شماره ۱۵۱۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
ما بودیم با افتخار!
خلیل موحدی محصل که دادستان خراسان رضوی او را ارسال‌کننده پیام‌های تهدیدآمیز به نماینده‌ها معرفی کرده، در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن تایید اصل ماجرا می‌گوید کار او و دوستانش هشدار بوده نه تهدید

نخستین بار در ماجرای رأی‌گیری درباره برجام چند نفر از نماینده‌ها اعلام کردند که پیامک‌هایی حاوی تهدید و توهین به آنها ارسال می‌شود تا برجام را تصویب نکنند. گویا مزه فرستادن این پیامک‌ها آن‌قدر به دهان فرستنده‌ها خوش آمد که دیگر در هر تصمیم چالشی که قرار بود نماینده‌ها بگیرند، موتور فرستادن پیام‌ها داغ می‌شد. از استیضاح فلان وزیر گرفته تا همین مورد آخر که تصویب FATF بود. در مورد این آخری کار تا جایی بالا گرفت که نماینده‌ها به صورت صریح درباره محتوای پیام‌ها حرف زدند و  جواب بعضی از آنها را در شبکه‌های اجتماعی دادند، اما با وجود فیصله پیدا کردن ماجرا در مجلس و تصویب   cft  ارسال پیامک‌ها متوقف نشد و به گفته چهره‌هایی مثل سلحشوری تهدیدها تندتر هم شد. همزمان با ارسال پیامک‌ها نهادهای امنیتی اعلام کردند که موضوع را پیگیری می‌کنند. همین یکی دو روز پیش هم معاون سیاسی دادستان خراسان رضوی یک اسم را به صورت اختصاری اعلام کرد. او گفت: «خ.م» در پشت‌پرده پیامک‌ها قرار دارد. همان موقع خیلی‌ها فهمیدند که منظور او خلیل موحدی، عضو سابق شورای شهر مشهد است. خود موحدی هم در گفت‌وگو با «شهروند» با خونسردی تمام مسئولیت ارسال پیامک‌ها را می‌پذیرد و اعلام می‌کند که این کار ادامه خواهد داشت.
شما می‌پذیرید که منشأ ارسال پیامک‌ها بوده‌اید؟
بله ما بودیم.
این کار با هماهنگی جای خاصی انجام شد یا خودتان تصمیم به این کار گرفتید؟
اصلا ما با هیچ جا هماهنگ نبودیم. پیشنهاد رساندن حرفمان به نماینده‌های مجلس از جانب من مطرح شد و همه با آن موافقت کردند.
همه یعنی چه کسانی؟ در جمع چه کسانی این پیشنهاد مطرح شد؟
در جمع مردم، چهره‌های نخبه، دوستانی که در جلسات ما هستند، چهره‌های هیأتی و حسینیه‌ای.
بعضی از پیامک‌ها به گفته نماینده‌ها محتوای تهدید و توهین‌آمیز داشته‌اند، خب این کار از نظر شما جرم نیست؟
ما نه تهدید کرده‌ایم و نه توهین. ما فقط توضیح دادیم، هشدار دادیم و مطالبه‌گری کردیم. تا همین حالا هم با وجود همه حرف‌هایی که زده‌اند یک سند رو نکرده‌اند که ما تهدید کرده باشیم. ما فقط مطالبه خودمان از نماینده‌ها را مطرح کردیم و بعضی مسائل را گوشزد کردیم. اسم این تهدید نیست.
فشار هم نیست؟
خب ما نباید به نماینده‌های خودمان در مجلس فشار بیاوریم که یک لایحه خلاف مصالح مردم را تصویب نکنند؟
اشاره‌هایی مانند استخر فرح و... جزو همین هشدارها بوده‌اند؟
ما چنین چیزی برای کسی نفرستاده‌ایم. افراد دیگری هم دارند تکلیفشان را انجام می‌دهند.
با وجود اینکه ماجرا در مجلس تمام شده، بعضی از نماینده‌ها می‌گویند پیامک‌ها ادامه دارد، آن هم با محتوای نفرین، این هم جزو همان تکلیف است؟
ما کار را یاد داده‌ایم و اگر کسی کاری می‌کند دلسوز انقلاب است، جزو مردم است، آنها می‌خواهند حرفشان را بزنند. این مسیر می‌تواند ادامه داشته باشد، ضمن اینکه یکی از حرف‌های ما این است که رأی‌ها باید شفاف باشد. نماینده‌ای که حاضر نیست به طرح شفافیت آرای نمایندگان رأی بدهد، چرا باید دم از شفافیت بزند؟ این شفافیت بخشی از چیزی است که ما می‌خواهیم و باید روشن شود. الان این را از نماینده‌ها می‌خواهیم که هرکس به این لایحه رأی داده، اعلام کند تا در تاریخ ثبت شود.
به هر حال از مدت‌ها قبل تقریبا معلوم بود که چه کسانی موافق هستند و چه کسانی مخالف، مگر دراینباره پنهان‌کاری شده بود؟
اولا که در مورد همه کسانی که رأی دادند، معلوم نبود، ضمن اینکه باید ثبت شود تا بعدا نتوانند مثل قضیه برجام از زیر بار آن دربروند.
مگر کسی رأی مثبتش به برجام را کتمان کرد؟
نه به‌طور شفاف اما به روی خودشان نیاوردند.
رئیس مجلس در جلسات خصوصی نامه رهبری را برای نماینده‌ها خوانده و خیلی‌ها همین موضوع را دلیل رأی مثبتشان می‌دانند، اما شما همچنان مخالفت می‌کنید؟
مقام معظم رهبری قبلا هم اعلام کردند که حرف درگوشی با کسی ندارند. اگر حرفی باشد در تریبون می‌گویند و ایشان از طریق تریبون‌های رسمی این لایحه را زیر سوال برده‌اند. برای ما ملاک حرف خود ایشان است، نه حرف کسی که می‌آید با واسطه یک چیزی را مطرح می‌کند.
شما به صورت تخصصی لوایح را مطالعه کرده‌اید؟
بله، کاملا و فهمیده‌ام که این لوایح برخلاف مصالح مردم بوده‌اند.
کشورهایی که با ایران رابطه نزدیکی دارند و حتی کشورهایی که ایران به آنها کمک می‌کند، مانند لبنان و سوریه هم زیرمجموعه همین کنوانسیون هستند.
کمک به این کشورها فرع موضوع است. ما قبلا هم به آنها کمک می‌کردیم، الان هم اگر شده با چمدان به آنها کمک می‌کنیم. ما نگران راه‌های کمک به جریان‌های مقاومت نیستیم، چون راه‌هایی بلدیم که به ذهن کسی نمی‌رسد، اما اصل موضوع این نیست. ما می‌گوییم با تصویب این لوایح و پذیرفتن شرایط این کنوانسیون باعث می‌شود اقتصاد ما آسیب‌پذیر باشد، درست مانند برجام. قبل از برجام ما اقتصاد مقاومتی داشتیم، راه‌های دور زدن تحریم را یاد گرفته بودیم و داشتیم کار خودمان را می‌کردیم، اما با برجام دستمان را برای دشمن رو کردیم، صرافی‌هایی که برای دور زدن تحریم درست شده بود، لو دادیم و آنها را بستیم. کاری کردیم که دشمن بتواند مدتی بعد هر کاری دلش خواست با اقتصاد ما بکند.


تعداد بازدید :  223