شماره ۱۵۲۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
ژاپن قدرتمندترین پاسپورت جهان را دارد
صعود از رتبه 62 به رتبه 21 جهانی در یک دهه امارات متحده عربی با بیشترین افزایش قدرت پاسپورت

هیچ چیزی بهتر از داشتن آزادی مسافرت در جهان نیست. در این میان در بین کشورهای جهان میان اعتبار و قدرت پاسپورت‌ها رقابت وجود دارد. گزارش جدیدی از «شاخص پاسپورت هنلی» (Henley Passport Index) منتشر شده که قدرت پاسپورت کشورهای مختلف را منتشر
 کرده است. در این میان ژاپن قدرتمندترین پاسپورت جهان را دارد. شهروندان ژاپنی می‌توانند به 190 کشور جهان بدون هیچ ویزایی سفر کنند. به این ترتیب ژاپن سنگاپور را هم پشت سر گذاشت. شهروندان سنگاپور می‌توانند به 189 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند.
آلمان که روزی قدرتمندترین پاسپورت را داشت، در ‌سال 2018 با آزادی مسافرت به 188 کشور در کنار فرانسه و کره‌جنوبی رتبه سوم قدرتمندترین پاسپورت را دارد.
ازبکستان در 5 اکتبر ویزا را برای شهروندان فرانسوی لغو کرد. این کشور پیشتر در ماه فوریه ویزا را برای شهروندان سنگاپور و ژاپن برداشته بود.
شهروندان کره‌ جنوبی نیز در یک اکتبر مجاز به ورود به میانمار بدون ویزا شدند؛ در حالی ‌که پاراگوئه نیز ویزا را برای شهروندان سنگاپوری در ‌سال 2017 لغو کرد.
شهروندان آمریکا و انگلیس می‌توانند به 186 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند و به این ترتیب قدرت پاسپورت آنها در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. هیچ ‌کدام از این کشورها از ‌سال گذشته تا امسال تغییری در اعتبارشان ایجاد نشده است و به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند دوباره مثل ‌سال 2015 به رتبه اول قدرت پاسپورت در جهان دست پیدا کنند.
روسیه به رتبه 47 سقوط کرده؛ گر چه در ماه سپتامبر تایوان ویزا را برای شهروندان روس برداشت.
امارات متحده عربی در یک دهه گذشته بیشترین افزایش قدرت پاسپورت را داشته است. پاسپورت این کشور از رتبه 62 در‌ سال 2006 به رتبه 21 در‌ سال 2018 رسیده است. آنها همچنین اخیرا با روسیه به ‌طور متقابل ویزا را حذف کرده‌اند و در ماه‌های آتی این پروسه به اجرا در‌می‌آید.
شهروندان چین نیز اخیرا ورودشان به جزیره سن‌لوسیا (جزیره‌ای در دریای کاراییب) و میانمار آزاد شده و اکنون پاسپورت این کشور در رتبه 71 قرار دارد؛ پاسپورت چینی از ‌سال 2017، 14 رتبه صعود کرده است.چین و امارات متحده عربی بیشترین افزایش قدرت پاسپورت را در یک‌ سال اخیر کسب کرده‌اند و این به آن دلیل است که در این مدت توانسته‌اند ارتباطات جهانی خود را بشدت با کشورهای سراسر جهان افزایش دهند.
بدترین پاسپورت‌ها
آخرین رتبه شاخص قدرت پاسپورت هنلی به ‌طور مشترک به افغانستان و عراق با آزادی ویزا و دسترسی به 30 کشور تعلق گرفته است. سوریه و سومالی با آزادی ورود به 32 کشور و پاکستان با آزادی ورود به 33 کشور، پیش از افغانستان و عراق  قرار گرفته‌اند.
سایر شاخص‌ها
رتبه‌بندی شاخص هنلی بر اساس اطلاعات ارایه‌شده توسط سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی است و 199 پاسپورت و 227 مقصد را پوشش می‌دهد. این رتبه‌بندی پس از تغییر سیاست‌های ویزا در برخی از کشورها از ‌سال گذشته به‌روز شد.

قدرتمندترین پاسپورت‌ها براساس شاخص هنلی
1- ژاپن:  190 کشور
2- سنگاپور:  189 کشور
3- آلمان، فرانسه، کره جنوبی:   188 کشور
4- دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد، اسپانیا: 187 کشور
5- نروژ، انگلیس، اتریش، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، آمریکا:   186 کشور
6- بلژیک، سوییس، ایرلند، کانادا:   185 کشور
7- استرالیا، یونان، مالتا: 183 کشور
8- نیوزلند، جمهوری چک:   182 کشور
9- ایسلند: 181 کشور
10- مجارستان، اسلوونی، مالزی: 180 کشور


تعداد بازدید :  231