شماره ۱۵۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
عرضه لاستیک، مواد غذایی و روغن احتکاری
احتکارشده‌ها به بازار آمدند
رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با «شهروند»: قیمت مواد غذایی بعد از عرضه کالاهای احتکارشده 10‌درصد ارزان‌تر می‌شود احتکار خانگی مهمترین دلیل افزایش قیمت‌ها بود

شهروند|  بخشی از کالاهای احتکارشده در پایتخت با نرخ مصوب عرضه شد. کالاهایی که منتظر گرانی بیشتر ارز بودند تا به قیمت‌های بالاتری در بازار توزیع شوند و سود گزافی به جیب احتکارکنندگان بریزند. به گفته مجتبی شیرقاضی، دبیر ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالای استان تهران برخی کالاها نظیر لاستیک در اندازه سبک و سنگین و نیز کاغذ A4  که احتکار و توسط سازمان تعزیرات کشف و ضبط شده بودند، در شبکه‌های تعیین‌شده، توزیع شده‌اند.
کمبود روغن در بازار
اما در میان کالاهای احتکارشده کالاهایی همچون برنج، حبوباب و روغن هم دیده می‌شود. کالاهایی که محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است تزریق این کالاها به بازار به افت 8 تا 10‌درصدی قیمت‌ها منجر می‌شود. او به «شهروند» می‌گوید: البته در کالاهایی همچون برنج و حبوبات کمبودی در بازار وجود ندارد،  اما در روغن هنوز عرضه و تقاضا با هم‌خوانی ندارد و از حدود 1.5 ماه پیش با کمبود این محصول در بازار مواجه هستیم.
این فعال صنفی که کاهش  قیمت کالاها در بازار را  ناشی از جو روانی حاکم بر بازار می‌داند، گفت: به‌عنوان مثال بعد از افت قیمت دلار، قیمت برخی از اجناس نزولی شد، درحالی‌که تغییر قیمت دلار نمی‌تواند به این سرعت  بر قیمت اجناس در بازار اثر گذارد و حداقل 2 ماه زمان می‌برد.
به گفته او، مهمترین دلیل رشد قیمت در بازار احتکار خانگی اقلام غذایی است.  از حدود دو ماه پیش که مردم چندین برابر نیاز خود خرید کردند، قیمت‌ها نجومی و انبارهای کالا خالی شدند.  
ثبت 5/33هزار انبار کالا در تهران
البته پرونده بازرسی از انبارهای کالا و نظارت بر نحوه عرضه آنها همچنان ادامه دارد. آنگونه که این مقام مسئول اعلام می‌کند:   روند درج اطلاعات مربوط به انبار‌ها ادامه دارد و تاکنون تعداد 33‌هزار و 500 واحد انبار و مرکز نگهداری کالا در استان تهران در سامانه انبار‌ها ثبت شده است. مجتبی شیرقاضی  همچنین با اشاره به بررسی آخرین وضع عرضه کالاهای موصوف در سطح بازار اظهار داشت: در این جلسه با توجه به اجرایی‌شدن سامانه جامع تجارت توسط دولت، گزارش دقیقی از آخرین اقدامات اجرایی درخصوص سامانه جامع انبارها و نگهداری کالاها ارایه شد و الزاماتی برای گزارش‌گیری از کالاهایی که مبدأ و مقصد آن مشخص نشده، در نظرگرفته شد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان تهران در ادامه با اشاره به توزیع کالاهای احتکارشده تصریح کرد: با توجه به مصوبات ستاد استانی مبارزه با احتکار و اختفای کالا، پس از تعیین تکلیف پرونده‌ها از سوی شعب تعزیرات حکومتی، با هماهنگی معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان و اتحادیه‌های ذیربط نسبت به تعیین شبکه توزیع کالا موصوف با نرخ مصوب اقدام شده و تاکنون نیز برخی کالاها نظیر لاستیک در اندازه سبک و سنگین و نیز کاغذ A4 در شبکه‌های تعیین‌شده، توزیع شده است.
دبیر ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالای استان تهران تاکید کرد: براساس بازدید‌های دوره‌ای از واحدهای توزیع کالا و خرده‌فروشان و همچنین پیگیری شکایت‌های مردمی، در صورت مشاهده تخلف گرانفروشی برابر قانون با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.
انبار ثبت‌نشده به منزله احتکار یا اختفای کالا
شیرقاضی در بخش دیگر سخنانش از برگزاری گشت‌های تخصصی مشترک برای راستی‌آزمایی از انبارهای فاقد ثبت مشخصات کالایی دقیق خبر داد و افزود: در صورت کشف کالا در انبارهایی که فاقد شناسه انبار، کد رهگیری و نیز عدم ثبت اطلاعات مربوط به ترانزیت کالا در سامانه انبارها باشند، به منزله احتکار یا اختفای کالا تلقی شده و برابر مقررات و قوانین ابلاغی با آن برخورد می‌شود.
دبیر ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالای استان تهران با اشاره به مصوبات ستاد استانی مبارزه با احتکار و اختفای کالا بیان کرد:   روند بازرسی از انبار‌ها و محل نگهداری کالا در قالب گزارشات مردمی و اخذ شکایات توسط گشت‌های مشترک و انفرادی استمرار دارد. شیرقاضی افزود: در صورت کشف کالاهای فاقد رعایت ضوابط ابلاغی و عدم اعلام موجودی، با انبارهای متخلف برخورد لازم صورت می‌گیرد.


تعداد بازدید :  117