شماره ۱۵۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
بسته‌های کمکی دولت در ماه‌های آینده عملیاتی خواهد شد
31 میلیون نفر زیر چتر حمایت

روز گذشته مجلس جلسه‌ای غیر علنی داشت تا موضوع بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر را بررسی کند. در این جلسه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین سینکی معاون وزیر «صمت» حضور داشتند تا نمایندگان مجلس را از جزییات این بسته‌ها مطلع کنند. به این ترتیب بر اساس توافق صورت‌گرفته در این جلسه مقرر شد که در دو مرحله بسته‌های حمایتی به بخشی از مردم و در هر مرحله ۳۰۰‌هزار تومان پرداخت شود که مجموع پرداختی ۱۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان خواهد بود.
آنطور که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام کرد،  مقرر شده برای ۲۰‌میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه که زیر ۳‌میلیون تومان درآمد دارند که ممکن است بخشی از آنها کارمندان، کارگران، و افراد تحت پوشش کمیته امداد یا تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند، در دو مرحله بسته حمایتی داده شود که هر مرحله حدود ۳۰۰‌هزار تومان خواهد بود. از سوی دیگر به‌زودی کارت اعتباری ۱۰۰‌هزار تومانی به ۱۱‌میلیون نفر که تحت پوشش 6 نهاد ازجمله کمیته امداد، بهزیستی و هلال‌ احمر و ستاد اجرایی فرمان امام هستند، پرداخت خواهد شد تا بتوانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنند.
نعمتی در پاسخ به این پرسش که کالاهای اساسی شامل چه مواردی می‌شود، گفت: دولت مکلف است که ۲۵ قلم کالا را تأمین کند و به مردم نیازمند بدهد. آنها شامل 6‌میلیون حقوق‌بگیر و ۱۴‌میلیون اقشار مختلف هستند که زیر ۳‌میلیون تومان درآمد دارند. این کالاها مربوط به اقلام روزمره و نیازمندی‌های مردم همچون کره، ماست، تخم‌مرغ و غیره است که قرار است در 6 ماهه دوم ‌سال در دو نوبت این اتفاق بیفتد.
او همچنین گفت که افراد مشمول این بسته‌های حمایتی مشخص و بانک اطلاعاتی آنها تشکیل شده است که از طریق آن اقدام صورت می‌گیرد. فرض کنیم فردی که پرداخت‌کننده به بیمه تأمین اجتماعی باشد، اگر کمتر از سه‌میلیون تومان دریافتی داشته باشد، خانواده‌اش تحت پوشش قرار می‌گیرد.
او درباره صحبت‌های انجام‌شده در این جلسه غیر علنی هم افزود:   رئیس سازمان تعزیرات گزارشی از نوع برخورد با افتتاح و گرانفروشی و چندقیمتی‌ها دادند. آقای نوبخت هم درباره‌ بحث‌های نوسانات قیمت ارز مواردی را مطرح کردند که معتقدیم دولت و مجلس و قوه قضائیه باید همسو با یکدیگر تلاش کنیم که موضوع گرانی‌ها و چندنرخی‌ها را در اسرع وقت کنترل کنیم.
صحبت‌ها درباره این بسته در حالی از سوی برخی نمایندگان حاضر در این جلسه مطرح شد که سازمان برنامه و بودجه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد مطالب برخی نمایندگان به نقل از رئیس سازمان درباره جزییات بسته حمایتی، تایید نمی‌شود. «جلسه صبح امروز مجلس شورای اسلامی به‌ صورت غیرعلنی بوده و هرگونه اطلاع‌رسانی و بیان جزییات به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد تایید این سازمان نیست.» حال باید دید در نهایت بسته‌های حمایتی که در انتظار خانوارهاست از چه زمانی و به چه میزانی عملیاتی خواهد شد.


تعداد بازدید :  248