شماره ۱۵۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
عجیب‌ترین اختراعات به ثمر نرسیده یک مخترع
تراوشات ذهن خطرناک نیکولا تِسلا

به یمن شهرت خودرو‌های برقی تسلا که به افتخار مخترع صربی‌الاصل‌ آمریکایی «نیکولا تسلا» به این نام مفتخر شده‌اند، نام این مهندس و مخترع پیشرو آنقدرها هم برای مردم جهان ناشناخته نیست. عمده شهرت تسلا مربوط به اختراع جریان برق متناوب (AC) است که هم‌اکنون ما از آن به‌عنوان برق خانگی یاد می‌کنیم. تسلا در عرصه اختراع یک نابغه به شمار می‌رفت و بشر امروز مشغول استفاده از بسیاری دستاوردهای اوست. از میان صدها اختراع تسلا، اختراعاتی هم بودند که ورای اهمیت‌شان ترسناک به نظر می‌رسیدند و شاید درست به همین علت دست‌های پشت پرده، قدرت‌های ناپیدا و در مواردی هم خودِ او، از به ثمررسیدن آنها جلوگیری کردند. در ادامه تعدادی از ابتکارات این دانشمند بزرگ را که سعی می‌شود روی آنها سرپوش گذاشته شود را با شما مرور می‌کنیم.
بالن‌ تندرو
حمل‌ونقل مسافر با استفاده از بالن‌های تندرو یکی از آرزوهای نیکولا تسلا بود. براساس طرح او، این بالن‌های هوایی که با نیروی برق کار می‌کردند، از سطح زمین ۱۲کیلومتر فاصله گرفته و تنها در طی ۳ساعت قادر به انتقال مسافران از نیویورک به لندن بودند. براساس ایده تسلا، بالن‌های فوق انرژی مورد نیاز خود را از اتمسفر تأمین می‌کردند و درست به همین دلیل هرگز نیازمند توقف نبودند. متاسفانه این طرح که نیاز به بودجه تحقیقاتی زیادی داشت، مورد استقبال قرار نگرفت.
بشقاب ‌پرنده
این مخترع مبتکر طرحی برای ساخت یک ماشین پرنده داشت که بی‌شباهت به تصور امروزین ما از بشقاب پرنده‌ها نیست. تسلا درخصوص ایده ماشین پرنده خود به نشریه نیویورک هرالد گفته بود: «ماشین پرنده من نه بال دارد و نه ملخ. اما با امنیت کامل و بیشترین سرعت ممکن قادر به حرکت در تمام مسیرهای هوایی است...» با توجه به اینکه ماشین پرنده‌ تسلا قرار نبود از بنزین برای حرکت بهره ببرد، این پروژه نیز مورد استقبال صاحبان پول و قدرت قرار نگرفت.
نوسان‌‌ساز
تسلا در ‌سال ۱۸۹۸ مدعی شد دستگاه نوسان‌ساز کوچکی ساخته که بعد از اتصال به دفتر کار و راه‌اندازی، تقریبا تمام ساختمان و اطراف آن را به لرزه درآورده است! در واقع او موفق به ساخت یک دستگاه شبیه‌ساز زلزله شده بود. مشهور است که تسلا بلافاصله بعد از آزمایش موفق این دستگاه، با دست خود و به‌ وسیله یک پتک بزرگ آن را خُرد می‌کند، چون متوجه سوء‌استفاده‌هایی که از آن می‌شد، کرد شده بود.
اشعه مرگ
این اختراع تسلا نیز همچون نوسان‌ساز یکی از ابتکارات دردسرساز به شمار می‌رفت. او در‌ سال 1930 از اختراع دستگاهی با عنوان Teleforce پرده برداشت که قادر بود با ساتع‌کردن اشعه‌ای مرگبار‌ هواپیماهای دشمن و سایر ادوات نظامی را از کار بیندازد. این اختراع هیچگاه به تولید انبوه نرسید، زیرا تسلا معتقد بود یک دولت فاقد تعهدات انسانی یا یک گروه خرابکار می‌توانند با بهره‌بردن از آن جهان را به آتش بکشند.
 gooyait.com


تعداد بازدید :  565