شماره ۱۵۱۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
رنج بیهوده!

شهرام شهیدی طنزنویس

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور چنان حق بزرگی بر گردن ما دارد که نگو. او با روشنگری، کاری کرد که زندگی من به دو بخش قبل و بعد از اظهارات او تقسیم می‎شود. مگر او چه گفته؟ وی در واکنش به کودک‎آزاری در مهدکودک‎ها گفته: «در محیط‎های اجتماعی مثل مهدکودک‎ و مدرسه، هرچقدر تلاش و خوب کار کنیم، باز هم شاهد آسیب‌ها هستیم و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.» حالا شنیده‎ایم دیگران هم به پیروی از او گفته‎اند:  
یکی از معاونان بانک مرکزی: در محیط‎های بانکی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد اختلاس هستیم و پروسه «پول را بزن به بدن و فلنگ را ببند» اجتناب‎ناپذیر است.
یک ممیز در وزارت ارشاد: در محیط‎های فرهنگی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد ممیزی هستیم و حذف و جرح اجتناب‎ناپذیر است.
یک مدیرکل در سازمان حفاظت محیط‌زیست: در طبیعت، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد شکار حیوانات هستیم و انقراض جانوران اجتناب‎ناپذیر است.
یک معاون سازمان جنگل‎ها: در جنگل‎ها، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد قطع درختان هستیم و تبدیل جنگل به کویر لوت اجتناب‎ناپذیر است.
یک مدیر بخش ایمنی در یکی از کارخانه‎های خودروسازی وطنی:   در روند ساخت خودروهای ساخت داخل، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد تولید ماشین مشدی ممدلی هستیم و تولید بی‌وقفه لگن اجتناب‎ناپذیر است.
یک مقام مسئول حفاظت از سفارتخانه‎ها: در موضوع سفارتخانه‎های خارجی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد بالارفتن از دیوار سفارت هستیم و این موضوع اجتناب‎ناپذیر است.
یک مربی فوتبال: در مسابقه فوتبال، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد گل خوردن و شکست هستیم و شش گله شدن اجتناب‎ناپذیر است.
یک مهندس ساختمان: در پروژه‎های ساختمانی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد فروریختن سازه‌ها هستیم و ریزش سقف و پل و ... اجتناب‎ناپذیر است.
یک کارشناس امور هوایی: در پروازهای خطوط هوایی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد سقوط هواپیماها هستیم و سقوط اجتناب‎ناپذیر است.
یک مسئول فرهنگی در وزارت ورزش: در محیط‎های ورزشی و ورزشگاه‎ها، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد شعارهای غیر اخلاقی هستیم و فحاشی اجتناب‎ناپذیر است.
یک مقام در وزارت نیرو: در مصارف خانگی آب، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد کمبود آب هستیم و قطعی آب اجتناب‎ناپذیر است.
یک شهروند زیاده‎خواه: در محیط‎های شهری و خیابان‎ها، هرچقدر دنبال جاپارک بگردیم باز شاهد کمبود محل مناسب پارک هستیم و گذاشتن ماشین روی پل مردم اجتناب‎ناپذیر است.
یک مقام مسئول در حوزه اینترنت: در فضای مجازی و وب، هرچقدر تلاش کنید و تو سر خودتان بزنید باز شاهد فیلترینگ هستیم و فیلتر کردن آن‌چه ما نمی‎پسندیم اجتناب‎ناپذیر است.
یک معاون در وزارت بهداشت: در محیط‎های پزشکی و پرستاری، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد قصور پزشکی و کمبود دارو هستیم و مرگ‎و‎میر اجتناب‎ناپذیر است.
یک مدیرکل در حوزه ارز: در حوزه ارزهای خارجی، هرچقدر تلاش کنیم باز شاهد گران شدن دلار و یورو هستیم و سقوط ریال اجتناب‎ناپذیر است.
روایت یک: از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است.
روایت دو: بزک نمیر باهار میاد...کمبزه با خیار میاد.
روایت سعدی شیرازی‎: میلیون‎ها کَس (در ایران) رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند.
روایت بیدل دهلوی: تلاش موج در گوهرشدن امید آن دارد... که‌ گرد ساحلی زین بحرِ بی‌پایان شود پیدا
روایت مولوی: عاشقا کمتر ز پروانه نه‌ای... کی کند پروانه ز آتش اجتناب
روایت پروین اعتصامی: از تو می‎بایست کردن اجتناب،‌ای رنجبر!


تعداد بازدید :  249