شماره ۱۵۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
افشاگری ویکی‌لیکس درباره رشوه سعودی‌ها به رسانه‌های انگلیس

سایت افشاگر ویکی‌لیکس روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی به رسانه‌های انگلیسی پول پرداخت کرده تا فاجعه ربوده‌شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در صفحه نخست خود منتشر نکنند.
این سایت نوشته روز دوشنه با وجود اینکه خبرگزاری‌هایی نظیر آسوشیتدپرس و رویترز درباره خاشقجی گزارش‌هایی منتشر کردند، اما هیچ یک از روزنامه‌های انگلیسی در صفحه نخست خود به این موضوع نپرداختند. احتمال کشته‌شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول حالا بسیار افزایش یافته است. عربستان هیچ جزییاتی درباره سرنوشت او منتشر نکرده است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرده عربستان باید ثابت کند که خاشقجی به سلامت از در کنسولگری بیرون آمده است.
دولت آمریکا نیز یک هفته بعد از خبری‌شدن این حادثه واکنش نشان داده و از عربستان خواسته در این‌باره شفاف‌سازی کند. ویکی‌لیکس البته تنها رسانه‌ای نبود که به عملکرد رسانه‌های انگلیس درباره پوشش خبری خاشقجی واکنش نشان داد. برخی از کاربران توییتر نیز عملکرد رسانه‌های انگلیسی را با پوشش خبری آنها درباره ادعای قتل خبرنگار روس به نام آرکادی بابچنکو مقایسه کردند. در آن زمان رسانه‌های انگلیس در این‌باره گزارش‌های متعددی منتشر کردند، اما بعد معلوم شد که بابچنکو زنده است و اساسا قتلی در کار نبوده است.
خاشقجی که از خبرنگاران مشهور و معتبر عربستان بود و یک سال پیش به دلیل فشارهای سیاسی وارد آمده به او، به آمریکا رفته بود، از منتقدان سیاست‌های بن‌سلمان در عربستان محسوب می‌شد. او چندین مقاله در نقد سیاست‌های بن‌سلمان در روزنامه واشینگتن پست منتشر کرده بود. خاشقجی برای دریافت مدارک خود به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود که دیگر بازنگشت.


تعداد بازدید :  270