسبات بانکی و فروش نفت دچار مشکل می‌شود

آیت وکیلیان|  خیلی‌ها منتظر این روز بودند. روز بررسی نهایی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس. اهالی خانه ملت از ساعت‌های اولیه دیروز کار بر روی این لایحه را شروع و هنوز ظهر نشده اکثریت حاضران رأی مثبتشان را اعلام کردند. البته همه چیز به همین سادگی پیش نرفت و ماراتن پرحرارتی که ماه‌هاست شروع شده در روز آخر هم جنجالی تمام شد. از میان 268 رأی، تعداد موافقان 143 و تعداد مخالفان 120 رأی و 5 رأی هم به صورت ممتنع داده شده بود. نکته جالب اینکه سه نماینده هم در رأی‌گیری شرکت نکردند. روز نفسگیر مجلس میهمان‌هایی هم از بین دولتی‌ها داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت، سیدعباس عراقچی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نمایندگان دولت در صحن علنی مجلس بودند. ناگفته نماند که صحن علنی مجلس با حضور 263 نفراز نمایندگان رسمی بود و با حضور این تعداد نماینده همان ابتدا مشخص شد که تهدید مخالفان به آبستراکسیون (از رسمیت انداختن جلسه با غیبت) عملی نشده است.
لاریجانی:چه تهدیدی کردم؟
دیروز موافقان لایحه مثل تمام ماه‌های گذشته در مورد مواهب، جزییات و وجوه مثبت لایحه نطق کردند. کسانی که دیروز شاهد جلسه علنی مجلس بودند، دیدند که مخالفان لایحه دو عملیات را همزمان پیش می‌بردند، یکی مخالفت با لایحه و دیگری محکوم کردن رئیس مجلس به دخالت در سرنوشت آن.  علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نصرالله پژمانفر که گفته بود لاریجانی در جلسه غیرعلنی نمایندگان را تهدید کرده تا به این لایحه رأی دهند، گفت: «در جلسه غیرعلنی من چه چیزی گفتم که شما بترسید؟ من فقط نامه رهبری را خواندم. چه تهدیدی کردم؟» لاریجانی در ادامه با اشاره به پیامک‌های تهدیدآمیزی که از چند روز قبل برای نمایندگان مجلس ارسال شده بود تا به لایحه CFT  رأی منفی بدهند، گفت: «خود شما از ساعت 6 تا 8 جلسه غیرعلنی داشتید. تهدید این پیامک‌هایی است که از بیرون می‌زنند. مجلس ما بالغ‌تر از این است که تحت‌تاثیر پیامک قرار بگیرد. من هم هیچگونه تهدیدی نمی‌پذیرم.» علی لاریجانی، رئیس مجلس همچنین در واکنش به اخطار سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی درباره صحبت‌های نسبت داده شده به مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت ایشان با لوایح چهارگانه که از طرف برخی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب این لوایح عنوان می‌شود، گفت: «من از رهبری درباره بررسی لوایح سوال کردم و ایشان نظرشان را گفتند و من هم برایتان خواندم.»
بهانه به دست دشمن ندهیم
 بهروز نعمتی، نماینده تهران به عنوان نخستین نماینده موافق تصویب CFT با بیان اینکه ملحق نشدن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یعنی بهانه جدی به دست دشمنان بدهیم، گفت: «عملا ما که سال‌های سال هزینه تروریست داده‌ایم و عزیزانمان هنوز خونشان خشک نشده است. کاری را که باید در دولت‌های نهم و دهم انجام می‌دادیم و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم چرا همان زمان انجام نداده‌ایم. او با تاکید بر این موضوع که وقتی عضویت را نپذیرفتیم یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم، بیان کرد: حتی دوستان و کشورهایی که در دوران تحریم کمک کردند امروز به ما می‌گویند اگر عضویت را نپذیرفتید ما نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم.»
پایداران به وظایف خود عمل کردند
بعد از پایان رأی‌گیری و مشخص شدن موافقت خانه ملت با پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. خود نماینده‌های مجلس هم در میان کسانی بودند که توییت کردند و توییت‌هایشان هم دیده شد. مثلا فاطمه سعیدی نوشت: «مجلس وظیفه ملی و قانونی خود را انجام داد و نمایندگان شما تحت فشارهای شدید سیاسی و حتی امنیتی تنها برای حفظ منافع ملی به لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT رأی مثبت دادند.» غیر از نمایندگان مجلس، سیاسیون هم به تصویب لایحه واکنش نشان دادند. حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توییتی در این مورد نوشت: «پایداران مستقر در مجلس به وظایف خود عمل کردند، می‌ماند بقیه مراحل که لابد پایداران مستقر در بقیه نهادها نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.»
شادی مجازی مردم
اما این تنها نمایندگان و سیاسیون نبودند که به اظهارنظر در مورد اهمیت تصویب CFT پرداختند، بالاخره بعد از تصویب لایحه مذکور در مجلس، مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده واکنش نشان دادند. از میان پربازخوردترین نظرات مجازی می‌توان اینها را آورد:
«شاید این موج مهیب خستگی و آزردگی نبود، اهمیت تصویب CFT بروز بیشتری می‌یافت.»،  «درود به شرف کسانی که به چیزی جز منافع و رفاه مردم فکر نمی‌کنند.»، «شاید این آخرین شانس ما باشد تا پوزه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش را به خاک بمالیم»، «تو این شرایط که مردم زیر فشار مالی و اقتصادی هستند، این اقدام نمایندگان فرح بخش و روحیه ساز بود.»
مصوبه در ایستگاه آخر
پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم که تا دو روز پیش لایحه بود، الان مصوبه است و باید ببینیم که در ادامه در ایستگاه پایانی یعنی شورای نگهبان، چه اتفاقی برای مصوبه نماینده‌های مردم در مجلس خواهد افتاد، سخنگوی شورای نگهبان  در مورد موضع این شورا به مصوبه مجلس گفته: «هنوز اعلام نظر زود است و فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تصویب لایحه الحاق به CFT در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس آن را تصویب کرده، اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان‌شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.  سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که این لایحه چه زمانی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: نمی‌دانم. بستگی دارد چه زمان این لایحه را برای ما بفرستند.»با این تفاسیر، این احتمال می‌رود که ماحصل لایحه میان دو نهاد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به خط پایان برسد. نتیجه اینکه چه خواهد شد، در آینده مشخص می‌شود.


تعداد بازدید :  287