شماره ۱۵۱۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
جهش قیمت خودرو‌های صفر کیلومتر مشتریان را به سمت دست دوم‌ها و چینی‌ها سوق داد
بازار داغ خودروهای بی‌کیفیت

شهروند| این روزها بازار خودروهای دسته دوم و  بی‌کیفیت و چینی از همیشه داغ‌تر شده است. از ابتدای‌ سال جاری و با افزایش بی‌رویه نرخ ارز، قیمت خودرو هم صعودی چشمگیر داشت. نرخ‌های جدید که از طرف شرکت‌های خودروسازی اعلام شد، خیلی‌ها را از خرید خودروی صفر پشیمان کرد؛ اما در روزهای اخیر کاهش نرخ ارز، پیش‌فروش گسترده و کاهش قیمت خودروها بازار سرد و راکد خرید و فروش خودرو را دستخوش تغییر کرده است. با رونق‌گرفتن دوباره بازار خودرو این‌بار نوبت خودرو‌های دست دوم است که آماده فروش شوند؛ چون مشتریان بیشتری دارند.
گرم‌شدن بازار خودروهای چینی
کاهش نسبی قیمت دلار باعث شده است که رونق دوباره‌ای در بازار خودروهای دست دوم ایجاد شود و خودروهای کارکرده خوب فروخته می‌شوند و مشتریان خوبی نیز دارند. بر این اساس افرادی هستند که نمی‌خواهند برای خرید خودروهای ایرانی رقمی نزدیک به 30،40‌میلیون تومان هزینه کنند. این بخش از خریداران همان کسانی هستند که به بازار خودرو‌های دست دوم رونق بخشیده‌اند. آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید یک پراید 35 میلیونی صفر یا یک پژوی 206 صفر 60‌میلیون تومانی به سراغ خودرو‌های دست دوم بروند تا متحمل چنین هزینه گزافی برای خرید خودرو نشوند. در این بین جالب است بدانیم که بازار کدام یک از خودروهای دست دوم رونق گرفته و اقبال مردم به سمت کدام خودرو است؟
زمانی افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درباره رونق بازار خودروهای دست دوم به «شهروند» می‌گوید: «منتظر رخ‌دادن چنین اتفاقی در بازار بودیم. بعد از یک دوره رکود بازار و افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای صفر منتظر بودیم که بازار خودروهای دست دوم رونق بگیرد. طبیعی بود که مردم روی خوش به پراید 40‌میلیون تومانی نشان ندهند و این موضوع را درک کنند که نجومی‌شدن قیمت‌ها پشت پرده دارد و دلال‌های خود شرکت‌های خودروسازی باعث ایجاد چنین قیمت‌هایی در بازار می‌شوند. ایجاد کمپین نخریدن خودرو بالاخره کار خودش را کرد و بازار خودروهای صفر ایرانی راکد شد. میزان عرضه خودرو از طرف خودروسازان نسبت به مدت مشابه پارسال 50‌درصد کمتر شده که یکی از مهمترین دلایل آن روی آوردن مردم به خرید خودروهای دست دوم است. کاملا قابل پیش‌بینی بود که توان مالی مردم جواب نمی‌دهد و آنها نه می‌توانند و نه می‌خواهند که یک خودروی ایرانی 40 میلیونی بخرند؛ در حالی ‌که قیمت واقعی آن باید بسیار کمتر باشد. همین باعث شده است که مشتری ترجیح بدهد 40‌میلیون تومان بدهد و سوار یک خودروی چینی دست دوم شود؛ به عنوان مثال خودروی چینی دست دومی که صفر آن در بازار 60‌میلیون تومان است را می‌توان با 40‌میلیون تومان خرید و اسمش هم این است که خودروی خارجی خریده‌ایم.» این فعال بازار خودرو در ادامه از تمایل مردم به استفاده از خودرو‌های خارجی دست دوم خبر داده و می‌گوید: «وقتی شما خودروی تولید ‌سال 92 را بخرید و دستی به سر و گوش آن بکشید، هیچ‌کس متوجه نخواهد شد که خودروی شما دست دوم است و 5‌ سال از تولید آن گذشته است. علاوه بر این افرادی که دوست دارند سوار خودروی خارجی شوند، برایشان اهمیتی ندارد که خودروی زیر پایشان دست دوم باشد. آنها با نصف پول یک خودروی صفر ایرانی خودروی خارجی دست دوم می‌خرند و خیلی هم راضی هستند؛ اما اینکه مردم به خرید کدام گروه از خودروهای دست دوم رغبت دارند، باید بگویم که خودرو‌های خارجی در حال حاضر بیشترین طرفدار را بین ایرانی‌ها دارند. این خودرو‌ها ظاهر خوبی دارند و خارجی هم به حساب می‌آیند. به همین دلیل مردم بیشتر از اینکه به خرید خودروهای ایران‌خودرو و سایپا رغبت داشته باشند، به سراغ خودروهای چینی می‌روند؛ خودروهایی مثل برلیانس، جک، لیفان و انواع ام‌وی‌ام‌ها بیشترین مشتری را بین مردم دارند چون هم از کیفیت خوبی برخوردارند و هم قیمت‌های مناسبی دارند. در واقع درجازدن شرکت‌های ایرانی خودروسازی و ناتوانی آنها در عرضه خودرو به بازار این وضع را پیش آورده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا نکند، همین شرایط ادامه خواهد داشت. در واقع افزایش و کاهش قیمت خودرو فقط و فقط ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد و تا زمانی که دلار ارزان نشود، وضع بازار خودرو هم به همین منوال خواهد بود.»
با این شرایط اگر دوست دارید که خودروی خارجی سوار شوید و نمی‌خواهید هزینه‌ای هنگفت هم صرف کنید، می‌توانید به بازار خودرو‌های چینی سر بزنید. این روزها در بازار دست دوم خودرو‌های چینی می‌توان خودروهایی را که حدود 5،6‌سال از عمر آنها گذشته با قیمت‌هایی در حدود 40، 30‌میلیون تومان خریداری کرد. نکته جالب درباره خودروهای چینی این است که آنها حسابی ایرانیزه شده‌اند و حتی عمرشان هم با تاریخ شمسی تعیین می‌شود نه میلادی و شاید یکی از دلایل رونق گرفتن بازارشان همین موضوع هم باشد.


تعداد بازدید :  120