شماره ۱۵۱۷ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر
صفحه را ببند
بارش‌های شمال کشور تاکنون 9 کشته برجا گذاشته است
سیل همچنان قربانی ‌می‌گیرد

هنوز بسیاری از ساکنان شهرهای شمال و شمال‌غرب کشور سیل سال گذشته را فراموش نکرده‌اند. آنها هنوز از یادشان نرفته جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶، سیل چطور شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و مازندران و گیلان را درنوردید و 48 کشته برجا گذاشت. متوسط بارش در آن سیل در حدود ۴۰ میلی‌متر بود که طی ۱۵ سال قبل از آن بی‌سابقه گزارش شده بود و البته ابتدای امسال هم سیل در مناطق عشایرنشین ویرانگر بود. سیل، آبگرفتگی و طوفان ٦استان اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس و لرستان را تحت‌تاثیر قرار داد و 7 کشته و یک مفقودی برجا گذاشت.  حالا بار دیگر و در ابتدای پاییز، شهرهای شمالی بار دیگر درگیر سیل شده‌اند و استان‌های گیلان و مازندران این بار با خسارت‌هایی جدی روبه‌رو هستند.  آمار کشته‌شدگان سیل روزهای اخیر استان‌های شمالی به 9 نفر رسیده است. 6 نفر در مازندران، ۲ نفر در گیلان و یک نفر هم در خراسان شمالی جانشان را از دست داده‌اند و همچنین گزارش شده که در گیلان یک کودک مفقود شده است. این افراد جان خود را بر اثر صاعقه و برق گرفتگی، خفگی در آب یا افتادن خودرو در مسیر سیلاب از دست داده‌اند.
اینها تازه‌ترین آمار است و هنوز مشخص نیست که ممکن است بر این تعداد افزوده شود یا خیر. باران کمتر شده اما خبری از کم شدن آب در کوچه و خیابان‌ها نیست و ویرانی پل‌ها و جاده‌ها خسارات فراوانی به این مناطق وارد کرده است.
غلام علی فخاری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران به ایسنا گفته: «به ۳۰۰۰ نفر در مازندران امدادرسانی شده است و از ۳۲۰ واحد تخلیه آب و ۳۷۰ اسکان موقت و اضطراری صورت گرفته است.» اما به گفته او به دلیل صعب‌العبور بودن برخی مناطق و همچنین قطع شدن برخی راه‌های روستایی به منطقه دو هزار و سلیمان‌آباد تنکابن دسترسی وجود ندارد و به این منظور بالگرد به مجموعه خدمات‌رسانی اضافه شده است. از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران، نان و بسته‌های غذایی در حال تامین است تا در صورت نیاز، به مناطق ضروری فرستاده شود. مصطفی سالاری، استاندار گیلان هم گفته است که بارش باران شدید و وقوع سیلاب، به تاسیسات زیربنایی ۱۲ شهرستان استان آسیب جدی وارد کرده است.  ویرانی‌ها گسترده است. از گیلان تا مازندران شهر و روستاهای بسیاری آسیب دیده‌اند. روستای سلیمان‌آباد تنکابن مسدود شده و یک لاین در کمربندی تنکابن هم به دلیل ریزش پل مسدود شده و یک خط دیگر در حال استفاده است. به علت ریزش پل ماشلک شهرستان نوشهر هم یک کامیون سقوط کرد و موجب از بین رفتن راننده کامیون شده است. پل بزرگ املش (کیازنیک) در استان گیلان هم تخریب شد. این پل تنها راه ارتباطی لات لیل به املش بود و خسارت در شهرستان‌های دیگر هم بی‌اندازه بود. تصاویر بسیاری از ویرانی جاده دوهزار و سه هزار تنکابن خبر می‌دهد و علی وارسته، سرپرست فرمانداری رودسر هم گفته: «تخریب و آسیب‌دیدگی ۷پل در بخش چابکسر مردم این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده است. بالغ بر ۱۳۰۰ خانوار در سه روستای بخش چابکسر به دلیل آبگرفتگی زیاد قادر به تردد نیستند و خسارت سیل و آبگرفتگی ۳۰میلیارد تومان برآورد شده است»
 طبق اعلام سازمان هواشناسی این سیلاب با فعال شدن ابرهای جوششی در استان‌های شمالی قابل پیش‌بینی بود و امیر احمدی فرد، رئیس شورای شهر بندرانزلی تنها کسی بود که به این پیش‌بینی اشاره کرده است. او گفته: «با توجه به بارش ۷۰۰ میلی‌متری باران طی ۱۰ روز در سال گذشته در انزلی پرسنل شهرداری با تجربه قبلی از آمادگی کامل جهت اجرای تمهیدات لازم برخوردار بودند و پیش از بارندگی، مناطق آبگیر و اگوهای زیادی در سطح شهرستان را لایروبی کردند.» با این وجود همچنان تصاویری از مردمی منتشر شد که مانند گذشته در نزدیکی پل‌های رو به ویرانی در حال فیلمبرداری هستند و به توصیه‌های نیروهای امدادی توجهی نمی‌کنند.


تعداد بازدید :  290