شماره ۱۵۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
علیرضا مرزبان در گفت‌وگو با «شهروند» از جنجال‌های دو بازی متوالی با استقلال صحبت کرد:
در ضمیر ناخودآگاه داوران هست که برای پرسپولیس و استقلال خوب قضاوت کنند

شهروند| علیرضا مرزبان که یک‌دهه از حضورش در لیگ ایران می‌گذرد، بعد از چند‌سال فعالیت به‌عنوان مربی، حالا دیگر در قامت یک سرمربی هرساله مشتریانی در لیگ‌برتر و لیگ دسته اول دارد. او بعد از استعفای محمود فکری و همچنین کناررفتن عبدالله ویسی از هدایت نفت مسجدسلیمان در لیگ هجدهم، به‌عنوان سرمربی این تیم جنوبی انتخاب شد اما 2 شکست متوالی برابر استقلال باعث شده این مربی هم زیر فشار باشد. به همین بهانه با علیرضا مرزبان همکلام شدیم که در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با او را می‌خوانید.
 تصور می‌شد با حضور شما وضع نفت مسجدسلیمان بهتر شود اما با 2 شکست متوالی مقابل استقلال در جام حذفی و لیگ برتر بیشتر آنها را از بحران خارج کردید؟
روزی که من به مسجدسلیمان آمدم، این تیم در شرایط خاصی قرار داشت و در چند بازی گل نزده بود. ما باید از نظر بدنی، تاکتیکی و روحی روی بازیکنان کار می‌کردیم و اتحاد درون تیمی را بالا می‌بردیم. هدفگذاری ما این بود که چهارگوشه موفق فوتبال درجهان یعنی بازیکنان، مدیریت، کادرفنی و هواداران متحد شوند. مدیریت به ما کمک کرد و کیفیت فوتبالی ما هر روز بهتر می‌شود. همین 2 بازی با استقلال هم نشان داد که ما قدرت تقابل با تیم‌های قدرتمند را داریم.
 شما اعتقاد داشتید در این 2 بازی شایسته باخت نبودید؟
این 2 بازی هرکدام شرایط خاص خودش را داشت و من بازهم می‌گویم که می‌توانستیم بازنده نباشیم. هم هواداران و هم کارشناسان این حس را داشتند که خیلی خوب و شرافتمندانه بازی کردیم. اشتباهات داوری در نتایج ما تاثیرگذار بود. من اعتقاد دارم اخراج کولیبالی صد‌درصد اشتباه بود، چون از پشت به او حمله شد و بعد با رحمتی برخورد کرد. به نظرم داور چون یک بازیکن از حریف را اخراج کرده بود، می‌خواست یک بازیکن از ما را هم حتما اخراج کند. این را هم بگویم پنالتی که برای ما گرفت هم اشتباه بود و می‌خواست به نوعی آخر بازی به ما دلداری بدهد! فایده‌ای هم نداشت، چون اخراج یک بازیکن، تیم ما را به هم ریخت، وگرنه می‌توانستیم استقلال را شکست دهیم.
 شما معتقدید داوران در این 2 بازی به خاطر نام استقلال به سود این تیم سوت زدند و می‌خواستند آنها را از بحران خارج کنند؟
فوتبال ما نباید سیاسی باشد. داور وقتی یک بازی را سوت می‌زند، باید قضاوت شرافتمندانه داشته باشد اما در بازی دوم ما و استقلال اینگونه نبود. من دوست دارم خیلی باز حرف بزنم و از مسئولان و داوران هم می‌خواهم انتقادپذیر باشند. خیلی سخت است بپذیریم که یک انسان تحت‌تأثیر مسائل غیرفوتبالی قرار می‌گیرد؛ همان‌طور که سخت است بپذیریم یک بازیکن به عمد بد بازی می‌کند. اگر واقعا این حس را پیدا کنم، حاضر نیستم یک روز دیگر هم در این فوتبال باشم.
 واضح‌تر بگویید که اعتقاد شما طرفداری داور از تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس است؟
از نظر من در ضمیر ناخودآگاه داوران هست که برای استقلال و پرسپولیس خوب قضاوت کنند، چون هواداران بیشتری دارند.
 با این وضع به آینده نفت مسجدسلیمان خوشبین هستید؟
فرصت زیادی برای جبران داریم و با یک برد می‌توانیم از منطقه سقوط جدا شویم. این را درنظر بگیرید که این تیم از ‌سال قبل تا حالا 3 سرمربی بالای سر خود دیده است.
 موضوعی که در چند‌سال اخیر بارها مطرح شده و به شما هم برمی‌گردد، این است که مردم می‌گویند چطور فلان مربی‌ای که در تلویزیون به‌عنوان کارشناس درباره گواردیولا و مورینیو نظر می‌دهد، نمی‌تواند با تیم خودش نتایج خوبی بگیرد؟
این حرف را به صورت کلی قبول دارم و به نظر این انتقاد صددرصد درست است. با این حال می‌گویم برای قضاوت‌کردن یک مربی باید به کارنامه‌اش نگاه کنیم. حدود 10‌سال است که در فوتبال ایران هستم و 4 قهرمانی با تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، پدیده و پیکان به‌عنوان مربی و سرمربی در لیگ برتر و لیگ دسته اول دارم. پس رزومه من نشان می‌دهد در این 10‌سال مربی موفقی بودم و در این شکی وجود ندارد. در مسجدسلیمان هدف ما ماندن در لیگ برتر است و نباید بیش از این انتظار داشت.


تعداد بازدید :  149