شماره ۱۵۲۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
پلیس فتا عنوان کرد: استفاده 10 تا 12 میلیون نفر از فیلترشکن در ایران
کاهش کاربران تلگرام و افزایش 55 درصدی جرائم اینترنتی

شهروند| روز گذشته سردار کمال‌  هادیانفر در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فتای ناجا برگزار شده بود، صحبت‌هایی کرد که بخش‌های مجزای آن در سایت‌های خبری بازتاب داشت؛ از تعداد کاربرانی که در ایران از VPN استفاده می‌کنند و افزایش جرایم فضای مجازی گرفته تا برخورد با سایت‌های اعلام‌کننده قیمت سکه و ارز،‌ ‌انتقاد از نبود متولی برای سایت‌های همسریابی و رصد پسر اینستاگرامی فراری به ترکیه.
از 5‌میلیون تا 50 میلیون
قاعدتا رشد سرسام‌آور کاربران فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست، اما آماری که رئیس پلیس فتای ناجا اعلام کرده، قابل تامل است. سردار ‌ هادیانفر تعداد کاربران در‌ سال 92 را 5‌میلیون نفر اعلام کرده که تا‌ سال 97 یعنی امسال به 50‌میلیون کاربر رسیده است. در این موضوع قطعا باید توسعه تلفن‌های هوشمند را مدنظر قرار داد که رشد فراگیر آن در شهر و روستا، آمار کاربران را بالا برده است.
رشد 55‌درصدی جرایم
رئیس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار پلیس فتا در 6 ماهه امسال اشاره کرده و گفته است که پرونده‌ها در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل ۵۵‌درصد رشد داشته‌اند. نکته دیگر در صحبت‌های او این است که تقریبا نیمی از جرایم یعنی 23 درصد، مربوط به مباحث غیراخلاقی هستند. رئیس پلیس فتا بستر عمده این جرایم را تلگرام و اینستاگرام عنوان کرده، هرچند باید توجه داشت فضای مجازی صرفا ابزار است، درحالی‌که انگیزه‌های جرم در فضای واقعی شکل می‌گیرد. البته سردار ‌ هادیانفر اعلام کرده 72‌درصد مجرمان مدرک دیپلم و زیردیپلم داشته‌اند که به راحتی می‌توان تعداد ارتکاب جرم را با میزان آگاهی مجرم سنجید.
10 تا 12‌میلیون نفر درگیر  VPN
رئیس پلیس فتای ناجا در ادامه سخنان خود آماری هم درباره استفاده‌کنندگان فیلترشکن در ایران ارایه داده که رقمی حدود 10 تا 12 میلیون نفر است. سردار ‌ هادیانفر گفته است: «بعد از فیلتر تلگرام، شاهد کاهش استفاده از تلگرام و ریزش کاربران آن بوده‌ایم، اما همچنان بیشترین جرایم در تلگرام و پس از آن در اینستاگرام رخ می‌دهد.» این جمله خود نشان می‌دهد باوجود تاکید برخی شخصیت‌ها بر فیلترینگ، این تصمیم موفق نبوده است، چون اگر به سابقه ماجرا نگاه کنیم، تلگرام حدود اردیبهشت‌ماه فیلتر شد، اما آمار ارایه‌شده توسط پلیس فتا که مربوط به امسال است، 55‌درصد افزایش جرم را نشان می‌دهد. طبق گفته پلیس فتا، 64‌درصد جرایم مربوط به تلگرام است، اما سوال اینجاست تلگرام که تقریبا از ابتدای امسال فیلتر شده، چرا در کاهش جرایم نقشی نداشته؟
مشکل سایت‌های همسریابی و صیغه
هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره‌ فعالیت‌های سایت‌های همسریابی نیز گفته است: «متاسفانه هنوز سایت‌های همسریابی و صیغه در کشور فعالیت می‌کنند، اما هیچ متولی برایشان وجود ندارد.» این سایت‌ها از سوی پلیس فتا شناسایی و مسدود می‌شوند، اما به گفته پلیس فتا فعالیت‌شان همچنان از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های جدید ادامه دارد. ‌هادیانفر به بانوان هشدار داد که به هیچ عنوان عکس‌های شخصی و خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر نکنند، چراکه بسیاری از سودجویان این عکس‌ها را برداشته و در کانال‌ها و سایت‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند.
ماجرای وحید خزایی
در پایان‌ هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره‌ اقدامات وحید خزایی که به پسر اینستاگرامی معروف است و پس از قید وثیقه از کشور متواری شده، گفت: «از همان ابتدا توصیه ما این بود که برای این فرد قرار وثیقه سبک صادر نشود، اما به‌هرحال فعالیت او تحت رصد پلیس است و اقدامات ما در مورد این فرد درحال انجام است.»


تعداد بازدید :  184