شماره ۱۵۱۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
آشنایی با نادرترین بیماری‌هایی که انسان اسیرشان است (2)
از گرگ‌نمایی تا تبدیل گوشت به استخوان

در بخش نخست این مطلب برخی از بیماری‌های عجیبی را که ‌درصد کوچکی از انسان‌ها به آنها مبتلا بوده و از عوارضشان رنج می‌برند را به شما معرفی کردیم. بیماری‌های غریبی که علاوه بر درد درونی، یک ظاهر ناخوشایند بیرونی هم دارند و روح و روان فرد مبتلا و اطرافیان او را می‌فرسایند. امروز بخش دوم و پایانی بیماری‌های نادر و عجیب را با شما مرور می‌کنیم.
صورت شیری
علایم این سندروم شامل رشد بیش از اندازه بافت استخوانی در صورت و فک است. سندروم صورت شیری روی دهان، بینی و سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد. متاسفانه اکثر کسانی که از این بیماری رنج می‌برند به علت پیشروی بافت استخوانی که منجر به نابودی اعصاب صورت می‌شود، بینایی خود را از دست می‌دهند.
پُر مویی
خبر خوب این‌که این سندروم بدون درد است و جان فرد مبتلا را تهدید نمی‌کند. خبر بد این‌که صورت و ظاهر دلچسبی ندارد و به‌طور مثال زنانی که به این بیماری مبتلا هستند مانند مردها ریش درمی‌آورند. این سندروم موجب می‌شود رشد مو در انسان از کنترل خارج شده و بدن فرد مبتلا مانند حیواناتی چون خرس و گرگ پر از مو شود.
پُرانگشتی
این بیماری هم تقریبا جزو سندروم‌های شایع است و از هر ۵۰۰کودک یک کودک با انگشتان دست یا پای اضافه به دنیا می‌آید. نکته عجیب این بیماری آنجاست که انگشت‌های اضافه دست یا پا معمولا فاقد استخوان هستند و همین باعث می‌شود بسیاری از مبتلایان این عضو اضافه را با عمل جراحی بردارند.
مرد سنگی
این سندروم دردناک که حاصل جهش ژنتیکی است باعث می‌شود عملکرد دستگاه ترمیمی بدن مختل شده و هنگام بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، به جای بافت‌های نرم، بافت استخوانی جایگزین شود. این به آن معناست که بدن شخص مبتلا به آرامی از درون شروع به سخت‌ شدن می‌کند، چون بافت نرم بدن او با استخوان جایگزین می‌شود. متاسفانه این افراد توسط اسکلت بدن خودشان فلج می‌شوند که نهایت آن یک مرگ کاملا تدریجی است.
مرد درختی
سندروم مرد درختی یا بنا بر نام علمی‌اش «اپیدرمودیسپلیژا وروسفورمیس» هم مانند اکثر بیماری‌های این فهرست یک بیماری ژنتیکی است که خیلی به ندرت در دنیای امروز مشاهده می‌شود. آدم‌هایی که از این بیماری رنج می‌برند، در قسمت‌های مختلف بدن‌شان جوانه‌هایی چوبی شکل رشد می‌کند. این بیماری ممکن است قسمت مشخصی از بدن یا کل آن را دربربگیرد.
خود مرده‌پنداری
این هم از آن بیماری‌های عجیب‌وغریبی است که بیشتر جنبه روانی دارد. افراد مبتلا به این بیماری باور دارند که مرده‌اند و هنگام راه رفتن و صحبت‌کردن با دیگران مانند ارواح عمل می‌کنند! چرا؟ چون خودشان معتقدند که از دنیا رفته‌اند. البته این بیماری فاز دیگری هم دارد که طی آن افراد مبتلا به این نتیجه می‌رسند که نامیرا هستند.
bazdeh.org


تعداد بازدید :  474